نسخه چاپی

اختصاصی نما

داستان لغو كنسرت ها

عکس خبري -داستان لغو کنسرت ها

وقتی اثری روند قانونی اخذ مجوز را طی می‌كند و ارشاد مجوزهایی برای برنامه‌های هنری صادر می‌كند مدافع آن هم هست پس وقتی این مجوز صادر شده باید برگزار شود. مجوزها برای اجرا صادر می‌شود و نه لغو. اگر قرار است توسط برخی نهادها این برنامه تعطیل شود صادر نشدنش بهتر است

داستان لغو کنسرت ها همیشه بوده اما در سال اخیر و مخصوصا در این روزهای بهاری آمار برپا نشدن این مراسمات بالا رفته است، کنسرت هایی که دارای مجوزهای لازم بوده و صرفا خوانندگان پاپ و راک کشور این مراسمات را تشکیل نمی دادند که مشکل و لغو این رویدادها به سان گذشته به دلیل رقص ها و پایکوبی ها باشد. بلکه کنسرت های کیهان کلهر که پس از سال‌ها به ایران آمده تا مردم ایران را مهمان نوای کمانچه‌ی اصیل ایرانی خود کند و برای مخاطبان موسیقی بی‌کلام اجرا کند و خانواده‌ی ناظری که در این تور به معرفی آواز سنتی ایرانی به شیوه‌ی کهن که این روزها کم‌فروغ شده و به‌دست فراموشی سپرده شده است پرداخته است، هم صادر شده بود. باید دید ایراد کار کجاست که دامن همه عوامل موسیقی کشور را گرفته است؟
شاید عده ایی به این فکر کنند که مراجع بزرگ تقلید مانع از اجرایی شدن این گونه مراسمات می شوند ولی صحبت های پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تولی اصلی موسیقی مجوزدار در کشورمان را دارد چیز دیگری می گوید، او در مصاحبه با مهر گفته بود: " برگزاری کارگاه‌های فقه و موسیقی در شیراز و چند شهر دیگر طی ایام برگزاری جشنواره موسیقی فجر نشان داد که اگر ارتباط بین بدنه فقهی ما با هنرمندان موسیقی و مدیران بیشتر باشد، همین موضوع تاثیر زیادی در بدنه اصلی موسیقی کشور می گذارد. اتفاقا ما این کارگاه ها را برای روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان هایی که میزان تسلط آنها بر حوزه موسیقی کمتر از مدیر دفتر موسیقی است برگزار کردیم چرا که می دانستیم برای آنها بسیار مفید فایده خواهد بود.
در طی دیدارهایی که من با مراجع تقلیددارم دو هدف را دنبال می کنم؛ اول اینکه ترسیمی از وضعیت موسیقی کشور برای ایشان داشته باشم که برخی اوقات حمایت این بزرگان حتی به کمک ما آمده است. نکته دوم هم گرفتن رهنمود از این بزرگان است.
ما در خیلی از موارد و مباحث شبهات و مسائلی داریم که نیازمند این است که با راهنمایی این بزرگان مسائل را حل کنیم که به غیر از بحث مراجع و بزرگان و البته توجه به منویات مقام معظم رهبری، ما مباحثی را داریم که مباحث عرفی موسیقی در شهرهای مختلف است به عنوان نمونه در خیلی از شهرهای ما امام جمعه از موسیقی به طور کلی حمایت می کند اما در برخی از شهرها نیز ملاحظاتی وجود دارد که ما در این راستا ضمن اطلاع از شرایط موجود با ائمه جمعه این شهرها مشورت کرده و نسبت به فضای موجود برای موسیقی آن منطقه برنامه ریزی می کنیم. به عنوان نمونه اگر قرار بر این باشد که کنسرتی در شهر قم برگزار شود قطعا ملاحظات و توجه ما با کنسرتی که در بندرعباس برگزار می شود متفاوت خواهد بود. یعنی درست که همه شهرهای ما مذهبی هستند اما مباحث عرفی هر شهری مختص به آن شهر است که ما توجه زیادی به آن داریم. دستاوردهای دیدارهای من با ائمه جمعه به دو بخش تقسیم می شود که بخش اول آن به این نکته بازمی گردد که ما راهنمایی می شویم. بخش دیگر هم تعیین وضعیت موسیقی کشور است و شاید همین دیدارها بوده که باعث شده خیلی از اتفاقات بدی که بسیاری آن را پیش بینی می کردند به وقوع نپیوندد.
