نسخه چاپی

ورود كره به آزادراه تهران- شمال

مدیرعامل شركت آزادراه تهران -شمال از انعقاد پیش قرارداد این شركت با شركت دوو كره جنوبی خبر داد و گفت: تامین مالی منطقه سه آزادراه تهران - شمال با فاینانس 1،3 میلیارد یورو انجام می‌شود ؛

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، برمبنای این خبر و به گفته مهران اعتمادی قرار شده است، شرکت آزادراه تهران-شمال با شرکت مهندسی و ساخت دوو کره جنوبی پیش قراردادی را به امضا برسانند که بر این اساس تامین مالی پروژه از طریق فاینانس بانک کره‌یی انجام شود. وی با بیان اینکه ارزش این فاینانس 1،3 میلیارد یورو است، افزود: منطقه ۳ به طول ۴۵ کیلومتر از پل زنگوله تا سه راه دشت نظیر ادامه دارد و امیدواریم که این پیش قرارداد به مرحله نهایی رسیده و تبدیل به قرارداد شود.



مدیرعامل شرکت آزادراه تهران -شمال با اشاره به اینکه این پیش قرارداد حداکثر تا ۶ ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود، اظهار کرد: این فاینانس یکی از پروژه‌های شاخص در جریان سفر رییس‌جمهور کره جنوبی به ایران به شمار می‌رود.



اعتمادی با بیان اینکه قطعه یک آزادراه تهران -شمال از تهران تا شهرستانک ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: آخرین پیمانکار این قطعه هم انتخاب شده و عملیات اجرایی را از هفته آینده شروع می‌کند. آزادراه تهران - شمال حال دیگر به یکی از طرح‌ها و پروژه‌های تاریخی تبدیل شده است، چرا که در دل خود تطور دو دهه تاریخ را دارد. این آزادراه جزو یکی از طرح‌های بسیار مهم و البته سخت است که مهم‌ترین دلیلی که باعث طولانی شدن ساخت این مسیر شده، سخت بودن و صعب‌العبور بودن و البته به همان میزان هم سرمایه‌بر بودن این پروژه است. آزادراه تهران-شمال، شامل 4 قطعه است که بر این اساس تنها قطعات اول و چهارم این آزادراه طی سال‌ها پیشرفت داشته‌اند و قطعات دو و سه این آزادراه به دلیل واقع شدن در مسیرهای صعب‌العبور و سخت پیشرفتی نداشته‌اند، هر چند قسمت بسیار کوچکی از تونل البرز در قطعه 3 ساخته شده ولی رشد بسیار کمی را داشته است.



آزادراه سرمایه‌بر

این روزنامه برای واکاوی قطعات مختلف طرح آزادراه تهران-شمال با یکی از باتجربه‌ترین افراد در زمینه راهسازی کشور گفت‌وگو کرده است. علی آزاد، دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی، پروژه آزادراه تهران-شمال را جزو طرح‌هایی می‌داند که در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور مناسب‌تر بوده باید سرو سامان پیدا می‌کرده که این اتفاق نیفتاده است و حال هم سرمایه لازم برای به پایان رساندن این طرح بسیار مساله‌ساز شده است. وی معتقد است، اگر چه پروژه تهران-شمال شاید با توجه به هزینه‌هایی که در آن صرف می‌شود، مطلوب به نظر نرسد ولی یکی از مهم‌ترین طرح‌های راهسازی است.



علی آزاد می‌گوید: طرح مطالعاتی این پروژه از سال 1353 آغاز شد و در آن زمان هم عده زیادی مخالف این طرح بودند، البته این موضوع داستان بسیار طولانی دارد، در آن زمان کارشناسان بر این باور بودند که به جای آزادراه باید راه‌هایی به صورت شبکه‌یی ساخته شود و به جای آزادراه تهران-شمال، شبکه‌های دیگر اعم از تهران-آمل، تهران-فیروزکوه، تهران-چالوس را هم به صورت دو بانده بسازیم، البته سیاست‌های آن زمان به دلیل یک سری ملاحظات ایجاب کرد که این آزادراه ساخته شود.



طرح کلی این آزادراه توسط بنیاد مستضعفان پیشنهاد شد که قبل از آن 12 پیمانکار ایرانی شرکتی را تاسیس کردند به این امید که این طرح را بسازند، ولی بنیاد مستضعفان به این دلیل که این پروژه سرمایه زیادی را می‌طلبد و بهتر است برای سرمایه‌گذاری اقدام کند، وارد این طرح شد.



