نسخه چاپی

بازی با آبروی كشتی و تختی

فریدون حسن

حالا اما مدت‌هاست كه جام تختي هيچ نشاني از يك تورنمنت بزرگ و معتبر بين‌المللي ندارد، سال‌هاست كه كشورهاي صاحب‌نام كشتي دنيا يا در اين جام شركت نمي‌كنند يا با تيم‌هاي دوم و سوم خود به ايران مي‌آيند و اين حقيقتي است كه امروز حتي رئيس فدراسيون كشتي نيز به آن معترف است، هرچند كه رسول خادم نوك پيكان انتقاداتش را متوجه روس‌ها مي‌كند، اما هم او و هم علاقه‌مندان به كشتي مي‌دانند كه بقيه تيم‌ها نيز دست‌كمي از روس‌ها ندارند و نگاه بين‌المللي به جام تختي سال‌هاست كه در حد و اندازه‌هاي تورنمنت‌هاي دسته چندم دنيا پايين آمده است.

نكته جالب‌تر اينكه حتي بر سر نخواستن ميزباني اين جام مثلاً معتبر بين شهرهاي كشور دعواست و اين خود حكايت غريب ديگري از ماجراهاي جام تختي است، تا همين هفته قبل شوراي تأمين و استانداري خراسان فدراسيون كشتي را براي پاسخ مثبت به برگزاري اين رقابت‌ها معطل گذاشته بودند، در حالي كه قاعدتاً در كشوري كه كشتي ورزش اول آن ناميده مي‌شود بايد بين شهرهاي مختلف بر سر گرفتن ميزباني جامي چون جام تختي رقابت باشد.
از سوي ديگر ميزان و نوع جوايز تعيين شده براي نفرات برتر اين رقابت‌هاست كه مي‌تواند عامل بسيار مهمي در عدم استقبال بين‌المللي از اين مسابقات باشد. در اين ميان نبايد از شرايط و روند برگزاري رقابت‌ها نيز غافل بود. اينكه با چه هدفي اين مسابقات ناگهان به رقابت‌هاي تيم به تيم تبديل شد سؤالي است كه هنوز كسي به درستي پاسخ آن را نمي‌داند همه مي‌دانند برگزاري تيمي مسابقات كشتي خود به خود ارزش و اعتبار آن را پايين مي‌آورد، درست مانند مسابقات جام جهاني كشتي كه برخلاف رقابت‌هاي جهاني نه شور و هيجان دارد و نه جاه و مقامي، حالا چه شده كه مسئولان فدراسيون در تصميمي بحث‌بر‌انگيز اقدام به برگزاري تيمي رقابت‌هاي جام تختي كرده‌اند و باعث افت كمي و كيفي آن شده‌اند. مسئله‌اي كه بايد پاسخگوي آن باشند.

به هر حال جام جهان پهلوان تختي امسال برخلاف سال‌هاي قبل به طور همزمان در فرنگي و آزاد برگزار شد و البته كشتي پهلواني هم به آن اضافه شد تا عملاً تورنمنت بي‌كيفيت و غريبي كه طي سال‌هاي قبل برگزار مي‌شد امسال به مراتب در سطحي پايين‌تر و طي دو روز سروته آن جمع و جور شود و در كارنامه مسئولان فدراسيون فقط برگزاري اين رقابت‌هاي ثبت و ضبط شود. جام جهان پهلوان تختي را بگذاريد كنار جام‌هايي چون ياريگين، ياشار دوغلو و تورنمنت‌هاي ريز و درشت اروپايي و آسيايي، رقابت‌هايي كه با تبليغات و سر و صداي فراوان برپا مي‌شود و همه مي‌آيند حتي خود ما با برترين نفرات آزاد و فرنگي پا به آنها مي‌گذاريم كه اين خود حاكي از وجود روابط بين‌الملل قوي در فدراسيون اين كشورهاست. نكته‌اي كه ظاهراً در فدراسيون كشتي ايران چندان اهميتي به آن داده نمي‌شود. نه اين جام نه در حد و اندازه و اعتبار صاحب‌نام آن يعني تختي است كه دنياي كشتي هنوز در برابر او سر تعظيم فرود مي‌آورد و نه در حد و اندازه‌هاي كشوري كشتي‌خيز چون ايران، پس بايد جام تختي تبديل به جامي ‌شود كه در دهه‌هاي قبل برگزار مي‌شد و اگر قرار نيست چنين اتفاقي رخ دهد بهتر است هم براي حفظ آبروي كشتي ايران و هم حفظ اعتبار و نام تختي قيد آن را بزنيم.

۱۳۹۵/۱۱/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...