نسخه چاپی

تغییر جغرافیای سوریه و عراق، هدف آمریكا از آزاد سازی الرقه و موصل

عکس خبري - تغيير جغرافياي سوريه و عراق، هدف آمريکا از آزاد سازي الرقه و موصل

عراق به دلیل قرار گرفتن در جغرافیای خاص و برخورداری از منابع غنی انرژی به حیاط خلوت آمریكا برای اهداف بلند مدت منطقه ای تبدیل شده بنحوی كه آمریكا در برابر كسانی كه چنین امتیازی را از آمریكا بگیرند قرار می گیرد. آمریكا برنامه های بلند مدتی را برای سوریه و عراق در دستور كار قرار داده كه با حمایت برخی از كشورهای همسو در منطقه به تشدید ناامنی واقدامات غیر سازنده دامن می زنند.

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین؛ بحران های مختلف امروز عراق ناشی از سیاست های امریکا دراین منطقه است بنحوی که به اعتراف مقامات آمریکایی انها اولین مسئولان بحران آفرینی بیش از یک دهه در عراق هستند. عراق امروز درگیر بحران های مختلف سیاسی و امنیتی است و آمریکا با تمام توان در تلاش است تا از آب گل آلود ماهی گرفته و موقعیت خود را در این کشور با تجزیه کشور و واگذاری مناطق مختلفی به دولتهای دست نشانده تثبیت کند شاهد این ادعا نیز سفرهای مکرر مقامات آمریکایی طی هفته های گذشته به عراق است که گاه و بیگاه فارغ از استقبال های دیپلماتیک بوده و مقامات آمریکایی بنا به خواست خود در زمان های مختلف در عراق حضور یافته با فرماندهان و مقامات آمریکایی حاضر در این کشور برای تداوم سیاست های خود دیدار می کنند. بی شک افزایش نظامیان آمریکایی و دخالت های مستمر آمریکا در این کشور تنها برای مبارزه با جریان تروریستی داعش نیست بلکه هدف ایستادگی و نابودی نیروهای مردمی است که برای آزادی کشور تلاش می کنند. قدس آنلاین در گفتگو با دکتر اصغرزارعی به مهمترین اهداف آمریکا در عراق و سوریه و آزادی موصل و الرقه پرداخته است.
دکتر اصغر زارعی کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه حضور و تردد مقامات آمریکایی بدون اطلاع دقیق و دعوت دولتمردان عراق به این کشور نشان از شکست سیاست های آمریکا در عراق است افزود: شکست یکی پس از دیگری طرحهای ایالت متحده آمریکا برای اعمال نفوذ طویل المدت در عراق طی سالهای اخیرصحنه را به گونه دیگری تغییر داده بنحوی که آمریکاییها علی رغم برنامه ریزیها و هزینه هایی که در این کشور داشتند نتوانستند به آنچه مد نظرشان بود دست بیابند. با سقوط صدام آمریکاییها به دنبال تجدید دولت در سه حوزه متفاوت منطقه ای وقلمرویی بودند که این موضوع در زمان اقای جی گارنر مطرح شد مبنی بر اینکه مناطق شمال عراق در اختیاردولت کردی، مناطق میانی در اختیار دولت اهل سنت و مناطق جنوبی عمدتا در اختیار دولت شیعی قرار بگیرد. با توجه به گذشت زمان، شکست طرحهای آمریکا، قدرت گرفتن نیروهای عراقی، حاکمیت ملت عراق و نفوذ بسیار گسترده شیعیان و تشکیل دولت شیعی با همکاری دولتهای اهل سنت و کردها امریکاییها کاملا احساس کردند که بازی را در صحنه عراق از دست داده و با چالشهای متعددی مواجه شده اند از آن پس تردد و حضور مقامات آمریکایی در سطوح مختلف به کشور عراق آغاز شد. این حضور با نادیده گرفتن حق حاکمیت این کشور و نقض حقوق ملت عراق صورت می گیرد که ترددهای گاه و بیگاه دولتمردان آمریکایی به صورت ماهیانه نشان از تحرکاتی برای برون رفت از چالشهای به وجود آمده است. مسلما حضور مقامات آمریکایی در عراق زمانی که دولتمردان این کشور از زمان رفت و آمدها اطلاع دقیقی ندارند و یا بدون دعوت رسمی مقامات عراق صورت می گیرد و عموما از طریق سفارت آمریکا در عراق انجام گرفته و مقامات نظامی حاضر در عراق از دولتمردان و مقامات آمریکایی استقبال می کنند بنحوی که رئیس جمهور آمریکا نیز در چند نوبت بدون هماهنگی وارد این کشور شده نشان از وخامت اوضاع به زیان آمریکا و چاره جویی دولتمردان آمریکایی برای دست یابی به اهداف تجزیه طلبانه خود درعراق می باشد.
