نسخه چاپی

معاون مركز سلامت و محیط كار وزارت بهداشت در گفتگو با نما:

گاز رادون؛ مهمان ناخوانده سرطان زا در خانه

عکس خبري - گاز رادون؛ مهمان ناخوانده سرطان زا در خانه

محسن فرهادی معاون مركز سلامت و محیط كار وزارت بهداشت گفت:امیدواریم بین 3 الی 5 سال آینده بتوانیم نقشه ملی گاز رادون را در كل كشور تهیه كنیم تا به سازمانهای مرتبط و مسئول اعلام كنیم كه هنگام ساخت و ساز در مناطق مسكونی چه نكات كنترلی را بایدرعایت كنند.

محسن فرهادی معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت:امیدواریم بین 3 الی 5 سال آینده بتوانیم نقشه ملی گاز رادون را در کل کشور تهیه کنیم تا به سازمانهای مرتبط و مسئول اعلام کنیم که هنگام ساخت و ساز در مناطق مسکونی چه نکات کنترلی را بایدرعایت کنند.
به گزارش نما محسن فرهادی معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار نما گفت: این مرکز با همکاری سازمان انرژی اتمی و پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران تهیه نقشه ملی گاز رادون را در سطح کشور آغاز کرده است.
وی تصریح کرد: تولید گاز رادون حین ساختمان سازی رخ می دهد و از عوامل مهم در سلامت مردم است که می تواند مشکلات تنفسی زیادی ایجاد کند.
فرهادی خاطر نشان کرد : تهیه نقشه ملی گاز رادون کار پر هزینه ای است که از استان البرز آغاز شده و هم اکنون در استان خراسان رضوی کار ادامه دارد.
وی افزود: استان سومی که در دستور کار قرار می گیرد، استان هرمزگان است تا از نظر میزان گاز رادون آزاد شده بررسی شود.
معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت عنوان کرد: امیدواریم بین 3 الی 5 سال آینده بتوانیم نقشه ملی گاز رادون را در کل کشور تهیه کنیم تا به سازمانهای مرتبط و مسئول اعلام کنیم که هنگام ساخت و ساز در مناطق مسکونی چه نکات کنترلی را بایدرعایت کنند.
وی افزود : این طرح همکاری مستقیم مردم را نیاز دارد چون باید به خانه ها مراجعه شود و حسگرهایی در داخل منازل نصب شود.
معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: این حسگرها به مدت شش ماه به صورت امانت در داخل منازل مسکونی می مانند و سپس در آزمایشگاه های مجهز اطلاعات آنها تجزیه و تحلیل می شود .
وی در پایان تاکید کرد: مصالحی که در ساختمانها به کار می رود، محدوده زمین شناسی و گازهای آزاد شده در ساخت و ساز در هنگام خراش دادن زمین، باعث خروج گاز رادون می شود.
تحقیقات اخیر نشان داده که بعد از سیگار، گاز رادون دومین عامل ایجاد کننده سرطان ریه در انسان است. اگر متوجه شویم که میزان گاز رادون در منزل ما بالا است میتوان با کاهش آن احتمال بروز سرطان ریه را کاهش دهیم

۱۳۹۵/۸/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...