نسخه چاپی

مراسم پیوند هنر انقلابی ایران و امریكای لاتین

كارگردان مطرح شیلیایی گفت: من خنده زن‌ها، مردها و نگاه كودكان را دیدم و فراموش نخواهم كرد و جوان‌هایی كه در فكر ساخت آثار انقلابی هستند آنها را نیز فراموش نخواهم كرد. این جادوی فرهنگ قدیمی ایران است كه باید در مورد آن فكر كنم.

به گزارش نما به نقل از فارس، مراسم جشن پیوند هنر انقلابی ایران و امریکای لاتین همراه با بزرگداشت «میگل لیتین»، فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی و تقدیر از فیلمسازان جبهه فرهنگی انقلاب در تالار ابن سینا دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

بنابراین گزارش، در این مراسم که امروز سه‌شنبه 9 شهریور، در تالار ابن سینا دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، از مسعود جعفری جوزانی به خاطر فیلم شیر سنگی، حسین زندباف به خاطر ساخت فیلم دست شیطان و بهروز افخمی به خاطر ساخت فیلم روز شیطان که آثار ضدآمریکایی و ضداستعماری در کارنامه کاری خود دارند، تجلیل و تقدیر می‌شود. اجرای این برنامه بر عهده علی زکریایی است.

علی ذاکری در ابتدای مراسم پیوند هنر انقلابی ایران و آمریکای لاتین در ارتباط با بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار توضیحاتی داد و گفت: از سرتاسر دنیا فیلم هایی در ارتباط با کودتا به نمایش در آمده است این برنامه اختتامیه نیست چرا که کماکان این جریان دعوت از فیلمسازانی چون لیتین ادامه دارد.

همچنین باید اضافه کرد که بعد از صحبت های مجری برنامه کلیپی از سفر میگل لیتین و.سایر برنامه های جشنواره مردمی فیلم عمار طی هفته گذشته به نمایش درامد.

طالب‌زاده: فیلمسازان ضدکودتا توسط بچه‌های عمار به کشور دعوت می‌شوند

نادر طالب زاده به عنوان دبیر جشنواره گفت: خوشحالم که جشنواره عمار وارد این حیطه شده است. انقلاب اسلامی ما حرف های جدی دارد که برای خارج شدن آن شاید ابزار لازم را نداریم اما پیام های غنی داریم.

وی افزود: بعد از دیدن چهره امام و انقلاب پیام ایران در جهان منتشر شد. من در آن زمان شاهد این رخ داد بودم. امروز می بینیم فیلمسازان بزرگ توسط جشنواره عمار وارد کشورمان می شوند.

طالب زاده اظهار کرد: ایران نقش مهمی در جهان دارد. خوشحالم که سومین جشنواره عمار برگزار شد و دعوت از فیلمسازان ضد کودتایی توسط بچه های عمار انجام شد.

دبیر جشنواره فیلم مردمی عمار اظهار کرد: از جایی به بعد باید انقلاب را بهتر معرفی کرد. تا به امروز درگیر توطئه های دشمنان بودیم. نسل امروز نسل باحال و هوایی است و چشم انداز نویی در پیش داریم. امیدوارم در ادامه مراسم خوبی داشته باشیم.

در این مراسم چهره های هنری و انقلابی چون جمال شورجه، نادر طالب‌زاده، ابوالقاسم طالبی، مسعود شجاعی طباطبایی، محمدحسین نیرومند، عزت الله مطهری(شاهی)، سیدسلیم غفوری، انسیه شاه‌حسینی و سینا واحد، رایزن فرهنگی سابق ایران در آرژانتین حضور دارند.

عزت الله مطهری یکی از مبارزان انقلاب اسلامی با لحنی انتقادآمیز مبنی بر این که چه عجب بنده را هم آدم حساب کردند، گفت: خیلی‌ها هستند که به دنبال مراسم‌های دیگری هستند و به این مراسم‌ها خوش‌بین نیستند اما این آقایان که جشنواره عمار را برگزار می‌کنند خیلی زحمت می‌کشند چرا که تلاش می‌کنند معنویت گمشده انقلاب اسلامی را به دیگران معرفی کنند.

