نسخه چاپی

حجت الاسلام ذوالنور در گفتگو با نما:

تدوین طرح دو فوریتی برای مقابله با بدعهدی آمریكا در اجرای برجام/طرح به هیأت رئیسه تحویل داده شد

عکس خبري -تدوين طرح دو فوريتي براي مقابله با بدعهدي آمريکا در اجراي برجام/طرح به هيأت رئيسه تحويل داده شد

عضو هئیت رئیسه كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طرح دوفوریتی الزام دولت به توسعه همه جانبه فن آوری هسته‎ای صلح آمیز در چارچوب معاهده ان پی تی در قبال آمریكا با 90 امضا تقدیم هیئت رئیسه شده است.

حجت الاسلام ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار نما، در خصوص تصویب و تمدید تحریم‎های ایران به عنوان داماتو، گفت: حدود هفتاد میلیارد دلار مذاکره طرح‎های مشترک با اروپا داشته‎ایم و متاسفانه هیچ کدام عملیاتی نشده است چراکه اروپایی‎ها منتظر موضع جدید ریاست جمهوری آمریکا هستند.
وی در ادامه با اشاره به اجرای قانون آماتو از سوی آمریکایی‎ها، افزود: اگر قانون آماتو توسط آمریکایی‏ها اجرایی شود اجرای معاهدات ایران و اروپا بستگی به حریت و هزینه پرداختن اروپا دارد و اگر اروپا بترسد که مبادا جریمه‏های آمریکا بر سر بنگاه‏های اقتصادی اروپا سنگینی کند تقریبا تمام توافقات به مرحله اجرا نخواهد رسید.
ذوالنور ادامه داد: اگر اروپاییان بر تعهدات خود در اجرای برجام و توافقات تعهدات با ایران پافشاری کنند و به تحریم‎های آمریکا اهمیت ندهند آمریکا مجبور خواهد شد تا از مواضع خود در قبال ایران در طرح آماتو عقب نشینی کند.
عضو شورای مرکزی فراکسیون روحانیون مجلس در خصوص نقض برجام با تمدید تحریم‎ها از سوی آمریکایی‏ها، گفت: در بند 26 برجام آورده شده است که هرگونه تمدید و اجرا تحریم‎ها علیه ایران نقض صریح برجام است و همین بند این موضوع را به بند دو توافق نامه هدایت کرده که در این بند دقیقا موارد تحریم‎ها ذکر شده است و بر طبق اسناد موجود در توافق نامه برجام آمریکایی‏ها با تمدید تحریم‏های ایران معروف به طرح آماتو برجام را نقض کرده‎اند.
ذوالنور در خصوص تصمیم مقتضی رئیس جمهور در برخورد با نقض برجام آمریکایی‎ها، گفت: ما نمی‏دانیم تصمیم مقتضی رئیس جمهور چیست اما نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرده‎است.
وی بیان کرد: یکی ازبندهای این طرح دو فوریتی این است که دیگر در نقض برجام محدودیت‎ها از نقض یکجانبه برجام برداشته می شود چرا که وقتی طرف مقابل برجام را نقض کرده باشد ماهم حق نقض برجام را خواهیم داشت.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: با اجرای این طرح دو فوریتی سانترفیوژهای پیشرفته خود را می‏توانیم به 190 هزار سوء افزایش دهیم.
ذوالنور گفت: با اجرای طرح دو فوریتی می‎توانیم غنی سازی را تا مرز بیست درصد و هرچه مورد نیاز کشور است افزایش دهیم و به سقف سیصد کیلو گرم که در برجام ذکر شده است خود را مقید ندانیم.
به گفته عضو شورای مرکزی فراکسیون روحانیون مجلس در این طرح دو فوریتی آب سنگین رآکتور اراک به حالت قبل از برجام باز خواهد گشت و این رآکتور نصب و راه اندازی خواهد شد.
این نماینده مردم قم در خانه ملت اذعان داشت: با اجرای این طرح دولت ملزم می‏شود اجرای داوطلبانه به تعهدات خود در برجام از سوی ایران را متوقف کند.
وی گفت: طرح دوفوریتی الزام دولت به توسعه همه جانبه فن آوری هسته‎ای صلح آمیز در چارچوب معاهده ان پی تی در قبال آمریکا با 90 امضا تقدیم هیئت رئیسه شده است.

۱۳۹۵/۹/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...