نسخه چاپی

برجام در یكسالگی/ آنچه می خواستیم؛ آنچه شد-7

كارخانه ای: تحریم اولیه و ثانویه، میدان بازی گسترده ای را برای آمریكا ایجاد كرده است/ تحریم دلار از سال 2008 وضع شد و مطابق توافق ژنو و برجام باید رفع می شد

عکس خبري -کارخانه اي: تحريم اوليه و ثانويه، ميدان بازي گسترده اي را براي آمريکا ايجاد کرده است/ تحريم دلار از سال 2008 وضع شد و مطابق توافق ژنو و برجام بايد رفع مي شد

رئیس كمیته هسته ای مجلس نهم گفت: غربی ها مدعی هستند كه تحریم شامل تحریم های اولیه است كه از بدو پیروزی انقلاب وجود داشته است؛ حال اینكه كه در سال 2008 با فشارهایی كه اروپایی ها وارد كردند، تحریم دلار در دسته تحریم های هسته ای قرار گرفت و بدین ترتیب، هم بر اساس توافق ژنو و هم برجام می بایست تحریم های دلار برداشته شود، ولی متأسفانه شاهد این هستیم كه عده ای اعلام می كنند كه این تحریم، جزء تحریم های اولیه است.

ابراهیم کارخانه ای در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در پاسخ به این سؤال که چرا مسئولین تا پیش از امضای برجام می گفتند همه تحریم ها لغو می شود و اکنون می گویند قرار بوده تنها تحریم های مرتبط با هسته ای لغو شود، گفت: تحریم های هسته ای، همه تحریم های مرتبط با اقتصادی، مالی، انرژی، فناوری و غیره را در بر می گیرد و بر اساس توافق ژنو قرار بر این بود که تمامی این تحریم ها که برداشته شوند. از طرفی دیگر شاهد این بودیم که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند که تمامی تحریم های مالی و اقتصادی باید برداشته شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد هستیم که آمریکایی ها با مطرح کردن تحریم های اولیه و ثانویه، عملاً دبّه کرده اند و برخلاف توافق ژنو ساختار تحریم ها را حفظ کرده اند، اظهار داشت: آنها مدعی هستند که تحریم شامل تحریم های اولیه است که از بدو پیروزی انقلاب وجود داشته است؛ حال اینکه که در سال 2008 با فشارهایی که اروپایی ها وارد کردند، تحریم دلار در دسته تحریم های هسته ای قرار گرفت و بدین ترتیب، هم بر اساس توافق ژنو و هم برجام می بایست تحریم های دلار برداشته شود، ولی متأسفانه شاهد این هستیم که عده ای اعلام می کنند که این تحریم، جزء تحریم های اولیه است.

رئیس کمیته هسته ای مجلس نهم با بیان اینکه با بازی تحریم های اولیه و ثانویه و با توجه به اینکه مرز مشخصی هم بین آنها وجود ندارد، میدان گسترده ای برای بازی آمریکایی ها ایجاد شده است، تصریح کرد: آنچه که مسلم است این است که طرف غربی باید بر اساس توافق، تعهدات خود نسبت به جمهوری اسلامی را به طور کامل انجام دهد. تمام تعهدات نیز به شکل کاملاً روشن و شفاف در برجام قید شده است. تمام موارد مربوط به تحریم، در فصل دو برجام ذکر شده است و مشخص شده است که چه تحریم هایی باید رفع شوند. همچنین ساز و کار رفع تحریم ها، در فصل پنج برجام به طور شفاف آمده است، ولی متأسفانه شاهد هستیم که هیچ توجهی به آن صورت نمی گیرد و متأسفانه عدم لغو تحریم ها را توجیه می کنند.

نماینده سابق همدان افزود: اگرچه مسئله خرید بویینگ از آمریکا جزو اولویت های ما نیست و مسئولان پیگیری کرده اند، اما می بینیم که کنگره آمریکا به تعهد خود در این قبال؛ که به طور شفاف در بند پنج ضمیمه دو برجام آمده است و به بحث فروش هواپیما و قطعات آن مربوط می شود، پایبند نیست. همچنین اگرچه ما راضی نیستیم که آب سنگین ما به آمریکا فروخته شود؛ زیرا آب سنگین در جهان مشتریان زیادی دارد، ولی با این وجود، کنگره آمریکا منع خرید آب سنگین از ایران را تصویب می کند؛ خب این برخلاف مفاد برجام است. اینگونه است که ما شاهد عهدشکنی های مکرر از سوی آمریکایی ها در رابطه با برجام هستیم.

۱۳۹۵/۵/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...