وی افزود: برای این جشنواره و فضای آن زحمات زیادی کشیده شده است. از بنده نیز خواسته‌اند که در مورد شهید رجایی توضیحاتی بدهم که باید درباره ایشان گفت که واقعا از فرزندان انقلاب و مردم بودند. او از کودکی زحمتکش بود و آن دوران را به سختی گذراند. او با کارهای عمومی همچون کارگری گذران عمر کرد.

او در ادامه اظهار کرد: شهید رجایی در ادامه زندگی خود معلم شد و فرزندان این آب و خاک را تربیت کرد و آموزش داد. او خودش را مقلد امام می دانست. در آن زمان خط‌ها و جناح بندی‌ها معنایی نداشت و مبارزه عمومیت داشت.

خواننده ترانه «یار دبستانی من» و خاطره‌ای از جنگ

در ادامه مراسم جمشید جم خواننده مطرح انقلابی به روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم که بعد از سی و هشت سال این پیوند‌ها ادامه داد. امیدوارم فرصتی فراهم شود تا موسیقی ایرانی مثل موسیقی شیلی به دنیا معرفی شود.

این خواننده افزود: لوحی از زمان‌های گذشته در کشور ما یافت شده است که نشان می‌دهد ایرانی‌ها برای اولین‌بار اجرای ارکستر را در جهان به اجرا در آورده اند. این لوح به 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد و من در پژوهش‌هایم به تاریخ 10 هزار ساله رسیده ام.

بر پایه این گزارش جمشید جم در ادامه با اشاره به مجروح شدنش در انقلاب سال 57 که تیر خورد ترانه ماندگار «یار دبستانی من» را خواند.

همچنین در ادامه جشن مراسم تقدیر از فیلمسازان هنر انقلاب انجام شد که حسین زندباف بهروز افخمی و مسعود جعفر جوزانی با تشویق حاضرین و پخش صحنه هایی از فیلم های شان به روی صحنه قرار گرفتند. برای تقدیر از فیلمسازان هنر انقلاب نادر طالب زاده و میگل لیتین و مادر بزرگوار شهید مهدی رجب بیگی روی صحنه قرار گرفتند.

جعفری جوزانی: طالب‌زاده عشق دوران انقلاب ماست

هر کدام از فیلمسازان و سینماگران بعد از دریافت لوح تقدیر صحبت هایی انجام دادند که در این میان مسعود جعفر جوزانی گفت: گویا همین دیروز بود که با نادر طالب زاده در خیابان های تهران فیلمبرداری می کردیم. طالب زاده عشق دوران انقلاب ماست. به نظرم چیزی به اسم عدالت در میان ما گم شده است.

وی افزود: من دعا می‌کنم دستان بی عدالتی قطع شود دست همان‌هایی که دست درازی به سمت حق بیت‌المال می کنند. امروز با خود می‌گوییم مگر ممکن است که بعد از سی و هشت سال گذشته امروز این چنین شود. امیدوارم این یک خواب تلخ باشد و کشی مارا بیدار کند. شکاف طبقاتی امروز زیاد شده است در آن زمان به این چیزها فکر نمی‌کردیم.

بهروز افخمی نیز در ادامه اظهار کرد: مسعود بهتر از من حرف زد و من مثل او بلد نیستم چیزی بگویم. امروز که بعد از بیست سال فیلمی در ارتباط با جاسوسی ساختم بیست سال دیگر هم اوضاع بهتر شود تا فیلم دیگری در این رابطه بسازم.

بعد از صحبت های طنز آمیز افخمی نوبت به حسین زندباف کارگردان فیلم سینمایی «دست شیطان» رسید که گفت: حالم با دیدن این فضا بسیار خوب است. بعد از سی‌سال با دیدن این فضا و شرایط در اینجا روحیه دگرگونی پیدا کردم. وی افزود: با کشتن و ترور کسی نمی‌میرد. همچنین باید بگویم یاد مرحوم نادر ابراهیمی افتادم که نویسنده فیلمم بود.

مادرشهید رجب بیگی: فیلم‌هایی بسازید که جوانان ما بهتر شوند

بر پایه این گزارش مادر بزرگوار شهید مهدی رجب بیگی با لحنی شیرین و مادرانه توصیه هایی به فیلم‌سازان کرد و گفت: از همه دست اندر کاران این برنامه سپاس گذارم. امیدوارم فیلم‌هایی بسازید که همه از آنها استفاده کنند. فیلم‌هایی بسازید که جوانان ما بهتر شوند نه این که با دیدن آنها بدتر شوند.

