نسخه چاپی

حمیدرضا ترقی در گفتگو با نما:

دوقطبی در جامعه زمینه‌ساز فتنه می‌شود

عکس خبري -دوقطبي در جامعه زمينه‌ساز فتنه مي‌شود

فضای دو قطبی در انتخابات قطعا موثر واقع خواهد شد و انتخاباتی كه باید مظهر و منشاء انسجام و وحدت ملی باشد، به یك فتنه بدل می شود كما آنكه نظیر آن در انتخابات سال 88 ایجاد شد

یکی از راهکارهای اصلاح طلبان در انتخابات کشور، تشدید دوقطبی سازی بین جریان های سیاسی کشور است. تلاش آنان بر این است که وضعیت سفید و سیاهی را تحت عنوان موافقان و مخالفان یک پدیده ایجاد کنند در همين رابطه با حميدرضا ترقي به گفتگو نشسته ايم:


تبعاتی که از دوقطبی در بلند مدت و کوتاه مدت به دست می آید، را بیان کنید؟
 فضای دو قطبی در انتخابات قطعا موثر واقع خواهد شد و انتخاباتی که باید مظهر و منشاء انسجام و وحدت ملی باشد، به یک فتنه بدل می شود کما آنکه نظیر آن در انتخابات سال 88 ایجاد شد و بین آحاد جامعه اختلاف و اصطکاکی ایجاد شد و تبعات منفی بسیاری به بار می آورد. پدیده دوقطبی شدن منجر به سیاه نمایی و سفید نمایی مطلق خواهد شد و چاره ای جز حذف رقبا نخواهد بود. این پدیده ی شوم مردم را سیاست زده می کند و یاس و ناامیدی را در جامعه می گستراند. اگرچه ممکن است در کوتاه مدت منجر به یک مشارکت گسترده و احساسی در انتخابات به نفع یک جریان شود اما طبیعتا در بلند مدت منفی خواهد بود و منجر به یاس و سرخوردگی و مهمتر از آن بی تفاوتی نسبت به مسئولیت های سیاسی و اجتماعی می شود.


 آیا دوقطبی شدن تبعاتی در انتخابات خواهد داشت؟

قطعا. وقتی که در فضای دوقطبی طرفین بنا را بر حذف یکدیگر می گذارند، این مسئله می تواند به ناامن سازی انتخابات و حتی درگیری فیزیکی میان موافقان و مخالفان یک حزب یا جریان هم کشیده شود.
ابعاد این پدیده تحت عنوان فتنه ای که به تعبیر بسیاری از کارشناسان در انتخاب آتی ممکن است ایجاد شود، چقد حاثز اهمیت است؟
در شرایطی که موفقیتی حاصل شود و دو قطبی ایجاد شود، غرب و دشمنان خارجی به این دو قطبی می پیوندند و با حمایت از یک جریان سیاسی این دوقطبی را تعمیق می بخشند و موجبات دخالت خارجی را فراهم و به استقلال کشور آسیب می رساند و موجبات طمع دشمنان در انقلاب اسلامی را فراهم می کند.
 
 چه اقداماتی را می توان برای مدیریت و خنثی سازی این پدیده در دستور کار قرار داد؟
 مهمترین راهکار را رهبری انجام دادند زیرا نوعا در این نوع دوقطبی ها، اگر یک قطب کنار رود و میدان برای قطب های گوناگون باز شود، دوقطبی کنار زده می شود و این معادله بهم می خورد و نتیجه ای که دشمن می خواهد به دست آورد، محقق نخواهد نشد. مقام معظم رهبری با توصیه ای که داشتند و بعضی از کاندیداها را از حضور در انتخابات نهی کردند، این دو قطبی را خنثی کردند و طبیعتا با این کار دشمن شکست خواهد خورد و آنانی که طرفدار فضای دوقطبی بودند، اکنون بسیار ناراحت هستند. بهترین کار این است که فضای انتخابات را از دوقطبی به سمت چند قطبی سوق دهیم و انشقاقی که زیرساخت آن سفید و سیاه دیدن جریان ها بود، بوجود نیاید و از افراط و تفریط هم جلوگیری شود.
 
 ایا به سمت چندقطبی بردن انتخابات منجر به شکست و یا پیروزی جریان خاصی نخواهد شد؟
 با این رویکرد چنین وضعیتی ایجاد نخواهد شد. اگر وجه تمایز قطب ها مشخص باشد و از یک جریان سیاسی چند نفر معرفی شود، همان فضای دوقطبی دامن زده خواهد شد اما اگر از هر جریان سیاسی و یا گرایشی که جامعیتی در کشور دارد، نماینده ای وارد عرصه انتخابات شود، می توان حداقل به سه قطب و یا چهار قطب منجر شود و نتیجه مطلوبی از آن حاصل می شود.


 آیا ممکن است این قبیل دوقطبی در ایران به تحزب منتهی شود؟
 دو قطبی که در ایران شکل می گیرد، چون مبنای آن حزب نیست بلکه جریانی است، به ضرر کشور است و اصلا منافع ملی در آن لحاظ نمی شود، اما دو قطبی هایی که در غرب به وجود می آید در قالب احزاب اصلی آن کشورها است چون سیاست های کلان برای آن ها لازم الاجراست و فقط تفاوت ها در روش های اجرائی است. فلذا این نوع از دوقطبی ها سازنده است و مشکلی برای نظام سیاسی ایجاد نمی کند. اما فضای دوقطبی در ایران یک جریانی از اصل انقلاب دفاع می کند و جریان دیگر مخالف آن است که انشقاقی تحت عنوان موافقان انقلاب و ضدانقلاب ها ایجاد می کند که طبیعتا به اصل نظام آسیب می رساند.

۱۳۹۵/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...