نسخه چاپی

جعفر قادری در گفتگو با نما:

ارز حاصل از صادرات صرف واردات كالای غیرضروری می شود

عکس خبري -ارز حاصل از صادرات صرف واردات کالاي غيرضروري مي شود

نماینده ادوار مجلس، گفت: ارز حاصل از فروش محصولات غیر نفتی كشور به واردات كالاههای غیر ضروری اختصاص می یابد و ارز وارد شده از صادرات به واردات تخصیص می یابد، عرضه ارز به میزان كمی صورت می گیرد و به همین دلیل تقاضای سفته بازی ارز افزایش می یابد.


جعفر قادری، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در خصوص تخصیص درآمدهای ناشی از صادرات به بخشهای اقتصادی کشور به نما گفت: درآمد حاصل از فروش صادرات نفتی به لحاظ ارزش در اختیار دولت قرار نمی گیرد و به دلیل تحریم ها درآمد ناشی از آن به حسابهای دولت در خارج از کشور واریز می شود، استفاده از این منابع ارزی در حال حاضر امکان پذیر نیست و به همین دلیل امکان مبادلات خارجی وجود ندارد.
وی ادامه داد: تنها ارزی که دولت توانایی بهره برداری از آن را دارد، ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی، صنایع فولاد و سیمان و... است، در مقابل میزان صادرات کشور، حجم واردات متاسفانه کم نشده و رو به افزایش است و این بدلیل سیاستهای اقتصادی گذشته است که نه تنها نیاز به واردات کمتر نشده، بلکه افزایش یافته است.
نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه ارز حاصل از فروش محصولات غیر نفتی کشور به واردات کالاههای غیر ضروری اختصاص می یابد تصریح کرد: چون ارز وارد شده از صادرات به واردات تخصیص می یابد، عرضه ارز به میزان کمی صورت می گیرد و به همین دلیل تقاضای سفته بازی ارز افزایش می یابد.
قادری به رشد نقدینگی در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: نقدینگی از 400 هزار میلیارد تومان به یک هزار و دویست هزار میلیارد تومان در دولت یازدهم افزایش پیدا کرده است و رشد نقدینگی به 300 درصد رسیده است و این باعث شده است که انتظارات تورمی را شکل دهد.
نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در کنار عدم محدودیت تقاضای مبادلاتی برای ارز، سفته بازی می تواند ایجاد مشکل کند گفت: با بالا بودن تقاضا برای ارز بدلیل واردات و سفرهای خارجی هموطنان و محدودیت عرضه افزایش نرخ ارز طبیعی است.
قادری بیان کرد: در حالی که ارز تزریق شده به میزان محدود حاصل از صادرات غیر نفتی باید به بهبود اقتصاد مملکت کمک کند، صرف واردات کالا می شود و تاثیری در اقتصاد کشور ندارد. وقتی ارز محدود باشد و ارز به درستی تخصیص داده نشود و صرف کالای غیر ضروری مصرفی شود، بر روی تولید و تحرک اقتصادی اثر گذار نیست و مشکل هم برای تولیدات داخلی ایجاد می کند.

۱۳۹۵/۱۰/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...