نسخه چاپی

سعد الله زارعی در گفتگو با نما:

سود شركت های آمریكایی، دلیل توسعه ناامنی و تروریست در منطقه

عکس خبري -سود شركت هاي آمريكايي، دليل توسعه ناامني و تروريست در منطقه

كارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، گفت: آمریكا و غرب، با زیركی اسلحه به داعش می فروشند، پولش را از عربستان، قطر، امارات و تركیه می گیرند و به جنگ سوریه به چشم یك بازار تجاری نگاه می كنند.


سعد الله زارعی؛ تحلیل گر ارشد مسائل غرب آسیا در گفتگو با نما در خصوص کمک های مالی به داعش، گفت: هزینه های جنگ سوریه و عراق، چند برابر هزینه هایی است که یک کشور در شرایط عادی دارد. همیشه جنگ مثل یک افعی درآمدهای یک کشور را می بلعد و باعث کانالیزه شدن درآمدهای یک کشور به سمت جنگ می شود.
وی ادامه داد: این سوال واقعا وجود دارد، داعشی ها که در طول پنج سال گذشته بخشهایی وسیعی از کشورهای عراق و سوریه را در اختیار داشتند، هزینه های جنگ و اداره این مناطق را چگونه بدست می آورند، موارد مختلفی مطرح است، من جمله اینکه داعش در عراق و سوریه از طریق سرقت پول از بانک ها، درآمدهای ناشی از فروش نفت، اعانات مردمی که یکی از منابع اصلی درآمدهای داعش است، هزینه های جنگ را تامین می کنند، در حالی که اگر همه اینها را جمع بزنیم، به اندازه ای نمی شود، که داعش بتواند پنج سال جنگ عراق و سوریه را مدیریت کند.
وی تصریح کرد: ضمن اینکه اساسا در طول دوران جنگ در عراق و سوریه با این مسئله مواجه نشدیم که داعشی ها به دلیل طولانی شدن جنگ با کاهش تسلیحات مواجه شده باشند، یا اینکه دسترسی داعش به سلاح استراتژیک، پر قدرت و گرانقیمت کم شده باشد. در حال حاضر داعشی ها و جبهة النصره و گروههای از این قبیل در سوریه، سطح تسلیحاتشان از سطح تسلیحات ارتش سوریه از لحاظ حجم، عدد و کیفیت بیشتر است.
زارعی خاطر نشان کرد: این سوال پیش می آید، این اسلحه ها از کجا می آید و چه کسی پول این تسلیحات را می دهد، بعید می دانم که کارخانه های اسلحه سازی غرب بدون دریافت پول، تسلیحات در اختیار داعش بگذارند، قاعدتا هزینه های تسلیحاتی توسط غربی ها تامین نمی شود، غربی ها اطلاعات می دهند، پشتیبانی سیاسی و حقوقی کرده، مسیر رسیدن تسلیحات را هموار می کنند، اما پول این تسلیحات را باید دیگران بپردازند.
تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا، سعودیها، قطری ها و اخیرا ترکیه را تامین کننده هزینه های تسلیحاتی داعش دانست و ادامه داد: در واقع پول مسلمانان بر سر مسلمانان ریخته می شود، در واقع باید گفت، محل تامین هزینه های سر سام آور داعش و جبهة النصره خارج از مرزهای سوریه و عراق است و بعید می دانم آمریکا، انگلیس و فرانسوی ها دلاری بابت تسلیحات بدهند.
وی در پایان گفت: آمریکا و غرب، زیرک تر از این حرفها هستند، اسلحه به داعش می فروشند، ولی پولش را از عربستان می گیرند، ماهانه و سالانه فاکتورش را برای مقامات سعودی، قطر، امارات و ترکیه می فرستند و پول تسلیحات داده شده را از آنها می گیرند، در واقع اینجا آمریکا و اروپا به جنگ سوریه به چشم یک بازار تجاری نگاه می کنند نه جایی که باید با اعانات آمریکا اداره شود.

۱۳۹۵/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...