نسخه چاپی

۱۰ روش كه شما را از شر آبریزش بینی خلاص می‌كند

دو قاشق غذاخوری عسل را در فنجانی بریزید. مقداری دارچین و نصف قاشق غذاخوری آب‌لیمو به آن اضافه كنید. دو بار در روز این تركیب را میل كنید.

به گزارش نما به نقل از فردا آبریزش بینی مشکل متداول و آزاردهنده‌ای است. این امر به دنبال افزایش مخاط در سینوس و حفره‌ی بینی اتفاق می‌افتد. افزایش تولید مخاط پاسخ بدن به ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا، محرک‌ها و عوامل حساسیت‌زای بیرونی است. سرماخوردگی، واکنش‌های آلرژیک، عفونت سینوسی و تغییرات ناگهانی دمای محیط شایع‌ترین علل آبریزش بینی هستند. اگر درمان آبریزش بینی به موقع انجام نشود، می‌تواند باعث ایجاد سرفه، گوش‌درد، و سردرد شود و مشکلاتی را برای فرد به‌وجود آورد. برای درمان آبریزش بینی داروهای بسیاری وجود دارند؛ ولی مشکل بیشتر این داروها عوارض جانبی‌شان مانند خواب‌آلودگی است. برای درمان آبریزش بینی درمان‌های ساده‌ی خانگی نیز وجود دارند. این درمان‌ها به سرعت و بدون عوارض جانبی، آبریزش بینی را کم می‌کنند و باعث کاهش ناراحتی فرد می‌شوند. در ادامه ۱۰ روش مناسب برای درمان آبریزش بینی را به شما معرفی خواهیم کرد. این مطلب را به نقل از چطور بخوانید.

۱۰ روش که شما را از شر آبریزش بینی خلاص می‌کند

۱. آب‌نمک
آب‌نمک بهترین درمان خانگی برای آبریزش بینی است. آب‌نمک به خروج آسان‌تر مخاط و زدودن حفره‌ی بینی از محرک‌ها کمک می‌کند.

مراحل زیر را دنبال کنید تا با این روش بهتر آشنا شوید:
۱. نصف قاشق چای‌خوری نمک خوراکی را در دو فنجان آب مقطر گرم حل کنید.
۲. سر خود را به سمت عقب ببرید. با استفاده از قطره‌چکان چند قطره از محلول را در بینی خود بریزید.
۳. به آرامی نفس بکشید تا محلول در حفره‌ی بینی جلوتر برود. سپس سر خود را پایین بیاورید و مخاط و محلول اضافی را از بینی خود خارج کنید.
۴. این کار را چندین مرتبه تکرار کنید تا احساس بهتری در شما حاصل شود.
۵. تا زمان بهبودی هر روز چند بار این عمل را تکرار کنید.

۲. بخور
بخور درمان خانگی مناسبی برای حل مشکل آبریزش بینی محسوب می‌شود. این کار باعث زدودن مخاط اضافی می‌شود و در نتیجه از آبریزش بینی و عطسه‌ها می‌کاهد.

- صورت‌تان را در مقابل کاسه‌ی آب داغی بگیرید. یک حوله دور سرتان قرار دهید تا بخار تولید شده خارج نشود. تقریبا ده دقیقه در این وضعیت تنفس کنید. سپس فین کنید. این کار را سه یا چهار مرتبه در روز تکرار کنید.
- همچنین می‌توانید چند قطره روغن اکالیپتوس یا منتول به آب داغ اضافه کنید و سپس در بخار آن نفس بکشید.
- علاوه بر بخور، دوش یا حمام آب داغ و تنفس در بخار حمام نیز می‌تواند برای درمان آبریزش بینی مفید باشد.

۳. روغن خردل
روغن خردل با داشتن خواص آنتی‌بیوتیکی، ضدویروسی و ضدالتهابی می‌تواند آبریزش بینی را تا حد زیادی کاهش دهد.

- مقداری روغن خردل را حرارت دهید تا اندکی گرم شود. سپس یک یا دو قطره از آن را در هر یک از حفره‌های بینی خود بریزید. این روش به پاک‌سازی مجاری بینی کمک می‌کند. این کار را دو یا سه بار در روز تکرار کنید.
- دو یا سه قاشق غذاخوری روغن خردل و یک قاشق زیره را درون آب در حال جوش بریزید. در بخار حاصل از آن را تنفس کنید. بوی قوی روغن خردل دستگاه تنفس‌تان را گرم می‌کند. این روش نیز برای درمان آبریزش بینی مفید است. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

همچنین روغن خردل خوراکی است. لذا می‌توانید از آن برای پخت و پز نیز استفاده کنید.

۴. زردچوبه
زردچوبه دوای بسیاری از دردها از جمله آبریزش بینی است. این گیاه خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی، ضدمیکروبی و ضدویروسی دارد. به واسطه‌ی داشتن همین ویژگی‌ها زردچوبه علاوه بر درمان سرماخوردگی، در درمان آبریزش بینی نیز مؤثر است.

- نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در فنجانی از روغن بزرک بریزید. این مخلوط را بر روی حرارت نگه دارید تا دود کند. به آرامی با یکی از حفره‌های بینی‌تان در دود حاصل نفس بکشید و سپس با حفره‌ی دیگر بینی‌تان این عمل را تکرار کنید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.
- دو بار در روز نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه مصرف کنید. می‌توانید آن را در آب حل کنید و بخورید. این کار میزان مخاط بدن‌تان را کاهش می‌دهد.
- یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم حل کنید و قبل از رفتن به رخت‌خواب بخورید. این کار در درمان آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، سرماخوردگی و تنگی نفس مفید است.

۵. زنجبیل
زنجبیل با داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدویروسی، ضدسمی و ضدقارچی خود می‌تواند به درمان آبریزش بینی کمک کند.

- چندین بار جویدن زنجبیل در روز می‌تواند به کاهش آبریزش بینی کمک کند.
- ریشه‌ی زنجبیل را به نازکی برش دهید و در آب جوش بریزید و نوعی چای از آن درست کنید. برای ایجاد طعمی بهتر کمی عسل به نوشیدنی‌تان اضافه کنید و روزی سه یا جهار فنجان از آن را میل کنید.
- یک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل را در دو فنجان آب جوش بریزید و بگذارید تا به جوش بیاید. سپس در بخار حاصل از آن تنفس کنید.

۶. سیر
سیر خاصیت ضدمیکروبی و ضدعفونی‌کنندگی بالایی دارد. این خواص سیر را به دارویی فوق‌العاده برای درمان آبریزش بینی تبدیل کرده است.

- سه یا چهار حبه سیر را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید کمی نرم شود. برای بهبود طعم کمی شکر به آن اضافه کرده و دو بار در روز آن را مصرف کنید.
- سه یا چهار مرتبه در روز یک تکه‌ی کوچک سیر بجوید. این کار در گرم کردن بدن‌تان و کاهش آبریزش بینی مؤثر است.

۷. روغن اکالیپتوس
روغن اکالیپتوس خاصیت ضداحتقان دارد و می‌تواند در درمان آبریزش بینی مؤثر باشد.

- یک کاسه‌ی بزرگ آب را حرارت دهید. سپس ۷ قطره روغن اکالیپتوس، ۴ قطره روغن اسطوخودوس و ۴ قطره روغن نعناع فلفلی به آن اضافه کنید. سپس سر خود را در مقابل کاسه قرار دهید. حوله یا پتویی دور سرتان قرار دهید تا بخار حاصل خارج نشود. در این بخار تنفس کنید. این کار را دو یا سه مرتبه در روز تکرار کنید.
- همچنین می‌توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را بر روی دستمالی بریزید و آن را تنفس کنید. این کار را در طول روز انجام دهید تا آبریزش بینی‌تان کاهش یابد.

۸. عسل
خواص عسل در این راه به شما کمک می‌کند. عسل خاصیت ضدمیکروبی و ضدویروسی دارد و می‌تواند در کاهش آبریزش بینی مؤثر باشد.

- دو قاشق غذاخوری عسل را در فنجانی بریزید. مقداری دارچین و نصف قاشق غذاخوری آب‌لیمو به آن اضافه کنید. دو بار در روز این ترکیب را میل کنید.
- دو قاشق چای‌خوری عسل را در لیوان آب گرم بریزید و میل کنید. روزی دو بار آن را مصرف کنید.
- دو قاشق چای‌خوری عسل و سه یا چهار قطره آب‌لیموی تازه را در یک لیوان آب گرم بریزید و در حالی‌که هنوز گرم است آن را بنوشید. این نوشیدنی را دو بار در روز میل کنید. با این کار دستگاه ایمنی‌ تقویت شده و از آبریزش بینی کاسته می‌شود.

۹. ریحان
ریحان با داشتن خاصیت ضدمیکروبی، ضدقارچی، ضدویروسی و گرم کردن بدن‌تان، به کاهش آبریزش بینی کمک می‌کند.

- پیش از صبحانه و قبل از رفتن به رخت‌خواب، سه یا چهار برگ ریحان بجوید.
- ۸ تا ۱۰ برگ ریحان و ۵ میخک را همراه با یک فنجان آب، به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. مقداری شکر به آن اضافه کنید و صبر کنید تا خنک شود. سپس آن را بنوشید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

۱۰. فلفل هندی
فلفل هندی مانند داروی ضدحساسیت عمل می‌کند. این ماده با خاصیت ضداحتقان خود در درمان آبریزش بینی مؤثر است. فلفل هندی به تخلیه‌ی ترشحات بینی‌ کمک می‌کند. به این ترتیب عواملی که باعث آبریزش بوده‌اند، از بینی‌ خارج شده و از انسداد بینی نیز جلوگیری می‌شود.

همچنین فلفل هندی با افزایش جریان خون به گرم کردن بدن‌ کمک می‌کند. بهتر است زمانی که مشکل آبریزش بینی دارید، مقدار بیشتری فلفل هندی در غذایتان بریزید.

۱۳۹۵/۱۰/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...