دکتر زارعی با اشاره به بیان اینکه ائتلاف آمریکایی ادعایی بیش نبود می گوید: این روزها شاهد تکرار چنین وقایعی در سوریه و در عراق هستیم امریکاییها بعد از شکست ائتلاف ضد داعش و ضد تررویستی که با بوق و کرنا از کارآیی آن صحبت می کردند و به دنبال تشکیل یک جریان سیاسی بودند تا با اصلاح چهره فریب کارانه خود اذهان و افکار عمومی را از مساله حمایت آمریکا از گروه های تروریستی و داعش دور کنند تا با موضوع ساختگی مقابله با تروریسم و افراطی گری در منطقه همچنان به اهداف ویرانگر و تجزیه طلبانه خود در منطقه ادامه دهند. این در حالی است که تداوم شرایط به گونه ای مشخص شد که امریکا به جز فریب و ریا کاری برنامه دیگری ندارند وبا تمام توان همچنان از گروه های تروریستی تکفیری در عراق و سوریه حمایت می کند. بی تردید عدم کارآیی ائتلاف آمریکایی در مبارزه با تررویسم موجب حضور نیروهای روس در سوریه شد که از اواخر سپتامبر 2015 دولت روسیه با همکاری دولت مستقر و قانونی سوریه موفق به درهم کوبیدن بسیاری از مواضع تروریست ها شد، همچنین موفق شد در صحنه های میدانی سوریه دستاوردهای قابل توجهی داشته باشد.
وی با اشاره به اظهار نظر وزیر دفاع آمریکا درباره اعزام نیرو به سوریه و عراق در پوشش مبارزه با تروریسم و با هدف نابودی دولتهای مردمی تصریح کرد: در عرصه سیاسی عراق هم نیروهای مردمی و ارتش این کشور با محوریت حشد الشعبی توانستند با وارد کردن خسارت های سنگین و تلفات بسیاری به تروریست ها بسیاری از مناطق تحت اشغال را از دست داعش خارج سازند. امروزبیشتر مناطقی که با توطئه آمریکا، اسرائیل و کشورهای مرتجع عربی به دست تروریست های داعش افتاده بود پاکسازی و آزاد شده و تنها مناطق محدودی در استان الانبار و موصل در اختیار گروه های تروریستی قرار دارد. یقینا تلاش و اهتمام نیروهای مردمی وارتش عراق بر خاتمه دادن تسلط ترویست ها در آینده ای بسیار نزدیک بر این مناطق است. این روزها شاهدبودیم اقای اشتون وزیر دفاع و رئیس پنتاگون آمریکا در گزارشی تحت عنوان کمیته استماع برای اعضای کنگره امریکا صراحتا اعلام کرد که ما هزینه های بسیار سنگینی تحت عنوان پروژه 1209 برای معارضین سوری و عراقی صرف کرده ایم اما نتوانستیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم لذا اعزام نیروهای ویژه و آموزش دیده برای همکاری با گروه های سوری و عراقی تحت عنوان وپوشش مقابله با تروریسم در دستور کارقرار گرفته و اعلام کرده لازم است در تغییرات قدرت در سوریه اقدامات عاجلی انجام دهیم.
وی دیدار مقامات آمریکا را با برخی از سران جریانات سیاسی مشکوک عنوان کرده افزود: امریکاییها با ارتباطات و دیدارهایی که با برخی از سران جریانات سیاسی عمده از جمله آقای منصور بارزانی و سلیم الجبوری رئیس پارلمان اهل سنت این کشور داشته اند نشان داده اند قصد ونیت مطلوب و مناسبی برای عراق ندارند. بی شک ترددهای گاه وبیگاه مقامات آمریکایی و اعزام نیروهای جدید آمریکا به عراق و سوریه پیامدهای نامطلوبی برای ثبات و امنیت این دو کشور به همراه خواهد داشت آنچنان که درگیری های شمال عراق و کردستان نشان از تسری و گسترش ناامنی در کشور است. دعوت آقای اشتون از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که عضو پیمان ناتو هستند برای همکاری بیشتر با نیروهای امریکایی در عراق و سوریه یکی از محورهای است که این روزها امریکاییها به جد دنبال آن هستند چرا که اعضای ناتو حاضر نشدند در موضوع تروریسم در سوریه و عراق مداخله کنند و هزینه های آن را بر عهده نگرفتند لذا حضور اقای جو بایدن و اقای اشتون ومورد استقبال واقع شدن این دو نفر توسط نظامیان امریکا در بغداد و یا رفت و آمد مقامات ارتشی امریکا که در دیپلماتیک قابل قبول نیست نشان از تحرکات آمریکا برای خیز دیگری در راستای تشدید بحران های سیاسی عراق است. بی شک ناخرسندی