نسخه چاپی

حسن لاسجردی در گفتگو با نما:

تروریست ها به آتش بس وفادار نیستند/ در صورت لغو شدن اتش بس بحران سوریه جدی خواهد شد

عکس خبري - تروريست ها به آتش بس وفادار نيستند/ در صورت لغو شدن اتش بس بحران سوريه جدي خواهد شد

مجموعه اتفاقات و تحولات نشان می دهد كه اگر یك بار دیگر آتش بس لغو شود و فرایند سیاسی از دستور كار به كنار می رود و بحران سوریه خیلی عمق خواهد شد. من فكر می كنم ممكن است این بحران تبدیل به یك تنش بزرگ یا تبدیل به یك رویارویی بزرگ نظامی بین دو طرف شود و قطعا این مردم سوریه خواهند بود كه باید این هزینه ها را پرداخت كنند.

دکتر حسن لاسجردی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پایگاه خبری نما، در رابطه با توافق آتش بس سوريه گفت: آخرین تحولات سوریه نشان داد که روز عید قربان به عنوان مبداء آتش بس جدید در سوریه انتخاب شد و حال چند روزی است که لغو این آتش بس اعلام شده است. اما چند نکته مهم در رابطه با این موضوع حائز اهمیت است یکی موضوع خود آتش بس است که بعد از مدتها کشمکش و درگیری دوباره مطرح شده است، در حقیقت منازعات خیلی سختی پیش آمد و نیروی های بیرونی یا قدرت های بازیگر بیرونی موفق شدند که خصومت آمریکا را به نمایندگی از گروه های مختلف به سوریه نشان دهند تا اصل موضوع آتش بس برقرار شود. نکته دوم توافق نامه ای است که تا این لحظه مفاد آن فاش نشده است و هر دو طرف اظهار می کنند که با مسکوت نگاه داشتن محتوای توافق نامه در واقع می خواهند فضا را مدیریت کنند و برداشت زور و تقصیر را از گروه های مختلف و بازیگران مختلف بر دارند تا از نزاع جلوگیری کنند و اما نکته سوم بحث های مربوط به واقعیت های میدانی است که قابل بحث است
وي افزود: تا دیروز آمریکایی ها، روس ها را به عدم رعایت آتش بس محاکمه می کردند! آن هم به این دلیل که کمک های انسان دوستانه که تا آن لحظه وارد شهرهای بزرگ مثل حلب نشده بود از طریق روسیه وارد شد از طرف دیگر هم روس ها؛ آمریکایی ها را متهم به ندادن آمارهای درست از تروریست ها می کنند تروریسم هایی که به قول خودشان خوش خیم و بدخیم دارند یا همان داعش و النصره هستند. بحث مبارزه با تروریسم در سوریه به درستی طی شد لذا به نظر می رسد در حال حاضر این آتش بس، یک آتش بس شکننده است که اکنون با فشار آمریکا و روسیه به رغم مشکلاتی که باهم دارند در سوریه شروع شده است و چیزی نگذشته که در همین چند روز هر دو طرف یکدیگر را به نقض آتش بس اتهام می کنند.
وي ادامه داد: اما آنچه که مسلم است این است که می توان گفت فضای کلی به سوی فرایند مسالمت آمیز یا به نوعی به طرف گفتگو ها در حال پیش روی است و دو طرف در حال تلاش هستند که به نوعی فضا را مدیریت کنند. اما خیلی ها معتقد هستند به دلیل اینکه در قرار گذشته آمریکایی ها زمانی که بحث آتش بس را پیش کشیدند یک فضای تنفس برای معارضین پیش آمد این دفعه هم به این صورت است. به نظر می رسد برخی از بازیگران منطقه مثل ترکیه که در این راه تغییر مسیر دادند می توانند کمک کنند یا نقش آفرینی موثر و مستقیمی داشته باشند و دیگر اینکه با توجه به اینکه فشارها هم از طرف دولت عراق و هم دولت سوریه علیه این گروه های معارض و تروریست در حال زیاد شدن است بخش اعظم اینها پذیرفتند که وارد روند نظامی نشوند تا بتوانند جان خود را از خطر در امان نگه دارند. لذا به نظر می رسد که چشم انداز این قضیه به رغم همه اختلاف نظرها نسبت به رویکرد مسالمت آمیز و پیش آمدن فضای جدید گفتگو با رویکرد مسالمت آمیز و سیاسی در فضای سوریه پیش آمده است.
دکتر حسن لاسجردی از تاثیر آتش بس بر آزادسازی حلب و آینده بحران سوریه گفت: اگر آتش بس با هدف ایجاد زمینه یک فرایند سیاسی و بحث کمک رسانی یا بحث مربوط به موضوعات مهم فرایند سیاسی که به انتخابات ختم می شود باشد و ادامه یابد به طور حتم موضوع آزاد سازی حلب هم جزء این موارد قرار می گیرد و پیگیری این موضوع دیگر از نظر نظامی امکان پذیر نیست، مگر اینکه همان طور که عرض کردم فرایند فعلی آتش بس لغو شود یا دو طرف اقداماتی انجام دهند که آتش بس معنی خود را از دست دهد که به طور حتم در این صورت فضای نظامی تند خواهد شد و دو طرف به تلاش می افتند که به هواخواهانشان تجهیزات رسانی کنند که پیروز میدان باشند.
وي افزود: من فکر می کنم با توجه به فرایندی که در یکی دو ماه گذشته در رابطه با حلب پیش می رفت این بحران در حال حل شدن بود و به نظر می رسید فضا به نفع سوریه در حال جلو پیشروی است. ایران و روسیه هم که به نوبه خود در این قضیه کمک می کردند و آمریکا هم از آن طرف با بدخیم و خوش خیم کردن تروریست ها یک مقداری فضای اقدامات تروریستی و فرایندهای نظامی را کم کرد تا بتواند بحث های سیاسی را مدیریت کند. با این موارد و کمک هایی که انجام شد و برخی نیروهایی که آمریکایی ها در بعضی از مناطق با اعزام نیرو داشتند به همه این جریان کمک کرد.
لاسجردي گفت: مجموعه اتفاقات و تحولات نشان می دهد که اگر یک بار دیگر آتش بس لغو شود و فرایند سیاسی از دستور کار به کنار می رود و بحران سوریه خیلی عمق خواهد شد. من فکر می کنم ممکن است این بحران تبدیل به یک تنش بزرگ یا تبدیل به یک رویارویی بزرگ نظامی بین دو طرف شود و قطعا این مردم سوریه خواهند بود که باید این هزینه ها را پرداخت کنند.

۱۳۹۵/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...