نسخه چاپی

حسن هانی زاده در گفتگو با نما

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به نفع خاور میانه است

عکس خبري -خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا به نفع خاور ميانه است

انگلیس اكنون سیاستی جدا از سیاست اتحادیه اروپا را در دستور كار خود قرار خواهد داد پس این می تواند به نفع كشورهای خاورمیانه باشد ولی به هر حال برای ایران فرقی نخواهد كرد كه انگلیس جزء اتحادیه اروپا باشد یا نباشد. اما گفتنی است این امر موجب خواهد شد كه انسجام اتحادیه اروپا در برابر كشور های منطقه ضعیف تر شود

23 ژوئن روز برگزاری همه پرسی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بود که مردم این کشور با اکثر آرا یعنی 52 درصد رای به جدا شدن از اتحادیه اروپا را دادند و طی این نظر سنجی انگلیس از اتحادیه اروپا جدا شده و مستقل شد. در رابطه با این مسئله با دکتر حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل به صحبت نشستیم:


 شما خروج انگلستان را چطور ارزیابی می کنید؟
 خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مقدمه ایی برای فروپاشی تدیریجی این اتحادیه است. باتوجه به اینکه به لحاظ فرهنگی و سیاسی یکسری رقابت هایی میان سه کشور بزرگ اتحادیه یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان وجود داشت با این تصمیم برای جدایی به نظر می رسد که انگلیس در طول سالهای اخیر متوجه شده که سیاست های این کشور تحت رفتار برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده و نقش انگلیس در منطقه و جهان کمرنگ شده بود لذا اختلاف نظرها از یک سو و شرایط اقتصادی از سوی دیگر موجب شد که مردم انگلیس رای به جدایی کشورشان از اتحادیه اروپا دهند.

 آیا این جداسازی تبعاتی برای اتحادیه اروپا در بردارد؟
 با اینکه سیاست های انگلیس همواره تابعی از سیاست های آمریکاست ولی به نظر می رسد که جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا موجب خواهد شد که این اتحادیه چند قطبی شود و برخی کشورهای دیگر این اتحادیه تشویق شوند که از این مجموعه خارج شوند. به هر حال این امر بازتاب های زیادی در سطح جهان داشته و دارد و موجب خواهد شد که انگلیسی ها سیاست مستقل تری در رابطه با مسائل جهان و منطقه در آینده داشته باشند و این به نفع کشورهای شرقی خواهد بود به دلیل اینکه هر چه اتحادیه اروپا ضعیف تر شود، این تضعیف قدرت به نفع کشورهای عربی و اسلامی است.


 روزنامه گاردین نوشته ایران از جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا ذوق زده شده است آیا این صحت دارد؟
 سیاست انگلستان در رابطه با ایران همسو با سیاست های آمریکاست ولی به هر حال از آنجایی که در گذشته انگلیس به عنوان رابط آمریکا و اتحادیه اروپا عمل می کرده اکنون نقش انگلیس در رابطه با اتحادیه اروپا کمرنگ تر می شود و موجب خواهد شد ایران به صورت انفرادی با هر یک از کشورهای اتحادیه اروپا وارد تعامل شود. به هر حال انگلیس اکنون سیاستی جدا از سیاست اتحادیه اروپا را در دستور کار خود قرار خواهد داد پس این می تواند به نفع کشورهای خاورمیانه باشد ولی به هر حال برای ایران فرقی نخواهد کرد که انگلیس جزء اتحادیه اروپا باشد یا نباشد. اما گفتنی است این امر موجب خواهد شد که انسجام اتحادیه اروپا در برابر کشور های منطقه ضعیف تر شود.
 
در این دو روز اخیر تعداد زیادی از مردم انگیس طی نامه ایی اعلام کردند که خواستار برگزاری دوباره رفراندوم هستند و آرا را قبول ندارد و 2 ميليون و هشتصد هزار امضا هم جمع شده که بار ایگر این رای گیری انجام شود از نظر شما آیا امکان دارد دوباره این رفراندوم برگزار شود و آیا تغییری در نتیجه انجام می گیرد؟

رفراندومی که با نزدیک 52 درصد از آرای مردم انگلیس شکل گرفته به نظر نمی رسد برای بار دوم این رای گیری انجام شود، به هر حال موافق و مخالف در درون جامعه انگلیس زیاد است و انگلیس کنونی با این قضیه خروجش از اتحادیه اروپا دچار دو دستگی و دوقطبی شده و مردم بر سر این مسئله صف آرایی ها کگرده اند. اما این نتیجه نهایی، تصمیمی است که ملت انگلستان اتخاذ کرده و به نظر می رسد که این تصمیم، تصمیم عاقلانه ایی است. زیرا انگلیس در طول سال های گذشته بار مالی بسیاری از کشورهای فقیر اتحادیه اروپا را بر دوش کشیده است حال با رهایی خود می تواند رونق بهتری به اقتصاد کشورش بدهد.

۱۳۹۵/۴/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...