نسخه چاپی

تحلیل نتایج اجلاس اخیر ناتو در گفتگو ی حسن هانی زاده با نما:

روندهای تنش زا بین روسیه و ناتو ادامه دارد

عکس خبري - روندهاي تنش زا بين روسيه و ناتو ادامه دارد

نشست اخیر ناتو نشان می دهد كه تهدیدش نسبت به روسیه بسیار جدی است و ناتو با اهداف دراز مدت در صدد است كه امنیت داخلی روسیه را تهدید كند و با نزدیك شدن به مرزهای روسیه در حقیقت می خواهد نشان دهد كه یك راهبرد امنیتی و نظامی، بر پایه آسیب رساندن به ساختار داخلی روسیه از سوی ناتو مخصوصا آمریكا تعریف شده است

در حالی که کشورهای اروپایی با چالش های امنیتی عملیات داعش دست و پنچه نرم می کنند و این روزها فرانسه درگیر این موضوع است، همزمان در هفته قبل اروپائیان در اجلاس ناتو در لهستان، پیام های تهدیدآمیزی را هم برای روسیه ارسال کردند و چند روز بعد اخباری درباره تصمیم ناتو بر تأسیس پایگاه نظامی در تونس منتشر شد که این رخداد در پی تلاش ناتو برای گسترش به حوزه غرب آسیا تفسیر می شود.
آیا اروپا به سوی افزایش تنش با روسیه پیش می رود؟ آیا ناتو قصد توسعه نفوذ در محیط عربی را دارد؟ این مسائل چه تأثیری بر وضعیت و روابط امنیتی ایران دارد؟
حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل ، در گفتگوی با خبرنگار نما به این سؤالات پاسخ می دهند:
 
 نتایج جلسه اخیر ناتو درباره تهدیدات علیه روسیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

نشست اخیر ناتو نشان می دهد که تهدیدش نسبت به روسیه بسیار جدی است و ناتو با اهداف دراز مدت در صدد است که امنیت داخلی روسیه را تهدید کند و با نزدیک شدن به مرزهای روسیه در حقیقت می خواهد نشان دهد که یک راهبرد امنیتی و نظامی، بر پایه آسیب رساندن به ساختار داخلی روسیه از سوی ناتو مخصوصا آمریکا تعریف شده است. لذا برقراری سامانه های موشکی در لهستان و همچنین گسترش حوزه جغرافیایی ناتو به سمت شرق چند تهدید را به دنبال دارد که یکی در درجه اول در مورد روسیه و بعد چین و بعد از آن هم جمهوری اسلامی ایران است. این سه کشور در دایره توجه ناتو قرار دارند و روسیه به دلیل مواضعی که داشته و نقشی که در مقابل گروهک های تروریستی در سوریه بازی کرده است بیشتر مورد تهاجم روانی ناتو قرار دارد و تصمیماتی هم از سوی ناتو در این خصوص گرفته شده است.


 تصمیمات جدید ناتو چیست و سیاستی که ناتو در کشورهای عربی دنبال می کند چه تأثیرایتی بر وضعیت امنیتی ایران در منطقه خواهد داشت؟
 یکی از این تصمیمات ایجاد پایگاه نظامی در تونس است که ناتو خود این خبر را منتشر کرده است. در واقع الان ناتو تلاش می کند حوزه نفوذی خودش را به سمت غرب آسیا گسترش دهد حضور ناتو و نیروهای آمریکایی در کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات، عربستان، بحرین، کویت و قطر نشان می دهد که آمریکایی ها در حقیقت در تلاشند تا ایران را به طور کامل محاصره کنند. از این رو به نظر میرسد که ناتو در تلاش است تا از ظرفیت کشورهای عربی برای ایجاد یک دشمن فرضی به جای اسرائیل در منطقه استفاده کند، به طور مثال اکنون به جای اینکه توجهات به سمت ماجراجویی رژیم صهیونیستی معطوف شود ایران به عنوان دشمن اول اعراب تلقی می شود و مسئله ساز شده است.


با توجه به اجلاس اخیر ناتو و افزایش تهدیدات علیه روسیه، به نظر شما روابط امنیتی ایران و روسیه چه وضعیتی پیدا می کند؟
 اکنون مشخص است که روسیه دست به یارگیری جدیدی زده است باتوجه به احساس خطری که مسکو اکنون در حال دریافت است ناچار است که به سمت کشورهای ایران، سوریه و عراق نزدیک شود. به همین دلیل هرچه احساس خطر برای روسیه بیشتر باشد مقامات کرملین بیشتر به سمت ایران متمایل می شوند.


 با توجه به اجلاس اخیر ناتو روندها و وضعیت امنیتی اروپا را چگونه ارزیابی می کنید؟

در واقع اروپایی ها ممکن است به لحاظ جنگ های کلاسیکی در مصونیت قرار بگیرند و هیچ کشوری نتواند به دلیل چتر حمایتی ناتو به کشورهای اروپایی تعرض کند، اما به هر حال تروریسم یکی از خطرهای جدی است که کشورهای اروپایی را تهدید می کند. به هر حال کشورهای اروپایی باید دیدگاه خودشان را نسبت به ملت های شرق تغییر دهد و از نگاه های تحقیر آمیز نسبت به ملت های شرق پرهیز کنند درغیر این صورت تروریسم منطقه ایی ممکن است که امنیت کشورهای اروپایی را در آینده تهدید کند.

۱۳۹۵/۴/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...