نسخه چاپی

رئیس‎جمهور ایتالیا با استعفای فوری نخست‌وزیر موافقت نكرد

سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا از ماتئو رنتسی، نخست‌وزیر این كشور، خواست دست‎كم یك هفته یعنی تا زمان تصویب بودجۀ ۲۰۱۷ ایتالیا در مجلس سنا، پُست خود را ترك نكند.

به گزارش نما، "قدس آنلاین" به نقل از پرس تی وی؛ "ماتئو رنتسی" دوشنبه (۱۵ آذر) در کاخ ریاست‌جمهوری ایتالیا با ماتارلا دیدار کرد تا به‌طور رسمی استعفای خود را به وی ارائه دهد.

در پی اعلام نتایج اولیۀ همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی که حاکی از شکست اصلاحات پیشنهادی رنتسی بود، وی استعفای خود را اعلام کرد و یکشنبه (۱۴ آذر) در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «تجربۀ حکومت‌داری من همین‌جا به پایان می‌رسد.»

انتظار می‌رفت که رنتسی فوراً پُست خود را ترک کند، اما با توجه به عدم موافقت رئیس‌جمهورِ ایتالیا، کناره‌گیری رنتسی از قدرت دست‌کم تا کریسمس به تعویق افتاد.

اصلاحات پیشنهادی رنتسی شامل مواردی می‌شد که موجب کم‌رنگ کردن نقش مجلس سنای ایتالیا و نهادهای محلی می‌شدند. تحلیلگران معتقدند پیروزی گروه‌های مخالف اصلاح قانون اساسی در این همه‌پرسی، باعث رشد گروه‌های مخالف دولت ازجمله جنبش پنج ستاره، در آینده می‌شود که حامی خروج ایتالیا از حوزۀ یورو هستند.



مخالفان اصلاح قانون اساسیِ ایتالیا پس از اعلام نتایج همه‌پرسی در خیابان‌های رُم، پایتخت این کشور جشن گرفتند. (۱۴ آذر ۱۳۹۵- عکس از گتی)

اگر رنتسی فوراً از قدرت خارج می‌شد، ماتارلا باید دستور برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر می‌کرد، اما تصمیم رئیس‌جمهور ایتالیا موجب رویارویی ماتارلا با احزاب راست‌گرایی خواهد شد که خواستار برگزاری انتخابات فوری هستند.

بر اساس قانون ایتالیا، رئیس‌جمهور می‌بایست مستقل از تعلقات سیاسی عمل کند، اما ماتارلا از مخالفان خواسته است که به «تعهدات و ضرب‌الاجل‌ها» احترام بگذارند.

اگر رئیس‌جمهور ایتالیا بتواند یک دولت ائتلافی تشکیل دهد، می‌تواند برگزاری انتخابات را تا سال ۲۰۱۸ به تأخیر بیاندازد، اما برخی از ناظران معتقدند که با وجود این دولت ائتلافی نیز، امکان برگزاری یک انتخابات زودهنگام در سال آیندۀ میلادی (۲۰۱۷) وجود دارد.

رنتسی یک ماه برای متقاعد کردن مردم ایتالیا برای پذیرش طرح اصلاح قانون اساسی تلاش کرد، اما درنهایت روز یکشنبه ۵۹.۱ درصد از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی با این طرح مخالفت کردند. آمار کلی مشارکت مردم در این همه‌پرسی ۶۸ درصد بود.

شکست طرح رنتسی و درخواست ماتارلا برای بازگشت «آرامش» پس از هرج‌ومرج سیاسیِ به راه افتاده، با واکنش مقامات دیگر کشورهای اروپایی نیز مواجه شده است. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجۀ آلمان نتیجۀ همه‌پرسی ایتالیا را نگران‌کننده خواند.

افزایش قدرت و محبوبیت احزاب راست‌گرا در برخی کشورهای اروپایی که اکثر آن‌ها خواستار خروج از اتحادیۀ اروپا هستند، به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش‌ یافته است.

مارین لو پن، نامزد راست‌ افراطیِ ریاست‌جمهوری فرانسه، از نتایج همه‌پرسی در ایتالیا استقبال کرده و گفته است که رأی مردم این کشور به عدم اصلاح قانون اساسی نشان می‌دهد که ایتالیایی‌ها نیز همچون مردم بریتانیا به «سیاست‌های پوچ اروپا که این قاره را در فقر غوطه‌ور» کرده است، پشت کرده‌اند.

۱۳۹۵/۹/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...