نسخه چاپی

مواضع تروریست های داعش در یك ساله گذشته به شدت تضعیف شده

دولت سوریه در ماه های اخیر در مبارزه با تروریست ها بسیار موفق عمل كرده و در یكسال گذشته مواضع تروریست ها علی رغم حمایت های همه جانبه آمریكا و عربستان بیش از پیش تضعیف شده است.

به گزارش نما، به همین دلیل قدس آنلاین در گفتگوی پیش رو با دکتر سعد الله زارعی کارشناس مسائل سیاسی، تحلیلی دارد بر روند مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه ونقش کشورهای منطقه دراین باره.

روند اوضاع در سوریه بیانگر تضعیف شدن مواضع تروریست ها در این کشور و عراق است تحلیل شما از این واقعیت چیست؟

خبرها حاکی از آن است که خوشبختانه طی یک سال گذشته تروریست ها پیشرفت و دستاورد خاصی در مناطق تحت اشغال خود نداشته اند و حتی بسیاری از مواضع خود را در قسمت های شمالی، مرکزی و در حومه و جنوب دمشق از دست داده اند البته مطالب یاد شده به معنای پاکسازی کامل آنها نیست. شواهد نشان می دهد مواضع تررویست ها و مناطقی که تحت سیطره آنها قرار داشت نسبت به سال های قبل خصوصا یک سال گذشته بسیار تضعیف شده است. از این جهت است هنگامی که آمریکایی ها، سعودی و ترکیه روند اوضاع را به نفع ترکیه می بینند کاملا وحشت زده و نگران شده و تلاش کردند تا با استفاده از طرحهای ایذایی، نظامی و سیاسی روند را به نوعی متوقف کنند تا بتوانند کفه ترازو را به نفع تروریست ها سنگین تر کنند که البته موفق به اجرای خواسته شوم خود نشدند و درصدد بودند که در لوزان شاهد تحقق اهدافشان باشند که در عمل هیچ موفقیتی برایشان حاصل نشد.

آمریکا، ترکیه و عربستان تا چه کجا می توانند از تروریست ها واقدامات شنیع آنها در سوریه حمایت کنند؟

به هر حال آمریکا؛ عربستان و ترکیه تا جایی که بتوانند با مانع تراشی در برابر شکست پروژه تروریسم در سوریه ایستادگی می کنند چرا که شکست نیروهای داعش و سایر جبهه های تروریستی در سوریه به معنای شکست استراتژی این کشورها در منطقه است از این رو به دلیل هزینه های سرسام آوری که برای شکست دولت قانونی سوریه کرده اند وآبروی از دست رفته اشان در کشتار صدها هزار بیگناه و آواره کردن مردم سوری داشته اند تلاش می کنند که مانع شکست تروریست ها و پیروزی دولت و مردم سوریه شوند اما اینکه تلاشهای آنها در مرحله عمل به نتیجه می رسد روند اوضاع بیانگر آن است که سعودی ها و دولتمردان ترکیه نباید در انتظار موقعیت های بهتری برای خود باشند.

برخی کشورهای عربی مانند مصر رویکردی متفاوت از قبل به بحران سوریه ودولت قانونی این کشورپیدا کرده اند ایا می توان به برقراری روابط دیپلماتیک اعراب با سوریه خوش بین بود؟

مصری ها نیز از خصومت ترکیه و عربستان و حمایت از تروریست ها بی بهره نبوده اند به نوعی آنها نیز از خصومت های تروریست پرور این دولت ها در امان نبوده اند، بنابراین به همان میزان که سوریه از دخالتهای آقای اردوغان رنج می کشد مصری ها هم از دخالت های سران ترکیه دل خوشی ندارند. همچنین زخم دخالت هایی که بر جسم سوری ها از ناحیه سعودی ها مانده است شامل حل مصریها شده است. فلذا براساس مسائل مطرح شده آقای السیسی نیز در طی بیش از دو سال ونیمی که بر روی کار آمده در اکثر موارد روابطی تیره با سعودیها و دولت آقای اردوغان داشته است. مصریها نیز کم و بیش از مساله تروریسم در صحرای سینا وضعیت اسف باری را تجربه کرده و خسارت هایی را از این بابت دیده اند بنابراین به اندازه کافی همانند سوریه از تروریسم افراط گرا احساس نگرانی می کنند. از این روست که در دوره آقای السیسی شاهد همگرایی فکری در حوزه امنیتی بین دولتهای سوریه و مصر هستیم، همین مساله سبب شد که با نظر ایران و پافشاری ایران مصری ها نقشی در پرونده سیاسی سوریه پیدا کنند و دعوتی که از مصر برای اولین بار در لوزان صورت گرفت شاهد این ادعاست. در حالی که آمریکاییها درصدد چیدن میز پنج- دو بودند اما با اصرار ایران و عراق مصر به جرگه مذاکرات سیاسی لوزان پیوست. این مساله از یک سو نشان دهنده اقتدار ایران درمذاکرات بود و از طرف دیگر پاداشی بود که مخصوصا به مصری ها بابت مواضع خوب در پرونده سوریه داده شد.

رسانه های غربی و فارسی زبان در هفته های اخیر دولت سوریه و روسیه را آماج حملات خود قرار داده و آنها را متهم به کشتار مردم حلب می کنند این قضیه تا چه حد صحت دارد و تحلیل شما ازاین موضوع چیست؟

به هر حال شهروندان حلب همواره موضوع ترکیه و آمریکایی ها بوده اند تا به واسطه آنها بتوانند به گروه هایی چون جبهه النصره کمک کنند. در واقع چنین ادعاهایی به خاطر دفاع از این گروه های تروریستی است نه به دلیل دفاع از شهروندان حلب. در عمل آمریکا و ترکیه درصدد هستند تا به واسطه چنین اتهام هایی برای گروه های معارض و تند رو و تروریست فرصت بخرند تا بتوانند به آنهایی که در شرق حلب در محاصره ارتش سوریه قرار داشتند کمک وامداد رسانی کنند. بنابراین این مباحث عاری از حقیقت است البته این موضوع به معنای آن نیست که شهروندان در جنگ صدمه ای نمی بینند، به هر حال طبیعی است هنگامی که جنگی به وقوع می پیوندد و بخصوص هنگامی که دامنه جنگ به شهرها کشیده می شود ممکن است بخشی از کشته شدگان ازافراد غیر نظامی باشند. البته دولت سوری تلاش کرده عملیات را به گونه ای مدیریت کند تا آسیب کمتری به شهروندان وارد شود.

۱۳۹۵/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...