نسخه چاپی

سفیر عراق در تهران:دریافت ویزا در انحصار یك شركت نیست

سفیر عراق در تهران از آمادگی دفاتر كنسولی این سفارت در جمهوری اسلامی ایران برای صدور روادید(ویزای) اربعین خبر داد و گفت: این سفارت انحصاری برای دریافت روادید قایل نیست و هر كسی می تواند راسا یا از طریق كارگزاری ها اقدام كند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، راحج صابر عبود الموسوی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: اربعین یک رویداد تاریخی است که بزرگداشت آن هر سال برگزار می شود که ما تلاش داریم تا با استفاده از تجربیات گذشته، نقاط ضعف را برطرف و به نقاط قوت تبدیل کنیم.
وی به حوادث رخ داده در مراسم برگزاری حج تمتع و عمره در عربستان سعودی در گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در اربعین، چندین برابر زایران بیت الله الحرام حضور می یابند اما الحمدلله هیچ اتفاق خاصی رخ نداده که این نتیجه طبیعی هماهنگی و همکاری دو کشور ایران و عراق است.
سفیر عراق اضافه کرد: کمیته اربعین در عراق و ایران شکل گرفته و این دو کمیته به صورت مستمر در حال هماهنگی و ارتباط با یکدیگر هستند. هفته آینده جلسه مشترک در بغداد برگزار می شود که نمایندگان وزارتخانه های کشور و امور خارجه دو طرف و نهادهای مرتبط حضور دارند.
عبود الموسوی به برگزاری جلسات میان نمایندگان وزارت کشور و خارجه دو کشور نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در هفته پیش مقررات خاصی برای صدور روادید اربعین وضع کردیم که از جمله آن ها یک ماهه بودن روادید است و زایر می تواند تا 20 روز در عراق اقامت داشته باشد.
وی به کوچک بودن شهر کربلا و اندک بودن ظرفیت ها برای سرویس دهی به انبوه زایران نیز اشاره کرد و توضیح داد: در نظر گرفتن مدت 20 روزه برای این ویزا به دلیل حجم زیاد زایران است تا افراد بتوانند به درستی نقل و انتقال یابند و آن هایی که پیشتر رفته اند، بازگردند و افراد دیگر جایگزین آن ها شوند.
سفیر عراق خاطرنشان کرد: با استفاده از این تجربیات و ایجاد 11 دفتر کنسولی موقت در سال گذشته، امسال تعداد دفاتر موقت را به 12 دفتر افزایش دادیم که در کنار دفاتر کنسولی ثابت می توان گفت که در سال جاری تعداد این دفاتر به 16 خواهد رسید.
عبود الموسوی تصریح کرد: می دانید که راه اندازی این دفاتر نیازمند تجهیزات اداری و کارکنان است که برادران ایرانی قول داده اند آن را برطرف کنند. البته در سال گذشته مشکل چاپگرهای مخصوص صدور روادید را داشتیم که قرار شد سفارت عراق آن ها را از ایتالیا وارد ایران کند.
وی افزود: قرار است 72 نفر کارمند هم در این دفاتر فعالیت کنند که تقریبا برای هر دفتر 6 نفر حضور خواهند داشت تا به درخواست های متقاضیان سفر به عتبات در ایام اربعین به سرعت پاسخ داده شود.
سفیر عراق در عین حال از متقاضیان درخواست کرد که دریافت روادید ورود به عراق را به روزهای پایانی موکول نکنند و گفت: متقاضیان می توانند از طریق کارگزاری های معتبر برای دریافت روادید اقدام کنند تا در آن ایام، ازدحام و اختلال ایجاد نشود.
عبود الموسوی تاکید کرد: صدور روادید را منحصر به یک موسسه یا نهاد خاصی نمی دانیم و هر درخواستی که از هر موسسه یا دفاتری واصل شود که با سفارت عراق در ارتباط هستند، پاسخ خواهیم داد.
وی در توضیح این تصمیم نیز اظهار داشت: تعدد دفاتر کارگزاری به این دلیل است که یک شرکت قطعا نمی تواند پاسخگوی نیازهای متقاضیان باشد و ایجاد انحصار مشکل آفرین خواهد بود.
سفیر عراق در تهران هشداری هم به زایران اربعین داد و گفت: هیچ فردی نمی تواند به عراق سفر کند مگر با داشتن گذرنامه و روادید رسمی و همچنین پردخت مبلغ معین شده که برای هر نفر 40 دلار است.
عبود الموسوی افزود: این مبلغ برای همه یکسان است؛ چه کسانی که بخواهند با مانیفست، روادید دریافت کنند و چه افرادی که بخواهند انفرادی اقدام کنند، همه باید 40 دلار پرداخت کنند.
وی تاکید کرد: با هر فردی که بخواهد به صورت غیرقانونی وارد عراق شود، برخورد صورت می گیرد و همکاری گسترده ای در این رابطه بین ایران وعراق و نهادهای مرتبط وجود دارد.
سفیر عراق در عین حال از مردم ایران اسلامی خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف، اشتباه و یا کوتاهی در دفاتر کنسولی برای صدور روادید، مراتب را به سفارت جمهوری اسلامی عراق اعلام کنند.
عبودالموسوی با تاکید مجدد بر اینکه دریافت روادید در انحصار شرکت خاصی نیست، افزود: البته ما به قوانین ایران احترام می گذاریم و نمی خواهیم مخالفتی با آن داشته باشیم اما صدور روادید در حوزه اختیارات سفارت است و همه کارگزاری هایی که در سال های گذشته فعال بوده اند می توانند برای این کار اقدام کنند.
وی افزود: اگر شایعه ای شده است که سفارت فقط با یک شرکت خاصی کار می کند، درست نیست و به نظر من هرچه شرکت ها تعدد داشته باشند، در ارایه خدمات و همچنین کاهش قیمت ها رقابت خواهند داشت.

