نسخه چاپی

اختصاصی نما:

آب پاكی ولایت بر دستان شیطان بزرگ/رفتار امریكا با برجام بدلیل عبور تیم هسته ای از برخی خط قرمزهای نظام است

عکس خبري -آب پاکي ولايت بر دستان شيطان بزرگ/رفتار امريکا با برجام بدليل عبور تيم هسته اي از برخي خط قرمزهاي نظام است

سخنان صریح رهبر انقلاب درباره برجام نشان داد كه هرچند این سند با وجود بزك كردن های دولت برای كشور تنها ناكامی به همراه داشته اما ایران نیز در برابر بدعهدی های دشمن را دست بسته نیست.

سه شنبه 23 تیرماه 1394. دقایقی پس از اعلام توافق اولیه میان ایران و گروه 1+5، رئیس جمهوری اسلامی ایران مقابل دوربین‌های تلویزیونی ظاهر می‌شود و به ایراد سخنرانی می‌پردازد. وی پس از تبریک پیروزی دیپلماتیک ملت ایران به شرح نتایج و نیز نحوه رسیدن به توافق می‌پردازد.
روحانی پس از این تاریخ در سخنرانی های متعددی از برجام به عنوان یک پیروزی تاریخی یاد می کند که درهای دنیا را به سوی ما گشوده است.
با وجود تمامی تعاریف دولتی ها اما تنها در فاصله بین امضای توافق تا اجرای آن، طرف امریکایی بارها با ادبیاتی مزورانه به زبان های گوناگون نشان می دهد که به اصطلاح اهل دبه درآوردن است.
با این وجود برخی ها معتقدند که رفتارهای غرب تنها شعاری برای خالی نبودن عریضه است و آنان مجبورند به تعهدات خود در برجام عمل کنند. شاید از همین رو هم بود که ظریف و اعضای تیم مذاکره کننده با جملات توجیهی مختلف این رفتارهای غربی ها و به ویژه امریکا را ضمن محکوم کردن ظاهری، به نوعی توجیه می کردند.

چند ماه می گذرد و نوبت به اجرای برجام می رسد. اینجاست که دولت تدبیر و امید شاهکار خود را به نمایش می گذارد و با اجرای یک باره تمام تعهدات ایران در برجام تدبیری می کند که بهت آور است. اجرای یکباره همه تعهدات ایران، نگرانی بسیاری از کارشناسان سیاسی را بر می انگیزد. چراکه بدعهدی های متعدد پیش از این امریکا، این نگرانی را به وجود آورده که با اجرای تمام تعهدات از سوی ایران، دیگر امریکا دلیلی برای اجرای وظایفش در سند برجام ندارد. آنهم امریکایی که تا پیش از این مکرر بد عهدی خود را ثابت کرده است. چه اینکه تایید کننده این موضوع، رفتارهای دولتمردان ایالات متحده پس از نشست های ژنو و لوزان بود که به خوبی نامردی آنان را در اندیشه ایرانیان حک کرده است.
بله! این واقعیت درست در اذهان عمومی ملت ایران نقش بسته است. چرا که نوبت به وفای به عهد غرب رسید، دوباره دبه های مختلف آن ور میزی ها در قالب بهانه ها و تفاسیر گوناگون از برجام بار دیگر از پستوی حیله های شیطان بزرگ و متحدانش سر برآورد.

اینجا بود که هشدارهای رهبر انقلاب در ماه رمضان به یاد همگان میوفتد. ایشان بارها مکار بودن طرف مقابل را گوش زد کرده و به صراحت در این باره ابراز نگرانی نمودند.

در کنار این موارد، رفتارهای امریکایی ها پس از اجرای برجام خیلی ها را به یاد توصیه مقام معظم رهبری بر اجرای متناظر تعهدات ایران با طرف های 1+5 انداخت که فرموده بودند هر بخش از آن در برابر اجرای قسمتی از سوی طرف مقابل انجام گیرد.

مدتی که می گذرد، بدعهدی های امریکا و متحدانش به جایی می رسد که حتی واکنش دولتی ها را هم بر می انگیزد.