در ادامه مراسم و جشن پیوند هنر انقلابی ایران با آمریکای لاتین علیرضا قزوه شاعر انقلابی ترانه «وال استریت و خیابان های قدس» را برای حاضرین خواند.

در ادامه نوبت به تقدیر و بزرگداشت فیلمساز میگل لیتین رسید که بهروز افخمی درباره وی طی سخنانی عنوان کرد: اولین بار از طریق جشنواره فیلم تهران قبل از انقلاب با آثار لیتین آشنا شدم. بعد از انقلاب هم آثار و فیلمهایش را دنبال کردم.

وی افزود: طی این مدت که به ایران آمد و با او بیشتر آشنا شدم متوجه شدم این کارگردان همچنان با شوق و ذوق و جوانی خاصی به دنبال ساختن فیلم هایش است. آن هم با همان سبک و سیاق همیشگی، زمانی که سینمای هالیوود و ستاره‌هایش خسته کننده شده بودند تعدادی جوان دوربین به دست آثار کم هزینه و متفاوتی را ساختند که باعث شد ثابت کنند که سینما زنده است یکی از این جوان ها میگل لیتین بود.

لیتین: جوانانی که در فکر ساخت آثار انقلابی هستند را فراموش نخواهم کرد

بعد از صحبتهای افخمی و تعریف خاطره‌ای از حضور لیتین در ایران و هم نشینی با وی نوبت به سخنان این کارگردان مطرح شیلیایی رسید که گفت: سال ها گذشت اما بالاخره افتخار پیدا کردم در ایران حضور پیدا کنم.

لیتین در ادامه سخنانش گفت: همه آنچه را که می گویم از قلبم است. خیلی چیزها در ایران دیدم و شنیدم. در جریان انقلاب اسلامی شما بودم و مطالعاتی داشتم و نسبت به روش های آن آگاهی داشتم. طی این مدت سینمای ایران را شناختم که البته سینمای خارق‌العاده‌ای است. این سینما می تواند خوب و عالی باشد آنچنان در سطح بین المللی بدرخشد اما این امکان برایش وجود نداشته است.

او اظهار کرد: من خنده زن ها و مردها و نگاه کودکان را دیدم و فراموشم نخواهد شد و جوان هایی که در فکر ساخت آثار انقلابی هستند آنها را نیز فراموش نخواهم کرد. این جادوی فرهنگ قدیمی ایران است که باید در مورد آن فکر کنم. این که ما اینجا کنار هم جمع شده ایم اتفاقی نیست. از هر دو کشور رییس جمهوران بزرگی ترور شدند. هر دوی آنها شهید شدند که الگو و نمونه شوند. زندگی این دو شخصیت بزرگ مارا متحد کرده است. همه ما مخلوقات خداوند هستیم که به این سبب می توانیم با هم گفتگو کنیم.


این کارگردان ادامه داد: کره زمین برای همه ماست. وظیفه ما به دنبال صلح بودن است. وظیفه ما کارگردان‌ها در سینما ایجاد دلیلی برای نزدیکی فرهنگ ها است. قبل از آمدنم به ایران شدیدا به دنبال این بودم که متحد شویم و در این‌باره صحبت کنیم. امروز که در اینجا حضور پیدا کردم بیش از پیش به این معتقدم و اگر به شیلی بروم باز هم در مورد این موضوع بیشتر حرف خواهم زد. ما باید در کنار هم مبارزه کنیم تا حقیقت را به جهان نشان دهیم.

بنا بر این گزارش در پایان مراسم ترانه «غزه پیروز» توسط پویا بابایی خواننده اجرا شد.

همچنین میثاق نامه‌ای توسط سینماگران در راستای پیوند هنر انقلابی ایران و آمریکای لاتین به امضاء رسید. ابوالقاسم طالبی، بهروز افخمی، حسین زندباف، جمال شورجه، نادر طالب زاده. جمشید جم، محمد رضا نیرومند، علیرضا قزوه، مسعود جعفری جوزانی، حبیب احمدزاده و ...جزو سینماگرانی بودند که در این مراسم حضور پیدا کردند.

۱۳۹۵/۶/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...