چینی‌ها قطعه یک را نیمه‌کاره رها کردند

آزاد ادامه می‌دهد: بعد از ورود بنیاد به این طرح نقشه ساخت طرح آزادراه تهران-شمال از همان ابتدا در 4 منطقه تعریف شد که قطعه یک این آزادراه از تهران تا پل شهرستانک بود که این مسیر را برای سرمایه‌گذاری و ساخت به چینی‌ها واگذار کردند تا البته چینی‌ها بعد از 15 سال کارکردن، طرح را نیمه‌کاره رها کردند و رفتند، توجیهشان هم برای این کار این بود که قرارداد ساخت تا یک زمانی بوده که تمام شده است و دیگر نمی‌توانیم، ادامه دهیم.



علی آزاد دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی می‌گوید: در حال حاضر، بنیاد مستضعفان با درایت محمد سعیدی‌کیا رییس بنیاد، طرح را به 6 پیمانکار ایرانی واگذار کرده است که در حال ساخت قطعه یک آزادراه تهران-شمال هستند و قطعه پل شهرستانک که موسوم به قطعه یک است را تا یک سال و نیم آینده به اتمام خواهند رساند. منطقه چهار یا مسیر پایانی این طرح که از مرزن‌آباد تا چالوس است را شرکت‌های ملی شده مانند شرکت «جنرال مکانیک» که تحت نظر بنیاد مستضعفان هستند، می‌سازند. در این مسیر یک باند تمام شده است و باند دیگر در حال ساخت است، در بین این مسیرها تنها منطقه 2 و 3 باقی مانده‌اند.



پیشنهاد 10 هزار میلیارد تومانی

آزاد ادامه می‌دهد: بنیاد مستضعفان در زمان دولت دهم، پیشنهادی را بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان داد که این مسیر را بسازد که آن موضوع هم انجام نشد. در حال حاضر شرکت دووی کره‌یی برای قطعه 3 که از پل زنگوله تا سه راهی دشت نظیر شروع می‌شود و به مرزن‌آباد می‌رسد، آمده است، البته این مبلغ 1.3 میلیارد دلار که ذکر شده به عنوان پیش قرارداد مطرح شده است که امیدواریم انجام شود.



اگر قطعه سه آزادراه تهران –شمال هم توسط کره‌یی‌ها انجام شود، یک قطعه در این آزادراه باقی می‌ماند که ساخته شود و آن هم قطعه 2 است که از پل شهرستانک تا پل زنگوله است که یک مقدار از این مسیر در تونل معروف البرز است که نیمه‌کاره ساخته شده و بقیه این مسیر هم به دلیل نبود سرمایه ناقص باقی مانده است.



پیش قراردادی به اندازه بودجه وزارت راه

وی می‌گوید: به‌طور کلی اگر بخواهیم پیشرفت تمام قطعات آزادراه تهران-شمال را که شامل 4 قطعه می‌شود به صورت درصدی بیان کنیم، شامل این درصدها می‌شود: قطعه یک آزادراه 55 درصد، قطعه 2 و 3 هم به‌طور کل هیچ پیشرفتی نداشته‌اند، البته اگر تونل قطعه 2 را در نظر بگیریم، شاید بتوان پیشرفت یک درصدی را برای این قطعه قائل شد.



قطعه 4 این آزادراه هم که یک باند ساخته شده و باند دیگرش در حال تکمیل است را می‌توان دارای پیشرفت 70 درصدی دانست. قطعه یک و قطعه 4، قطعات راحت‌تر طرح آزادراه تهران- شمال هستند و منطقه 2 و 3 این قطعات از کوه‌های صعب‌العبور و رشته کوه‌های البرز می‌گذرند که قطعات سختی هستند و سرمایه‌گذاری بالا و تجهیزات خاصی را طلب می‌کنند. شرکت کره‌یی وقتی برای فاینانس این طرح میزان 1.3میلیارد یورو را مطرح می‌کند، یعنی 5هزار میلیارد تومان و این میزان، یعنی تمام بودجه وزارت راه و شهرسازی این میزان نیست و کشور دچار کمبود سرمایه است.

۱۳۹۵/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...