نسخه چاپی

صحبت‌های شهید مطهری رنگ فكر و دقت داشت

رئیس حوزه علمیه اصفهان : معلم‌ها باید به جایی برسند كه جامعه را اداره كنند كه برای این موضوع عقل لازم است.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران،آیت‌الله حسین مظاهری در همایش تجلیل از اساتید حوزه‌های علمیه استان اصفهان اظهار کرد: یکی از شرایط مجتهد جامع‌الشرایط این است که استاد ببیند وشهید مطهری هم یک مجتهد در فقه سنتی و هم استاد دیده بود .

وی گفت: شهید مطهری الگویی برای معلم‌هاست،هرچند در میان ما نیست اما یاد او در میان ما هست و از همه تقاضا دارم از این الگو سرمشق بگیرند .

آیت‌الله مظاهری افزود: امتیاز شهید مطهری این بود که فقه او پویا بود و باید دانست که زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در فقه است.

وی تصریح کرد: علاوه بر فقه سنتی که پایه است یک استاد باید فقه پویا را بداند که شهید مطهری این‌گونه بود، دومین ویژگی که شهید مطهری داشتند و برای همه ما لازم است اینکه بدون فکر چیزی نمی‌نوشتند و نمی‌گفتند و با فکر دقیق و پویا حرف می‌زدند،امام (ره) نیز بارها گفتند فقه سنتی به معنای پویا نبودن نیست بلکه فقه باید همیشه پویا باشد و بتواند دنیا را اداره کند و هم برای عموم مردم باشد و هم برای خواص که یک استاد باید این شرط را داشته باشد.

آیت‌الله مظاهری اضافه کرد:صحبت‌های شهید مطهری رنگ فکر و دقت داشت بنابراین همگانی شد و الان کتب شهید مطهری کتاب‌های روز است و همه استفاده می‌کنند.

وی بیان داشت: سومین چیزی که شهید مطهری در فقه پویا داشتند این بود که فکر می‌کردند چگونه حرف بزنند و فصاحت و بلاغت را خوب مراعات می‌کردند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: چهارمین ویژگی شهید مطهری این بود که معانی سخت را در الفاظی به کار می‌بردند که همگی بفهمند؛ حرف‌هایی که مردم نمی‌فهمند نباید در حرف‌های شما وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: در منبرهای شهید مطهری از همه نوع عوام و خواص و اخص الخواص بودند و شهید مطهری همه را ارضا می‌کردند بنابراین از همه تقاضا دارم اگر می‌خواهید گره از اجتماع باز کنید و وجود شما مفید باشد، باید عالم باشید؛ تخصص در فقه سنتی نباید کم رنگ شود و در عین حال پویا باشد که کار سختی هست .

۱۳۹۵/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...