نسخه چاپی

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در گفتگو با نما :

امریكا در صدور ویزا برای برخی میهمانان كارشكنی كرد/ پویش اجتماعی بحران آب و دفاع مقدس مضامین مهم جشنواره

عکس خبري - امريکا در صدور ويزا براي برخي ميهمانان کارشکني کرد/ پويش اجتماعي بحران آب و دفاع مقدس مضامين مهم جشنواره

سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر گفت: در جشنواره تئاتر فجر به مفاهیم همچون دفاع مقدس ،نفی خشونت و سبك زندگی توجه شده است.

سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در گفتگو با خبرنگار نما گفت : در جشنواره امسال به مفاهیم فرهنگی و ارزشی از جمله دفاع مقدس ، انقلاب اسلامی ، نفی خشونت ومبارزه با افراطی گری ونیز محیط زیست اهتمام ویژه ای شده و آثار متنوعی با این موضوعات در جشنواره سی و پنجم به روی صحنه خواهد رفت.
اسدی افزود: در این دوره از جشنواره 130 اثر حضور خواهند داشت ،که از این تعداد 111 اثر ایرانی و 19 اثر غیر ایرانی از کشورهایی از جمله عراق، ترکیه، اسپانیا، لهستان، فرانسه، سوییس، یونان حضور دارند .
دبیر جشنواره درباره معیار انتخاب آثار بخش بین الملل جشنوارهتصریح کرد: انتخاب آثار خارجی در تئاتر بسیار دشوار است چون باید با فرهنگ ما این موضوع تطابق داشته باشد.البته یکی از نمایش های بین المللی امسال کاملا منطبق بر مسایل اجتماعی در غرب است.
در ضمن ما نسبت به برخی بی عدالتی ها در عرصه بین الملل انتقاد داریم چرا که متاسفانه کشور امریکا در صدور ویزا برای برخی از کسانی که به ایران سفر کرده اند، مشکل تراشی می کند و همین مساله ما را برای دعوت از مهمانان خارجی با مشکل جدی روبرو کرد.
اسدی افزود: ازمیان آثار داخلی، 62 اثر از تهران و 49 اثر از دیگر شهرها اجرا دارند ،ضمن اینکه میانگین سنی کارگردان های حاضر در جشنواره 36 سال است. جوان ترین کارگردان حاضر در جشنواره 21 سال و مسن ترین آنها با 71 سال سن می باشد.
از تعداد 49 اثر مربوط به استان های مختلف کشور، خراسان رضوی با هفت نمایش و استان مرکزی با چهار اثر بیشترین آمار ارائه را به خود اختصاص داده اند.همچنین متنوع ترین حضور از شهرستان ها را استان مرکزی با چهار نمایش از اراک، شازند، تفرش و ساوه به خود اختصاص داده است.
وی در خصوص استفاده از متون ایرانی در نمایشنامه های جشنواره امسال تصریح کرد : از آثار ایرانی فقط هشت نمایشنامه خارجی به جشنواره راه یافته و ما بقی آثار که شامل 93 درصد می شود از نمایشنامه هایی بر اساس تولیدات ایرانی استفاده شده است .
اسدی با ابراز خوشحالی از افزایش حضور بانوان هنرمند در این دوره از جشنواره گفت: حتی در بخش محیطی هم حضور بانوان در مقایسته با دوره های گذشته پررنگ تر بوده است،به گونه ای که 25 نفر از کارگردانان در جشنواره تئاتر فجر از بانوان هستند .
اسدی همچنین با بیان اینکه هنر تئاتر مسئولیت اجتماعی برعهده دارد ،اظهار داشت : در این دوره از جشنواره به پویش اجتماعی بحران آب توجه کردیم و توجه به معلولان با مشکلات جسمی و اجتماعی را در دستور کار قرار دادیم ،که بر همین اساس دو اثر از نابینایان که تمامی بازیگران آن روشن دل هستند در جشنواره حضور دارد و یک اثر هم مربوط به هنرمندان سندروم دان می باشد که مورد توجه قرار گرفته است.
دبیر جشنواره درباره بخش های جشنواره تئاتر فجر گفت: تئاتر ملل ،مرور تئاتر ایران در سال 1395،میهمانان ،نسل نو ،مسابقه بین الملل ،مسابقه تئاتر جوان و مسابقه تئاتر ایران بخش های جشنواره تئاتر فجر است . از آنجایی که این جشنواره رویدادی برای عزت و سربلندی ایران محسوب می شود امیدورایم که در حد وشان و شایستگی آن برگزار شود.
تالار وحدت ،مجموعه تئاتر شهر،تماشاخانه سنگلج ،تالار هنر،تئاتر مولوی ،تالار حافظ،تماشاخانه ایرانشهر ،خانه هنرمندان و تئاتر مستقل ایران مکان های اجرای نمایش های سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر است .
سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از اول تا دوازدهم بهمن ماه برگزار می شود.

۱۳۹۵/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...