در واقع می توانم بگویم اگر امروز ما از لغو بیست کنسرت حرف می زنیم من می‌گویم اگر دیدار ما با مراجع و تفسیر وضعیت کنونی نبود، این لغوها می توانست ۱۰۰ کنسرت باشد."
از سوی دیگر حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد هم میگوید: " وقتی اثری روند قانونی اخذ مجوز را طی می‌کند و ارشاد مجوزهایی برای برنامه‌های هنری صادر می‌کند مدافع آن هم هست پس وقتی این مجوز صادر شده باید برگزار شود. مجوزها برای اجرا صادر می‌شود و نه لغو. اگر قرار است توسط برخی نهادها این برنامه تعطیل شود صادر نشدنش بهتر است
وی به مکاتبه وزیر با مسئولان دستگاه قضا اشاره کرد و هزینه‌های هنگفت چون ورود رییس جمهور و مراجع را برای عدم اجرای یک برنامه در شهرستان را تراشیدن هزینه دانست و گفت این موارد حتی به گوش رییس جمهور و مراجع رسیده و درباره برنامه شهرستانها که مخاطب اندکی دارند و درگیری مسئولان ناشی از کم لطفی دوستان در برخی دستگاه‌هاست باید ساختار را روشن کنیم این‌طور نیست که یک نهاد قانونی تصمیم بگیرد و نهادی دیگر بر اساس سلیقه خود آن را متوقف کند درست نیست باید به قانون احترام گذاریم. اگر قانون مجوز را به ارشاد واگذار کرده، باید این نهاد پاسخگو باشد. وقتی شورای تامین استان مجوز داده و فرمانداری تضمین کرده و نهادهای امنیتی و انتظامی آمادگی خود را اعلام کرده‌اند؛ اما در آخرین ساعات توسط نهاد دیگری این مجوز قانونی لغو می شود برای همه ناخوشایند است اگر دلیلی وجود دارد باید ارایه شود بسیاری از این اتفاقات در مجرای طبیعی نیست و خلاف عرف است و باید چاره اندیشی شود. قرار است شیوه نامه ای ای با توجه به گزارشات و نقطه نظرات وزیر و معاون هنری تنظیم شود که شئونات رعایت شود و مداخله در وظایف نباشد."
البته یک نکته درباره این شیوه نامه قابل تذکر است که این سال 93 بود که پیروز ارجمند مدیرکل وقت دفتر موسیقی وزارت ارشاد، از تنظیم شیوه‌نامه‌ای با نیروی انتظامی در خصوص برگزاری کنسرت‌ها خبر داد و گفته بود این شیوه‌نامه بسیاری از مشکلاتی که در گذشته پیرامون برگزاری کنسرت‌ها پدید می‌آمد را حل خواهد کرد اما هنوز از شیوه نامه مورد نظر هنوز نه تصویب و نه ابلاغ شده است. اگر این شیوه نامه مورد نظرمورد تایید و توافق به امضای آقای جنتی در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی دربیاید و آغازی برای رفع بسیاری از مشکلات خواهد بود.
اما در این میان نوبخت سخنگوی دولت هم در روز سه شنبه و در نشست هفتگی اش با خبرنگاران درباره لغو کنسرت ها گفت: برای برگزاری هر رخداد و تجمعی مرجعی تعیین می‌شود که قانوناً آن را تأیید می‌کند یا نمی‌پذیرد. وقتی یک مرجع دیگر بیاید و از اختیاراتش استفاده و آن رخداد را لغو کند قطعاً بی ثباتی و عدم اعتماد به مراجع رسمی صدور مجوز کنسرت ایجاد می‌شود و کسانی که مجوز گرفته‌اند تا آخرین لحظه این اعتماد را نخواهند داشت که آیا برنامه‌شان برگزار می‌شود یا خیر.
سخنگوی دولت ادامه داد: طبیعی است که دولت نسبت به چنین رخدادی موضع منفی داشته باشد و آن را قبول نکند؛ به خصوص که این اتفاقات آثار منفی دارد و باید قبول کنیم که جامعه برای سلامت مردمانش به نشاط نیازمند است. از جهات اجتماعی و فرهنگی نیز این اتفاقات به مصلحت نیست "
این موضوع نشان دهنده نوعی ناهماهنگی دربرگزاری کنسرت ها است. ناهماهنگی که بخشی از آن متوجه وزارت ارشاد و بخش دیگر به نهاد های نظارتی باز می گردد.

۱۳۹۵/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...