نسخه چاپی

مسعود اسداللهی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما:

كودتا موقعیت اردوغان را تضعیف خواهد كرد/ سیاست های تركیه تغییر خواهد كرد

عکس خبري -کودتا موقعيت اردوغان را تضعيف خواهد کرد/ سياست هاي ترکيه تغيير خواهد کرد

كارشناس مسائل غرب آسیا گفت: این كودتا اردوغان را مجبور خواهد كرد كه سیاست هایش را تغییر بدهد و برخلاف عده ای كه می گویند این كودتا، زمینه یك دیكتاتوری كامل را برای اردوغان فراهم می كند، من معتقدم كه اتفاقاً این كودتا منجر به این می شود كه به تركیه و نظام سیاسی آن ضربه وارد شود

مسعود اسداللهی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص کودتای ترکیه با بیان اینکه هنوز بسیاری از زوایای کودتای ناموفق ترکیه روشن نیست، گفت: بویژه اینکه با شکست این کودتا، اردوغان تلاش می کند که با همه مخالفین خودش به اسم کودتا تسویه حساب کند؛ یعنی کسانی را هم که هیچ نقشی در کودتا نداشته اند را به بهانه کودتا سرکوب می کند. بنابراین اکنون مقداری زود است که بتوان درخصوص ماهیت کودتا قضاوت کرد.

وی ادامه داد: آن چیزی که در آن شکی وجود ندارد، این است که ارتش ترکیه از سیاست های آقای اردوغان بخصوص در ارتباط با سیاست خارجه به هیچ وجه راضی نیست. اردوغان با ماجراجویی های خود طی چندسال گذشته در منطقه، مشکلات بسیار زیادی را برای ترکیه ایجاد کرده و نه تنها منطقه را با بحران روبرو کرده است؛ بلکه این بحران به داخل خود ترکیه نیز منتقل شده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ارتش ترکیه از سیاست های اردوغان در قبال سوریه ناراضی است زیرا باعث شده که کردهای سوریه از تضعیف دولت مرکزی سوریه به نفع خودشان بهره برداری کنند و اعلام خودمختاری کنند، اظهار داشت: آمریکایی ها هم اکنون در کنار کردهای سوریه قرار گرفته است و همین موضوع، وضعیت عجیبی را برای ترکیه ایجاد کرده است؛ چون ترکیه خودش با معظل کردها روبرو است. اگر وضعیت جدیدی برای کردهای سوریه بوجود بیاید و شرایط آنها همانند کردهای عراق بشود، این به معنای یک فاجعه استراتژیک برای ترکیه خواهد بود؛ چرا که کردهای سوریه نسبت جمعیت این کشور، جمعیت زیادی را شامل نمی شوند و نمی توانند مشکلی را برای کل سوریه ایجاد کنند. اما در ترکیه جمعیت کردها فوق العاده زیاد است به گونه ای که بیشترین حجم تعداد کردها در ترکیه قرار دارد و چیزی حدود بیست میلیون از جمعیت ترکیه را کردها تشکیل می دهند.

اسداللهی با اشاره به اینکه عده ای کودتا را کار عربستانی ها می دانند، اردوغان مقصر آن را گولن قلمداد می کنند و عده ای هم کودتا را کار خود اردوغان می دانند و آن را یک نمایش نامه قلمداد می کنند، تصریح کرد: بنده با هیچ کدام از این تحلیل ها موافق نیستم و اینکه گفته می شود کار خود اردوغان بوده است حرف درستی نیست؛ چون اگر کسی بخواهد نمایشنامه اجرا کند، این مقدار هزینه به کشور خودش تحمیل نمی کند. شما ببینید که این کودتا چه ضربه بزرگی را به نظام ترکیه زده است و چه هزینه هایی را بر کشور ایجاد کرده است. همچنین تأثیر مستقیمی که این کودتا بر اقتصاد ترکیه می گذارد نیز نکته مهمی است و باعث فرار سرمایه ها می شود. بنابراین نمی شود گفت که این، نمایشنامه ای از طرف خود اردوغان بوده است. باید گفت که این کودتا، کار قسمتی از ارتش بوده که به شکل ناپخته و حساب نشده اجرا شد و به همین خاطر هم خیلی سریع شکست خورد.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار نما ، که آیا این کودتا منجر به تضعیف موقعیت اردوغان و تغییر سیاست های ترکیه نمی شود گفت: این کودتا اردوغان را مجبور خواهد کرد که سیاست هایش را تغییر بدهد و برخلاف عده ای که می گویند این کودتا، زمینه یک دیکتاتوری کامل را برای اردوغان فراهم می کند، من معتقدم که اتفاقاً این کودتا منجر به این می شود که به ترکیه و نظام سیاسی آن ضربه وارد شود؛ چون اردوغان با تبلیغات خود، ترکیه را قوی ترین کشور منطقه از نظر اقتصادی سیاسی معرفی می کرد و نظام سیاسی این کشور را به عنوان یک نظام سیاسی با ثبات، مردمی و دموکراتیک نشان می داد. اما اکنون مشخص شد که خیر؛ اینگونه نیست و این نظام در درون خود دچار بحران های گسترده ای است. درباره شخص اردوغان هم مشخص شد که او که تا چندماه پیش دم از احیای امپراتوری عثمانی می زد و بلندپروازی های گسترده ای را در سر داشت، اکنون در درون نظام خودش با مشکلات عظیمی روبروست. بنابراین کسی که زیر پای خودش سست است چگونه می تواند برای منطقه تعیین تکلیف کند.

۱۳۹۵/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...