نسخه چاپی

صرع پایدار، وضعیتی دشوار در درمان صرع

دبیر علمی سیزدهمین كنگره بین المللی صرع با بیان این كه بین یك تا 10 درصد بیماران صرع به نوع پایدار این بیماری مبتلا هستند، تشخیص و درمان سریع این وضعیت را ضروری دانست.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، ساناز احمدی در نشست خبری سیزدهمین کنگره بین المللی صرع اظهار کرد که حمله صرع معمولا یک تا دو دقیقه طول می کشد و اگر این زمان به حدود یک ربع ساعت طول بکشد به آن صرع پایدار گفته می شود.وی با اشاره به این که درمان بیماری صرع پایدار سخت است و این افراد می توانند با خطر مرگ روبه رو شوند، اظهار کرد که حتی در صورت درمان، احتمال دارد این افراد با عوارض پایدار مغزی روبه رو شوند.

به گفته احمدی، سرعت عمل در تشخیص و درمان‌ بسیار ضروری است، به طوری که دیرکرد حتی می تواند به مرگ بیمار منجر شود.
دبیر علمی سیزدهمین کنگره بین المللی صرع همچنین با اشاره به اینکه همکاران طب اورژانس آشنایی کامل به این بیماری دارند، بیان کرد که این بیماری برای آنها شناخته شده است و آنها خدمات لازم را به این افراد ارایه می دهند.
وی درمان صرع پاپدار را دارویی دانست و گفت که درمان این بیماری با جراحی میسر نیست و این نوع صرع درمان دارویی دارد.
احمدی ادامه داد که صرع پایدار در صورت درمان نشدن ممکن است با عوارض پایدار مغزی همچون اختلال در تکلم و حرکت به همراه باشد.

** حضور متخصصان برجسته در سیزدهمین کنگره بین المللی صرع
وی زمان برگزاری سیزدهمین کنگره صرع را 6 تا 8 بهمن ماه اعلام کرد و گفت: این کنگره با حضور متخصصان برجسته داخلی و خارجی در سالن همایش بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار می شود.
احمدی ادامه داد که شش محقق برجسته از کشورهای آمریکا، اتریش، فرانسه و هندوستان در این کنگره که محور اصلی آن صرع پایدار استف شرکت می کنند.
به گفته دبیر علمی کنگره صرع، چهار کارگاه آموزشی مانند آموزش تکنیک های پرستاری در بیماری صرع و مسائل دارویی در این کنگره ارایه خواهد شد و جامعه هدف این رویداد، شامل متخصصان مغز و اعصاب، مغز و اعصاب اطفال، جراحان اعصاب، روان پزشکان، متخصصان طب اورژانس و پزشکان عمومی است.

**کنترل دارویی صرع در 30 تا 40 درصد موارد
حسین پاکدامن رئیس انجمن صرع ایران نیز گفت: بین 30 تا 40 درصد بیماران صرع با دارو کنترل می شوند، اما سایر موارد مقاوم به دارو هستند و با توجه به خطرات و هزینه هایی که این بیماری برای بیمار، جامعه و دولت دارد، بیشترین توجه به افراد مقاوم به دارو است.
پاکدامن، افسردگی و اضطراب را از جمله عوارض این بیماری اعلام کرد و گفت که مرگ ناگهانی در این افراد شایع تر است.
وی به فعال بودن دو مرکز فوق تخصصی صرع در تهران اشاره کرد و افزود: این دو مرکز در دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی فعال و مشغول ارایه خدمت هستند.
وی با بیان این که آمار دقیق این بیماری در کشور مشخص نیست، گفت : پیش بینی می شود 2 دهم درصد تا 1.08 درصد ایرانیان به این بیماری مبتلا باشند.
پاکدامن به اجرای یک طرح ملی در این زمینه هم اشاره کرد و افزود که براساس این طرح، تا شش ماه دیگر آمار دقیق این بیماری مشخص می شود.

**عوامل تشدید حملات صرع
رییس هیات مدیره انجمن صرع ایران نیز بیخوابی و استعمال دخانیات و مشروبات الکلی را به عنوان برخی از عوامل تشدید کننده بیماری صرع برشمرد.
دکتر داریوش نسبی تهرانی با اشاره به این که برنامه خواب بیماران مبتلا به صرع باید منظم باشد، افزود: بیخوابی از عوامل مهم تشدید کننده و بروز دهنده حملات صرع می تواند باشد.
وی اظهار کرد که این افراد همچنین باید استرس خود را کنترل کنند و شغلی که هرلحظه منتظر اتفاق و خبر است، می تواند در تشدید بیماری صرع نقش مهمی داشته باشد.
رییس هیات مدیره انجمن صرع ایران بیان کرد که مواد الکلی هم می تواند آستانه تحرک حمله صرع را کاهش داده و منجر به برور حمله شود.
وی اظهار کرد که در برخی موارد به خصوص در کودکان شکل تشنج می تواند مخفی باشد به همین دلیل مسئولان آموزش و پرورش باید آگاهی کامل از این بیماری داشته باشند تا اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.
تهرانی با اشاره به این که نگاه منفی در طول سال های اخیر به بیماری صرع تا حدود زیادی کاسته شده است، گفت: در حدود 20 سال گذشته افراد حاضر به بیان بیماری خود نبودند اما الان این نگاه تا حدود زیادی تغییر کرده است.
وی ادامه داد که در آن سال ها کسی حاضر نبود از ابتلا به بیماری اش، افراد دیگر حتی نزدیکانش مطلع شوند که این نگاه در حال حاضر شکسته شده است.
رییس هیات مدیره انجمن صرع ایران همچنین تاکید کرد که نگاه اجتماعی و قوانین این حوزه هم می توانند وضعیت صرع را تشدید کنند و یا کاهش دهند، لذا باید نگاه اجتماعی و قوانین در جهت کاهش این بیماری باشد.
سیزدهمین کنگره بین المللی صرع با حضور متخصصان داخلی و خارجی این حوزه از 6 تا 8 بهمن در سالن همایش بیمارستان امام خمینی (ره) تهران برگزار می شود.

۱۳۹۵/۱۰/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...