نسخه چاپی

حسن لاسجردی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما:

ممكن است اردوغان سیاست های انقباظی و تنبیهی در پیش گیرد/ پیوند آمریكا و تركیه حفظ خواهد شد

عکس خبري -ممکن است اردوغان سياست هاي انقباظي و تنبيهي در پيش گيرد/ پيوند آمريکا و ترکيه حفظ خواهد شد

كارشناس مسائل بین الملل گفت: یكی از نگرانی های مهمی كه جامعه جهانی در رابطه با تركیه دارد، این است كه مبادا این كودتا سبب شود كه اردوغان به سیاست های انقباظی و تنبیهی خود ادامه دهد و به نوعی، محدودیت ها را زیاد كند.

حسن لاسجردی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص آینده ترکیه پس از کودتای اخیر گفت: به طور حتم پس از این کودتا، نگاه دولت اردوغان به مردم و افکار عمومی مقداری تغییر خواهد کرد. با توجه به اینکه اردوغان از قبل، دو اقدام مهم را دنبال می کند و هنوز موفق به انجام آنها نشده است؛ که یکی از آنها به بحث تغییرات قانون اساسی مربوط می شود و دیگری به موضوع مادام العمر کردن ریاست جمهوری خود مرتبط است، بسیاری معتقد هستند که اردوغان با توجه به این کودتایی که در جامعه ترکیه رخ داد و از آن به عنوان زلزله سیاسی- نظامی یاد می کنند، می تواند فشار علیه مخالفین خارجی خود را زیاد کند و به این دو هدفی که جزو هدف های مهم اوست دست یابد.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که بسیاری بر این باور هستند که با توجه به گذشته ی اردوغان، سیاست های انقباظی دولت او افزایش پیدا خواهد کرد؛ به همین سبب است که در روزهای اخیر شاهد این هستیم که اتحادیه اروپا و برخی کشورهای غربی و غیر غربی، مواضعی را اتخاذ کردند مبنی بر اینکه کودتای اخیر نباید سبب شود که سیاست های انقباظی در ترکیه سبب حذف یا محدودیت آزادی های فردی و اجتماعی شود. لذا یکی از نگرانی های مهمی که جامعه جهانی در رابطه با ترکیه دارد، این است که مبادا این کودتا سبب شود که اردوغان به سیاست های انقباظی و تنبیهی خود ادامه دهد و به نوعی، محدودیت ها را زیاد کند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در پاسخ به سؤالی در خصوص چگونگی مناسبات آینده ترکیه در بعد منطقه و به طور مشخص نسبت به سوریه اظهار داشت: مواضع اخیر اردوغان در ارتباط با سوریه، بر خلاف مسیر قبلی بود که در آن حرکت می کرد. ترک ها به نوعی اعلام کرده اند که قدرت بشار اسد را به رسمیت می شناسند و شاید پذیرفته اند که روند سیاسی در سوریه، از طریق گفتگو و مذاکرات مسالمت آمیز بین دولت و مخالفان پیگیری شود. بنابراین می توان گفت که این یک چرخش مهمی است که در نگاه ترکیه نسبت به تحولات سوریه بوجود آمده است.

لاسجردی در پاسخ به این سؤال که آیا نوع نگاه آمریکا به ترکیه پس از کودتای اخیر، تغییر خواهد کرد یا خیر تصریح کرد: به نظر می رسد که اتفاق خاصی در رابطه با نوع نگاه آمریکا به ترکیه رخ نخواهد داد. شما مستحضر هستید که اردوغان، امروز ناچار است که تغییراتی را اعلام کند اما به نظر می رسد که وی در پس پرده، همچنان به سیاست های غرب و ایالات متحده و دلبستگی هایی که به سبب پیوندهای پیدا و پنهان نسبت به این نظام دارد، پایبند خواهد بود. اما از طرفی دیگر، تلاش می کند که یکسری ادبیات جدید برای تغییر فضا و برای اینکه بتواند پیوندهای جدید سیاسی و اقتصادی برای نجات خود و جامعه اش ایجاد کند بوجود بیاورد.

وی افزود: تغییر و تحولاتی که ترکیه در رابطه با ایران، روسیه، سوریه، لبنان، مصر و سایر مناطق در پیش گرفته است، از روی ناچار و بنا به ضرورت در دستور کار اردوغان قرار گرفته تا بلکه بتواند مشکلات فعلی ترکیه را تا حدودی حل کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا، در پاسخ به این سؤال که آیا آسیب پذیر نشان دادن ترکیه در پی کودتای اخیر، آمریکا را به این فکر نمی اندازد که در آینده دست به اقدامی اینچنینی علیه این کشور بزند گفت: در نگاهی کلی، سیاست های حزب عدالت و توسعه چالش آنچنانی با سیاست های ایالات متحده ندارد که بگوییم رقیب مهمی برای آمریکا محسوب شود. مخصوصاً اینکه سیاست های ترکیه در چهارسال دوم ریاست جمهوری اردوغان و در دوران وزارت خارجه اوغلو همخوانی زیادی با سیاست های ایالات متحده داشته است.

لاسجردی افزود: بعید به نظر می رسد که ایالات متحده در فکر از میان برداشتن رفیق شفیق خود و نیرویی باشد که هم مدلی از اسلام ارائه کرده که می تواند در آینده از آن بهره برداری کند و هم اینکه تلاش می کند که در راستای سیاست ها آمریکا حرکت کند و امتیازات خوبی را هم به سبد آمریکا ریخته است.

۱۳۹۵/۵/۰۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...