نسخه چاپی

ابراهیم كارخانه ای در گفتگو با نما:

دولت یازدهم كشور را معتاد به فروش نفت خام كرد/ صادرات نفت خام ، میزان نقدینگی را در كشور بالا می برد.

عکس خبري -دولت يازدهم کشور را معتاد به فروش نفت خام کرد/ صادرات نفت خام ، ميزان نقدينگي را در کشور بالا مي برد.

تاثیر فروش نفت خام را بر اقتصاد كشور با توجه به اینكه درآمدهای نفتی به داخل كشور بر نمی گردد و در خارج بلوكه می شود و دولت معادل آن را در داخل پول تولید می كند، عملا این شیوه صادرات نفت، میزان نقدینگی را در كشور بالا می برد.

ابراهیم کارخانه ای، نماینده ادوار مجلس در گفتگو با نما در خصوص خام فروشی ، گفت: در شرایط موجود دولت مسئله فروش بیشتر نفت خام را مزیت تلقی می کند در حالی که بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود، صادرات نفت خام کشور به صفر برسد و سرمایه گذاری بیشتر بر فرآوری نفت خام صورت گرفته و صنعت پتروشیمی در کشور رونق بگیرد.
وی ادامه داد: ولی متاسفانه در شرایط موجود شاهد هستیم که دولت بیشترین تاکید بر صادرات نفت خام دارد، با توجه به پایین بودن قیمت نفت خام در بازارهای جهانی که حدود 50 دلار است، فروش نفت خام مزیت محسوب نمی شود در حالی که جمهوری اسلامی ایران معتقد به صیانت از منابع و ذخایر نفتی است.
نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه ذخایر نفتی در جهان رو به کاهش است، ادامه داد: آمریکا و کشورهای اروپایی در قالب قرادادهای متعدد با کشورهای صاحب ذخایر نفت، سعی کنند، سیاست نفتی را در جهتی بیش ببرند که این کشورها بیشتر تولید کنند، تا بتوانند منابع نفتی آنها را برای آینده تحت کنترل و مدیریت خود قرار دهند.
کارخانه ای تصریح کرد: بر همین اساس شاهد هستیم، اروپایی ها با عراق قراردادهای 25 ساله امضا کردند و با ایران هم متاسفانه قراردادهای 30 ساله امضا شد.
وی افزود: اینها سیاستهای مرموزانه ای است که از طریق بلوک غرب در راستای منافع آینده این کشورها مدیریت و برنامه ریزی می شود، که ما باید در این رابطه با هوشمندی معادلات نفتی خودمان را در قالب یک نقشه مدون، هدفمند و برنامه ریزی شده پیگیری کنیم نه اینکه در زمینی بازی کنیم که قواعد آن را برای آینده، بلوک غرب تدوین می کند.
نماینده ادوار مجلس بهترین راه را این دانست که دولت سرمایه گذری اصلی خود را بر روی صنعت پتروشیمی و فرآوری مواد نفت خام در کشور متمرکز کند و از این جهت بودجه برای کشور تامین شود و خاطر نشان کرد: به نظر عاقلانه نمی آید که صادرات نفت خام را یک افتخار تلقی کنیم، بدین ترتیب افزایش صادرات نفت خام با توجه به قیمت پایین آن، مغایر با صیانت از ذخایر نفتی کشور است و هم به صرفه و صلاح کشور نخواهد بود.
نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: در شرایط موجود که اتحادیه اروپا و آمریکا، مبادلات بانکی با جمهوری اسلای ایران ندارند و عملا درآمدهای نفتی بخش قابل توجهی به داخل کشور بر نمی گردد، ایجاب می کند در رابطه با صادرات بیشتر نفت خام عجله نکنیم.
نماینده ادوار مجلس در پایان گفت: تاثیر فروش نفت خام را بر اقتصاد کشور با توجه به اینکه درآمدهای نفتی به داخل کشور بر نمی گردد و در خارج بلوکه می شود و دولت معادل آن را در داخل پول تولید می کند، عملا این شیوه صادرات نفت، میزان نقدینگی را در کشور بالا می برد.

۱۳۹۵/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...