**زیارت اربعین پیامی برای همه جهانیان
عبودالموسوی زیارت اربعین را دارای پیام مهمی برای جهانیان دانست و گفت: پیام این زیارت آن است که مسلمانان با دستان خالی و بدون سلاح، آیین های مذهبی را انجام می دهند و این مناسبت می تواند عاملی برای پیشبرد روابط دو کشور باشد.
وی افزود: فقط زایران شیعه نیستند که به این مراسم می آیند بلکه جمعیتی از اهل سنت، مسیحیان و ادیان دیگر نیز حضور دارند، امام حسین(ع) مختص شیعه نیست؛ فرزند دختر پیامبر خدا(ص) و سید جوانان اهل بهشت است و برای همه مسلمانان و سایر ادیان اهمیت دارد.

**زایران به اجسام ناآشنا نزدیک نشوند و هر غذایی را نخورند
سفیر عراق در تهران در بخش دیگری از این گفت و گو به زایران عتبات عالیات هشدار داد که مراقب اجسام ناآشنا در طول مسیر باشند و گفت: زایران از هرجایی غذا نخورند و به راهنمایی ها و هشدارهای طرف ایرانی و عراقی توجه کنند.

**سفارت عراق مبلغی بابت بیمه زایران نمی گیرد
عبودالموسوی همچنین درباره بیمه زایران در ایام اربعین گفت: در حال حاضر شرکت بیمه ایرانی در عراق دفتر دارد و اخیرا هم بیمه الوطنیه عراق با بیمه دانا قراردادی منعقد کرده و این ارتباطات شکل گرفته است.
وی افزود: این موضوع تا کنون در کمیته مشترک اربعین جمع بندی نشده اما اعتراضی هم به آن نداشتند. از جانب سفارت هم هنوز اقدامی صورت نگرفته و در باره میزان بیمه و یا روش انجام آن مذاکره ای نشده است؛ در صورتی که تصمیم جدیدی درباره بیمه گرفته شود، اطلاع رسانی خواهد شد.

۱۳۹۵/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...