نسخه چاپی

محاصره تروریستها در حلب

ارتش سوریه و نیروهای مقاومت موفق شدند تروریستها را در حلب محاصره كنند؛ دستاوردی كه اگر درست استفاده شود، خواهد توانست جان مردم بی‌گناه «فوعه و كفریا» را نجات دهد؛ البته به شرط اینكه دمشق اشتباهات گذشته در حمص را مرتكب نشود.

به گزارش نما به نقل از فارس، نیروهای سوری و رزمندگان مقاومت با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های روسیه موفق شدند پس از دو هفته عملیات سنگین، تروریستها را در شرق شهر حلب محاصره کنند.

در این عملیات ارتش سوریه و نیروهای جبهه مقاومت تواستند پس از قطع ارتباط تروریستها در مسیر راهبردی کاستیلو، شهرکهای بنی زید و لیرمون، محله‌های الاشرفیه، مسکن جوانان و کارخانه‌های شهرک صنعتی را پاکسازی کنند.

به گزارش بین‌الملل فارس، عملیات نیروهای سوری و مقاومت برای تامین امنیت بیشتر جاده کاستیلو و تنگ کردن حلقه محاصره تروریستها در اردوگاه حندرات و شمال محله کردنشین شیخ مقصود ادامه دارد.

با محاصره تروریستها در شرق شهر حلب، حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها از شرایط به وجود آمده ابراز نگرانی کردند و گفتند: این محاصره باید پایان یابد اما سوال اینجاست چرا آمریکاییها فشارها را بر مسکو افزایش دادند و در اقدامی فریب کارانه خواستار اصلاح این وضعیت شده اند؟

یک منبع میدانی در این خصوص به «بین‌الملل فارس» گفت: براساس اطلاعات به دست آمده هزاران تن از عناصر تروریستی «نورالدین زنکی، جبهه النصره، سلطان مراد، استقم کما امرت، انصارالشریعه، جندالاقصی، المنتصربالله، احرار جبهة الشامیه، صقور الجبال و فیلق الشام» در محاصره نیروهای سوری و مقاومت هستند.

وی افزود: براساس عفو عمومی بشار اسد یک گذرگاه امن برای تروریستهایی که قصد دارند، تسلیم شوند ایجاد شده است.

شاید اقدام هماهنگ دولت سوریه و روسیه برای ایجاد گذرگاه امن و خارج شدن عناصر تروریستی را در راستای جلوگیری از فشار و جنگ رسانه‌ای حامیان تروریستها ارزیابی کرد.

اما باید به این مسئله توجه داشت تحولات شهر حلب و محاصره تروریستها در این منطقه موضوع جدیدی نیست و در سالهای گذشته با نمونه هایی از این دست روبه رو شدیم که خروج تروریست ها از شهر حمص فقط یک نمونه آن به شمار می آید.

اگرچه خروج تروریستها از شهر حمص به سود دولت سوریه بود اما ملحق شدن آنها به همرزمانش در شمال کشور در نهایت زمینه سقوط استان ادلب و برخی مناطق دیگر را فراهم کرد.

به نظر می‌رسد اگر دولت سوریه بخواهد بدون دریافت امتیازی فقط تروریستها را از شرق شهر حلب به سوی مناطق شمال غرب این استان اخراج کنند، اشتباهات گذشته را تکرار کرده است؛ اشتباهی که چند سال گذشته با خروج بدون امتیاز تروریستها از مناطق مختلف سوریه از جمله استان دمشق و انتقال تروریستها به استان ادلب و حلب صورت گرفت.

دولت سوریه نباید فراموش کند که تروریستهای محاصره شده در شرق شهر حلب همان افرادی هستند که سه ماه قبل با حملات وحشیانه و نقض آتش بس برخی مناطق حومه جنوبی حلب از جمله خان طومان را مجددا اشغال کردند.

هزاران تن از تروریستهای محاصره شده در حلب پیشتر مواضع نیروهای سوری و جبهه مقاومت را در شمال استان لاذقیه و دشت الغاب در شمال غرب استان حماه اشغال کردند.

طبیعی است اگر تروریستهای محاصره شده بخواهند و بتوانند از طریق گذرگاه امن از شهر حلب خارج شوند به همرزمان خود می پیوندند و در آینده نزدیک باید شاهد عملیات مشترک آنها در شمال استان لاذقیه یا حومه جنوبی استان حلب به ویژه در اطراف شهرک الحاضر و شرق خان طومان برای رسیدن به محله الراموسه در مرکز شهر حلب و شکسته شدن محاصره همرزمانشان در شرق حلب باشیم که در نوع خود یک فاجعه نظامی است و همه دستاوردهای شمال شهر حلب را بر باد می دهد.

با این وجود اگر دولت سوریه اصرار به خروج تروریست‌ها از شرق شهر حلب دارد می‌تواند از فرصت طلایی به دست آمده استفاده کند و حداقل خروج تروریستها از مرکز شهر حلب را منوط به خارج شدن دهها هزار شهروند محاصره شده از شهرکهای الفوعه و کفریا کند. اگر این مبادله صورت بگیرد جان ۳۵ هزار شهروند بی‌گناه را از خطر مرگ نجات می‌دهد.

باید این مسئله را در نظر گرفت با فشار دولتهای غربی و منطقه ای هم اکنون امکان عملیات از حومه جنوبی حلب به سوی این شهرکهای محاصره شده در شمال شرق استان ادلب وجود ندارد.

در عین حال باید به این مسئله هم توجه داشت اکثر گروههای تروریستی محاصره شده، حاضر به خروج از شهر نیستند و علاوه بر مقاومت درصدد هستند با حمله به مناطق جنوبی، محاصره را بشکنند.

این گروههای تروریستی اعلام کردند در برابر نیروهای سوری مقاومت می کنند و در نهایت محاصره شرق شهر حلب با حملات همرزمانشان شکسته می شود و ضعیت به حالت قبل باز می گردد.

اما در همین ارتباط برخی گروههای تروریستی کوچک اعلام کردند از شهر حلب خارج می شوند؛ آنها اعلام کردند با پیوستن به همرزمان خود در استان ادلب برای حمله مجدد به شرق شهر حلب آماده می شوند.

با توجه به اختلاف گروههای تروریستی محاصره شده و اصرار اکثریت آنها به ماندن در شهر به نظر می آید دولت سوریه با استفاده از این فرصت می تواند محاصره تروریست ها را به اهرم فشاری تبدیل کند.

این اهرم فشار و محاصره به صورت خودکار از حملات تروریستها به سایر مناطق جلوگیری می‌کند و همچنین ارتش سوریه با داشتن این برگ برنده بزرگ می‌تواند عملیات آزادسازی مناطق اشغال شده را آغاز کند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که ارتش سوریه با ایجاد سه گذرگاه امن اقدامات لازم برای خروج شهروندان شرق حلب را فراهم کرده است.

۱۳۹۵/۵/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...