نسخه چاپی

به مناسبت هشتم شهریورماه سالروز شهادت رجایی و باهنر:

رجایی انسانی صاف و بدون حیله و تزویر بود

عکس خبري -رجايي رودربايستي با استکبار و نفاق در رفتار نداشت

انسانی صاف و بدون حیله و تزویر بود. از تفاخر به­دور بود. این­كه از او تعریف كنند یا او را تكذیب كنند، هیچ اثری در او نمی ­گذاشت. درواقع از یك عدم تزلزل در برابر ثناگویان برخوردار بود. در مقابل ظلم، تعدی، تطمیع، تهدید، شانتاژ و مسائلی از این قبیل، مقاوم بود و سر خم نمی ­كرد.

حدود سه دهه پس از شهادت شهید رجایی، همچنان از ایشان به عنوان الگوی مدیریت و زمامداری یاد می شود. ویژگی ­های ممتاز و بارز آن مرد بزرگ، زبانزد عام و خاص است و کم ­تر کسی را می ­توان یافت که از این ویژگی ­ها باخبر نباشد. اما نکته­ جالب توجه این است که هرچه زمان می ­گذرد، نگاه­ ها بیشتر متوجه رجایی و سبک الگوی مدیریتی او می­شود. گویی جامعه، هر روز بیشتر تشنه­ی مرام و مسلک رجایی می­شود. با توجه به فرا رسیدن سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر، به سراغ حسین انواری، رفته ايم و در خصوص مشی مدیریتی و ویژگی ­های شخصیتی شهیدرجایی، گفتگویی را ترتیب داده است که در ادامه می­خوانید.


 چه ویژگی­هایی، شهید رجایی را پس از سه دهه از شهادت، همچنان به عنوان الگوی مدیریتی در جمهوری اسلامی مطرح می کند؟

ابتدا هفته دولت و ایام شهادت شهدای بزرگوار؛ رجایی و باهنر را گرامی می ­دارم و عرض ارادت و تجدید پیمان خود با شهدایی که در خدمت به اسلام و جمهوری اسلامی سبقت گرفتند و خالصانه فداکاری کردند- که شهید رجایی یکی از این نمونه­های بسیار درخشان بود- اعلام می ­دارم.

سخن گفتن از شهید رجایی و بیان ویژگی های ایشان، امر مشکلی است. بنده سعی می کنم به چند مورد اشاره می­کنم. ویژگی نخست شهید رجایی، روحیه انقلابی و دینی ایشان بود. این روحیه، هم در زندگی شخصی او قابل رویت بود و هم در زندگی اجتماعی؛ هم قبل از مسئولیت و هم زمانی که مسئولیت بر دوش او گذاشته شد. این روحیه دینی و جهادی، ویژگی­ هایی دارد، که اگر رئیس­جمهور نظام اسلامی دارای این ویژگی­ ها باشد، آن­ وقت است که در جایگاه واقعی خود قرار گرفته است. یکی از این ویژگی ­ها، انگیزه الهی بود. این انگیزه الهی، نشأت گرفته از ایمان و آگاهی او بود. بر اساس همین انگیزه، شهید رجایی هرآنچه که انجام می­ داد، با قصد قربت و یک نگاه عبادت ­گونه انجام می ­داد. همچنین، دارای روحیه­ ایثار و فداکاری و همت بلند بود. همه­ این­ موارد، از ویژگی ­هایی است که شهید رجایی را تبدیل به الگو کرده است. این روحیه­ ایثار و فداکاری و بلندنظری، یک ارزش بسیار متعالی است که سرمایه­ گذاری بر روی این ویژگی، برای مسئولین بسیار الزامی است. در کنار همه­ این موارد، شهید رجایی یک نشاط و طراوت هم در کار داشت؛ درواقع غمگین و ناامید نبود.

ویژگی دیگر شهید رجایی این بود که قول و فعل او با هم منطبق بود و آنچه که می ­گفت عمل می­کرد؛ این­گونه نبود که یک­ طور سخن بگوید و به­ گونه­ای دیگر عمل کند. نفاق در رفتار را ما در مواجهه با ایشان دریافت نکردیم.

مسئولیت را یک عبادت الهی و امانت می دانست نه حق خودش. قدرت ریاست­جمهوری را برای مطرح کردن خودش نمی خواست، بلکه از آن به عنوان یک عبادت و امانت استفاده می­ کرد و در فکر و عمل، به این موضوع معتقد بود.

