نسخه چاپی

بازگشایی پایانه مرزی «اسن دره» تركیه با ایران

تركیه پایانه مرزی اسن دره نقطه مقابل مرز سرو جمهوری اسلامی ایران را بازگشایی كرد. این مرز كه با سرمایه گذاری ۸۰ میلیون لیری بازسازی شده بود، به علت مشكلات امنیتی نزدیك به یك سال بسته بود،

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، این مرز که در محدوده شهر یوکسک اوا قرار دارد، در حالی به دستور وزارت گمرکات و تجارت ترکیه بازگشایی می شود که دولت آنکارا یوکسک اوا را از وابستگی به استان حکاری جدا کرده و با توجه به افزایش جمعیت این شهر، موقعیت استانی به آن داده است.



با وجود این این هنوز مقررات منع عبور و مرور در مناطق مختلف یوکسک اوا که در 50 کیلومتری مرز سرو جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان غربی قرار دارد، هر از گاهی به لحاظ ادامه درگیری ها بین نیروهای دولتی و پ.ک.ک در منطقه اعمال می شود.



دولت آنکارا که برای جبران خسارات مالی وارده به کسبه و اصناف یوکسک اوا به علت محدودیت هایی در ارتباط با تدابیر امنیتی در سطح شهر اعمال می شود، متضرر شده اند، کمک های مالی انجام می دهد و انتظار می رود با بازگشایی مرز و شروع رفت و آمد مسافری و تردد خودروها، رونق تجاری نیز شروع شود. تا جولای سال گذشته که به مدت سه سال درگیری در مناطق کردنشین ترکیه متوقف شده بود، به خاطر رفت و آمدهای روزانه پیله وران و مرزنشینان ترکیه به ایران و همچنین رفت و آمدهای گردشگر به وان، رونق اقتصادی و تجاری در شهرهای مرزی ترکیه با ایران به طور قابل توجهی افزایش یافته بود. اما از جولای سال گذشته که درگیری ها دوباره شروع شده، منطقه در تنگنای اقتصای و تجاری قرار گرفته است.



ترکیه و جمهوری اسلامی ایران دارای سه مرز گمرکی مشترک می باشند که به ترتیب عبارت از پایانه مرزی بازرگان نقطه مقابل مرز گوربولاغ، پایانه مرزی سرو نقطه مقابل مرز اسن دره و پایانه مرزی رازی نقطه مقابل مرز کاپی کوی ترکیه می باشد. این مرز در عین حال مرز ارتباط ریلی بین دو کشور همسایه است. مرز کاپی کوی ترکیه حدود 11 ماه پیش به دنبال ربوده شدن 11 ات لز کارکنان گمرک همزمان با از سرگیری درگیری ها در مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه با ملاحظات امنیتی تعطیل شده بود. تعطیلی این مرز که نزدیک به سه ماه به طول انجامید ضربه سنگینی به اقتصاد منطقه به ویژه شهر وان زد.



مرز سرو نیز به علت انفجار پل ارتباطی بین شهر مرزی یوکسک اوا – اسن دره نزدیک به سه ماه نیز تعطیل شد. با بازسازی پل، تلاش دوباره برای بازگشایی اقدام شد ولی دوباره با افزایش درگیری تعطیل شد. تعطیلی این دو مرز، حجم کاری پایانه مرزی بازرگان را به شدت افزایش داده بود تا اینکه مرز کاپی کوی ماه گذشته دوباره فعال شد و مرز اسن دره نیز روز گذشته گشایش یافت.



مرز بازرگان بزرگترین مرز زمینی بین ایران و ترکیه می باشد. این مرز علاوه بر اینکه بزرگترین مرز زمینی برای عبور مسافری است، تنها مرز بزرگ بین دو کشور برای عبور ترانزیت برای کامیونها از شرق به غرب و از غرب به شرق می باشد. سازمانهای مردم نهاد و تشکلهای صنفی و فعالان تجاری و خدماتی شهر کمپین گسترده ای را برای بازگشایی مرز برپا کردند که در نهایت دولت آنکارا با بهینه سازی وضعیت امنیتی و اتخاذ تدابیر لازم پریروز این مرز را بازگشایی کرد.
پایانه مرزی اسن دره روش «ساخت، بهره برداری،انتقال» به بخش خصوصی واگذار شده و این طرح راه اندازی شده است. ترکیه با هزینه 60 میلیون لیرترک که با نرخهای روز حدود 20 میلیون دلار می شود، پایانه مرزی اسن دره را نوسازی کرده است. ساخت این پایانه در سال گذشته به روش بی.او.تی به یک شرکت متعلق به اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه واگذار شد. مجموعه پایانه مرزی اسن دره ترکیه در محوطه ای به مساحت 51 هزار و 500 متر مربع ساخته می شود. در این مجموعه واحدهای اداری، فروشگاهها، غذاخوری ها، تاسیسات اجتماعی، سالن انتظار مسافرین، محل اقامت رانندگان و امور فنی ساخته می شود.

۱۳۹۵/۶/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...