نسخه چاپی

اختصاصی نما

تب برند، مفید یا مضر؟

عکس خبري -تب برند، مفيد يا مضر؟

نفس خود برند نمی تواند خیلی بد باشد. می‌توان از همین تب برند برای جذب خریدار خارجی استفاده كرد و محصولات داخلی را به فروش رساند كه همین حركت كمك بزرگی به اقتصاد مملكت می كند.

واژه برند نامي است که مستقيما دليل فروش کالاها يا استفاده از خدمات مورد نظر مشتری است که خریداری می شود. هدف از ايجاد يک برند، چيزي فراتر از فروش کالا يا ارائه خدمات هدف است. برند سهم بازار را زير تسلط خود نگه می دارد.
طبق آمارهای گزارش شده هر ایرانی سالانه 246 هزار تومان اجناس برند خارجی خریداری می کند. حال این سوال پیش می آید که چرا مردم به سمت این محصولات کشیده می شوند و چرا به مصرف برند علاقه دارند؟ آیا این خرید هنگفت محصولات برند به اقتصاد ما ضربه نمی زند؟
در این مورد با دکتر هادی معتمد جامعه شناس و آسیب شناس به صحبت نسشتیم و نظر ایشان را خواستار شديم که در ادامه می آید: استفاده از برند یک موضوع جامعه شناسانه است بحث برند در دیدگاه آسیب شناسان یک تقلید محسوب می شود و ما در بحث تقلید چه برند باشد چه غیر برند مسئله را آسیب زا میدانیم. به طور مثال تهیه ماشینی بدون اینکه شما نیازی به آن داشته باشید و تنها دلیلتان داشتن آن ماشین باشد حتی اگر در پارکینگ خانه خاک بخورد هم آسیب زاست. در کل مدگرایی بدون اینکه هیچ گونه هدف خاصی پشتش باشد تنها در چارچوب تقلید جای می گیرد.
وي افزود: اما اگر نفس خود برند و برندگرایی در اجتماع مطرح شود بهتر است، و باید این برند یک برند داخلی و ایرانی باشد تا تولید داخل بالا برود و تولیدکنندگان هم با تولید محصول باکیفیت در طرح ها و بسته بندی های زیبا مردم کشور را به سوی استفاده از تولید ایرانی سوق دهند تا هم برند پوشی جامعه را ارضا کرده باشند هم تولید ملی را ارتقا داده باشند.
معتمد ادامه داد: نفس خود برند نمی تواند خیلی بد باشد. می‌توان از همین تب برند برای جذب خریدار خارجی استفاده کرد و محصولات داخلی را به فروش رساند که همین حرکت کمک بزرگی به اقتصاد مملکت می کند. به طور مثال غذای ایرانی یکی از غذاهای معروف دنیا ست که همه به آن علاقه دارند اگر برندی در این زمینه بتواند با تولید محصول خوب در بسته بندی های جذاب مشتری جذب کند همین خودش برند می شود و باعث پیشرفت کشور می گردد و این غذاها در داخل هم با توجه به نوع تغيير ذذائقه ي غذايي می تواند جای خود را دوباره باز کند تا مردم به جای اسپاگتی و پیتزا دوباره رو به غذاهای سنتی ایرانی بیاوردند.
وي افزود: اگر مردم کشور برندهای وطنی را مورد استفاده قرار دهند این اتفاق می تواند در بحث آسیب اجتماعی یک اتفاق خوب تلقی شود. اما چون نفس برند بیشتر به مدگرایی برمی گردد و به اینکه انسانها بدون توجه به نیازهایشان یا بدون توجه به قیمت روی محصول آن را خریداری می کنند، کاملا به معضلی اجتماعی تبدیل شده که نه تنها سودی برای کشور ندارد بلکه ضررهای زیادی هم به همراه دارد.

۱۳۹۵/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...