دفاع از حق و ارزش­ ها و عدم انحراف از اصول و مبانی انقلاب، از دیگر ویژگی­ های شهید ­رجایی بود. ایشان واقعاً به این باور داشت که این انقلاب از یک اصول و مبانی ارزشی نشأت گرفته و تمام تلاش او این بود که خط انقلاب را نگه دارد و خود را ملزم می­دانست که از آن ارزش ­ها دفاع کند. شهید­ رجایی به خاطر سبقت در خیرات و همین ویژگی­ هایی که داشت، تبدیل به یک الگو شد. اتکا به کرامت و عزت ­نفس در شهید ­رجایی بسیار شفاف بود. همه­ این ویژگی­ ها را که در کنار هم قرار بدهیم، می ­تواند روحیه­ انقلابی و دینی ایشان را ظاهر کند. نگاه او یک نگاه امیدوارانه و پویا بود و البته راهبردی. شهید رجایی نگاه بلندی داشت و اقدامات خود را با توجه به این نگاه و با تکیه بر اصول و ارزش­ها انجام می­داد.

انسانی صاف و بدون حیله و تزویر بود. از تفاخر به­دور بود. این­که از او تعریف کنند یا او را تکذیب کنند، هیچ اثری در او نمی ­گذاشت. درواقع از یک عدم تزلزل در برابر ثناگویان برخوردار بود. در مقابل ظلم، تعدی، تطمیع، تهدید، شانتاژ و مسائلی از این قبیل، مقاوم بود و سر خم نمی ­کرد.

یکی از ویژگی­ های بسیار ارزشمند شهید رجایی، صیانت از حقوق و منافع محرومین و از پاافتادگان بود. با محرومین نشست و برخاست داشت. مطالبات شهید رجایی، مطالبات محرومین بود و منافع محرومین در خدمات شهید ­رجایی دارای تقدم بود. در استفاده از نیروها و واگذاری مسئولیت­ ها، تلاش می­ کرد که لیاقت ­ها و شایستگی ­ها را ملاک قرار دهد، نه روابط و رانت ­هایی که مخل حرکت­ های سالم بودند.

چه چیزی باعث شد که شهید رجایی به چنین جایگاهی برسد؟

عظمت و بزرگی انسان ­ها به شخصیت روحی آن­ ها بستگی دارد؛ روح که بزرگ می­ شود، جسم را به زحمت می ­اندازد. روح­ های کوچک، دنباله ­رو تن و خواهش ­های نفسانی هستند و بیشتر به تجملات و رفاه ­طلبی و اشرافی ­گری بها می ­دهند. روح ­های بزرگ خود را به زحمت می ­اندازند و در کالبد نمی­ گنجند. از این رو است که شهید به خودش سختی می ­دهد و در راه عقیده­ مستحکم و بلند خودش، به خون خود نیز ارزش می ­بخشد. به عبارت دیگر، شهید می ­سوزد و به دیگران نور می ­دهد و شمع تاریخ می ­شود. شهید رجایی یکی از الگوهایی است که اگر ما بتوانیم در نظام کارگزاری خود و در نظام اسلامی از او استفاده کنیم و ابعاد روحی و شخصیتی و ابعاد مدیریتی او را به درستی تبیین و کامل کنیم، قادر خواهیم بود که سکان ­داران خوبی برای اداره­ نظام اسلامی باشیم.


 استکبارستیزی، چگونه در شهید رجایی بروز و ظهور داشت؟

شکل حرکت شهید رجایی بر اساس آیه­ کریمه­ «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» بود. با کفار و منافین و کسانی­ که می خواستند سلطه­ خودشان را بر نظام اسلامی تحمیل کنند، به شدت برخورد می­ کرد و در این زمینه، هیچ رودربایستی نداشت و از ملاحظات دیپلماتیک به ­دور بود. چون روحیه­ انقلابی و دینی داشت، این ویژگی می­ طلبید که او در این قالب حرکت کند و وقتی انسان در این قالب حرکت کند، دیگر تعارفات سیاسی و کوتاه آمدن­، معنا و مفهومی نخواهد داشت. شهید رجایی از حق و ارزش­ها دفاع می کرد و مبنایش اصول و مبانی انقلاب بود. هرآنچه که با این محور در تضاد بود، شهید رجایی با آن برخورد می­ کرد؛ چه در صحنه­ داخلی چه صحنه­ بین­المللی.

۱۳۹۵/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...