نسخه چاپی

بهرام بیرانوند در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما:

عرصه علمی كشور، نیازمند سردارانی انقلابی است/ سرعت رشد علمی در اولویت دولت نیست

عکس خبري -عرصه علمي کشور، نيازمند سرداراني انقلابي است/ سرعت رشد علمي در اولويت دولت نيست

نماینده سابق بروجرد در خصوص عملكرد دولت یازدهم در ارتباط با سرعت رشد علمی كشور گفت: اولویت دولت یازدهم گرفتن عكس با كدخدا یا فرزندان كدخدا است و مسئله سرعت رشد علمی، در اولویت این دولت قرار ندارد.

بهرام بیرانوند در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص کند شدن سرعت رشد علمی کشور گفت: با توجه به فاصله ای که ما در مباحث علمی با سایر جوامع داریم و فاصله با آن نقطه ای که باید برسیم و مورد نیاز کشور است، ضرورت دارد که سرعت رشد علمی ما افزایش یابد. ما در حال حاضر، تا حد مشخصی تولیدات علمی داریم؛ اما این میزان، برطرف کننده نیازهای ما و پر کننده خلاء موجود نیست. در برخی قسمت ها و در ارتباط با بخشی از نیازها، سرعت رشد عملی ما سرعت متناسبی است؛ اما این مسئله در سایر بخش ها تبعیت نمی کند.

وی افزود: به عنوان نمونه در صنعت هسته ای- که متأسفانه با تدبیر بعضی از آقایان دچار مشکل شد- ما دارای سرعت خوبی بودیم؛ در بحث صنایع مرتبط با موشک از سرعت خوبی برخوردار بودیم تا جایی که با تکیه بر دانشمندان داخلی ما می توانیم موشک با برد 2000 کیلومتر را با خطای زیر ده متر آزمایش کنیم؛ اما در سایر بخش ها مشکلاتی داریم.

نماینده سابق بروجرد در خصوص علل کند شدن سرعت رشد علمی اظهار داشت: یکی از این علل، این است که افرادی که باید به این مسئله اعتقاد داشته باشند، سکان دار مناصب نیستند؛ یعنی افراد انقلابی که معتقد باشند ما به وسیله علم، هم می توانیم قدرت خود را افزایش دهیم و هم برای کشور تولید ثروت کنیم. به نظر می رسد که در این عرصه، ما به سردارانی نیاز داریم که معتقد به این هدف باشند و به شکل انقلابی تلاش کنند و برای این کار وقت بگذارند.

وی در خصوص میزان تأثیر دانشگاه ها در افزایش سرعت رشد علمی کشور گفت: دانشگاه ها یکی از مراکز تولید علم هستند؛ مراکز تحقیقاتی دیگری نیز وجود دارند که می توانند مؤثر باشند؛ همچنین بخش صنعت هم می تواند یافته های علمی را تبدیل به محصول و ثروت کند. البته دانشگاه های ما رویکرد متناسب با اهداف علمی کشور را ندارند و مدیران انقلابی که مؤمن به اهدف انقلاب باشند و حاضر بشوند هزینه هم پرداخت کنند، در سیستم آموزش عالی ما، به قدر کافی یافت نمی شود؛ بلکه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که در انتصاب موتور پیشران دانشگاه ها که همانا رؤسای دانشگاه ها هستند، وابستگی های جناحی و سیاسی لحاظ شده است که متأسفانه این موضوع، به کارکرد اصلی دانشگاه ها آسیب می زند.

بیرانوند با بیان اینکه در برخی نقاط، اولویت کاری مدیران دانشگاه ها اقدامات بزک کردنی و فانتزی است، تصریح کرد: درواقع به جای اینکه کمک کنند تا دانشجو و محقق در جایگاه واقعی خود قرار بگیرند با اقدامات نمایشی، هم سر دانشجو را گرم می کنند هم او را از مسیر خودش خارج می کنند. اینکه به جای کارهای تحقیقاتی، اردوهای مختلط در اولویت کار یک دانشجو قرار بگیرد؛ طبیعتاً فضای ذهنی او معطوف به مقوله ای می شود که دانشجو را در سایر امورات ضعیف خواهد کرد.

وی در خصوص عملکرد دولت یازدهم در ارتباط با سرعت رشد علمی کشور گفت: اولویت دولت یازدهم گرفتن عکس با کدخدا یا فرزندان کدخدا است و مسئله سرعت رشد علمی، در اولویت این دولت قرار ندارد.

نماینده سابق بروجرد با بیان اینکه در هر عرصه ای که افراد با انگیزه به کار گرفته شد، کارها پیش رفته است، افزود: به مدیران فعلی امیدی نیست که برای افزایش سرعت رشد علمی، اقدامی انجام دهند؛ مگر اینکه گروه های خودجوش و جوانان مؤمن به نظام و انقلاب اقدامی انجام دهند.

۱۳۹۵/۴/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...