به عنوان نمونه پایگاه اینترنتی فردا نیوز به نقل از بلومبرگ در مطلبی که اوایل امسال و در حاشیه سفر ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی که در گفتگو با این شبکه تلویزیونی سخن گفته بود، نوشت: "تقریباً هیچ چیز از این توافق عاید ایران نشده است."
وی ادامه می دهد: "یکی از نیازهایی که ما داریم تبدیل کردن ارز است. و برای اینکه بتوانیم به تأمین‌کنندگان کالا پول پرداخت کنیم. نیازمند دسترسی به نظام مالی آمریکا هستیم. ایران سه ماه بعد از اجرای شدن برجام، توان دست‌یابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط ‌شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است. با آنکه قرار است سپرده‌های ایران در بانک‌های خارج از کشور قابل دسترس باشند، اما بانک‌های اروپایی کماکان نگران نقض قوانین آمریکا و مواجه شدن با جریمه‌های سنگین این کشور هستند"

در کنار این صحبت ها موارد گوناگون دیگر مانند جلوگیری از دسترسی ایران به پول حاصل از فروش نفت و سنگ اندازی بر سر خرید هواپیما از سوی کشورمان، تکمیل کننده اقدامات امریکا و برخی شرکای وی در ادامه نقض عهدهای برجام است.

در این میان نکته جالب، واکنش منفعل دولت در برابر بد عهدی های امریکاست. دولت در این مدت فقط به محکوم کردن اقدامات امریکا و تهدیدهای توخالی بسنده کرد و هیچ واکنش منطقی و محکمی در مقابل رفتار های امریکا از خود نشان نداد.
حتی رییس دولت در آخرین واکنش خود به منتقدان برجام در حاشیه افتتاح نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، از برجام به عنوان هوایی پاک یاد کرد!
اکنون هم وقاهت امریکایی ها به همین جا بسنده نشده و در آخرین اقدام کنگره ایالات متحده قانون تمدید تحریم های ایران یا همان "داماتو" را که موعد آن به سر رسیده و پایان یافته به حساب می آید دوباره تمدید کرد.
و حالا وقت آن رسیده بود که نقش ولایت در دفاع از عزت ملی تمام قد رخ نماید.
بر همین مبنا هم رهبر معظم انقلاب در دیدار با بسیجیان با اشاره به اینکه توافق هسته ای یا همان برجام نباید به وسیله ای برای فشار بر ملت و کشور ایران تبدیل شود، خاطرنشان کردند: " دولت امریکا علاوه بر آن قول ها و تعهداتی که در قضیه برجام انجام نداده، و یا ناقص عمل کرده است و مسئولان دست اندرکار برجام هم صراحتاً به این موضوع اشاره کرده اند، اکنون برجام را وسیله ای برای فشار مجدد بر ایران قرار داده است."
اما نقطه اوج و پاسخ کوبنده رهبری این بخش از سخنان ایشان بود.
ایشان با اشاره به تمدید قانون تحریم های ده ساله در کنگره امریکا، تصریح کردند: "اگر این تمدید، اجرایی و عملیاتی شود، قطعاً نقض برجام است و بدانند جمهوری اسلامی ایران حتماً در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد."
محمد صالح جوکار نماینده ادوار مجلس درباره سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب به پایگاه خبری تحلیلی نما گفت: "آمریکا بواسطه تعهداتی که در برجام داده می بایست که تحریم هائی که مرتبط با برنامه هسته ایی است لغو می کرد اما ما می بینیم که عهد شکنی و کارشکنی آمریکا همچنان ادامه دارد و این برای ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست. متاسفانه این روزها مشخص شده که در برخی جاها تیم مذاکره کننده از مواردی که مقام معظم رهبری به عنوان خطوط قرمز تعیین کرده اند، عدول کرده که نتیجه آن شرایط امروز است."

این فعال سیاسی در خصوص اشکال بعدی اجرای برجام گفت: "متنازع بودن اجرای برجام و اقدامات متقابل آنها از دیگر اشکال های اساسی برجام است. در حالی که ما به تمامی تعهداتمان پایبند بوده و آن را اجرا کردیم اما طرف مقابل به تعهداتش پایبند نیست و آن را به بهانه های واهی اجرا نمی کند. در حالی که باید به ازای هر قدم آنها ما یک قدم بر می داشتیم."
آری! وقتی دولت ها با ساده انگاری خود، دشمن را در تکمیل خواسته های شیطانی اش ناخواسته کمک می کنند؛ جور آن را باید ولایت بکشد. با این تفاوت که البته اگر رهبری وارد میدان شود دیگر قضیه فرق خواهد کرد و او آب پاکی را بر دست هر سواستفاده کننده ای خواهد ریخت.

۱۳۹۵/۹/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...