مقامات عراقی از این ترددها و حضور گاه و بیگاه مقامات ارشد امریکای در این کشور علنی و اشکار است وامریکاییها از موضع قدرت و زیاده خواهی سفرهایی رابدون اعلام قبلی انجام می دهند و برنامه های خود را در کشور هدف در دستور کار قرار می دهند. هزینه های سنگینی که کنگره آمریکا برای مداخله در منطقه و سوریه تصویب نموده در راستای راهبرد تقسیم و تغییر جغرافیای منطقه است. قطعا با فراهم شدن شرایط آمریکا عراق را به سه منطقه و سوریه را به مناطق مختلفی تقسیم می کنند چنامچه امروز در استانهای شمال شرق سوریه به دنبال ایجاد یک دولت فدرالی بودند که با مقاومت مخالفت جدی سوریه رو به رو شده و این مساله منتفی شد.پر واضح است که امریکاییها برنامه های بلند مدتی را برای عراق و سوریه در دستور کار قرار داده و با حمایت هایی که برخی از کشورهای منطقه همسو با سیاست های امریکا انجام می دهند به تشدید ناامنی و اقدامات غیر سازنده دامن می زنند.
کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه عراق برای امریکا اهمیت استرتژیکی خاصی دارد می گوید: عراق که قبل از اواخر قرن بیستم میلادی گرایش مستقیمی به روسها داشت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و چرخش سیاست های صدام به سمت امریکا و حمایت امریکا از این کشور و تحریک حزب بعث برای مقابله و براندازی جمهوری اسلامی ایران داشت منجر به جنگ تحمیلی هشت ساله شد و حمایت های آمریکا از صدام قوت و قدرتی به حزب بعث داد تا در برابر جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد اما بعد از پایان جنگ تحمیلی حمایت های آمریکا از صدام بنحوی بود که خواستار حفظ منافع بلند مدت آمریکا دراین کشور بود اما اشتباه استراتژیک صدام در حمله به کویت و زیاده خواهی صدام مسیر را به گونه ای تغییر داد که امریکا مجبور شد برای جلوگیری از زیاده خواهی های صدام وارد عمل شوند و با براندازی دولت بعثی سعی کردند دولت پسابعث را به نوعی مدیریت کنند تا بتوانند از مزیت های عراق در جهت منافع منطقه ای وجهانی خود استفاده کنند. عراق به خاطر جغرافیای خاص و قرار گرفتن در یک منطقه حساس و برخورداری از منابع غنی نفت وانرژی در جنوب و در شمال این کور بسیار مورد طمع و چشمداشت دولتهای اروپایی و خصوصا امریکا قرار داشته و حضور پر قدرت امریکا برای بهره برداری از شرایط عراق در جهت منافع منطقه ای از مهمترین مسائلی است که راهبرد امریکا را در مناطق استراتژیکی از جمله کویت، عراق و عربستان را رقم زده است. بنابراین آمریکا همچنان درصدد است تا حضور و سلطه خود را حفظ کرده و به کسی اجازه نمی دهد علیه منافعش در این کشورها اقداماتی صورت دهند. امریکاییها به لحاظ اهمیت عراق در موضوعات مختلف در این مساله ثابت قدم هستند وهمواره سعی کرده اند تا از عراق به عنوان حیاط خلوتی برای بسط و نفوذ گسترش خود اعم از نفت، امنیت و انرژی استفاده کنند.
وی آزاد سازی الرقه و موصل را توسط نیروهای آمریکایی در راستای تجزیه این کشورها و تغییرات جغرافیایی سوریه و عراق عنوان کرده تصریح نمود: در گزارش آقای اشتون در کنگره به این مساله اشاره شد که لازم است پایگاه داعش در استان الرقه را از دست این گروه تروریستی خارج کنیم این در حالی است که آمریکا تحت عنوان مبارزه با داعش در استان الرقه دیگر اهداف عملیاتی و نفوذی خود را دنبال می کند. موصل نیز یکی از مناطقی است که برای آمریکا اهمیت استراتزیک دارد بنابراین طرح ازاد سازی موصل از دست تروریست ها نیز زیر مجوعه اهداف آمریکا برای دست یابی به این دو نقطه مهم و استراتژیک است تا با خارج کردن این مناطق از دست تروریست های داعش آن را به دولتهای وابسته کردی تحویل دهند تا براساس این موضوع شرایط رابرای تغییرات جغرافیایی و تجزیه ای مورد نظر در عراق و سوریه فراهم کنند.

۱۳۹۵/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...