نسخه چاپی

جایگاه زنان در انقلاب اسلامی

عشرت شایق

انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین «رویداد قرن بیستم» منشاء تحولات عمیق فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... در داخل و سطح بین المللی بوده که بررسی هرکدام از آن ها مستلزم نوشتار و گفتارهای مستقل و مبسوط است.

بدون شک یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، انجام تحولات شگرف در حوزه زنان بوده که زمینه را برای فعالیت های سالم و تاثیرگذار در بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... مهیا کرد تا نیمی از جمعیت کشور بتوانند با حفظ کرامت خود، نقش موثری در شکل‌گیری نهادها و دستگاههای مختلف اجرایی و نهادهای قانونگذاری کشور داشته باشند.

با پیروزی انقلاب اسلامی، چهره تازه‌ای از زن ایرانی به دنیا معرفی شد که مشخصه بارز آن دینداری، آگاهی و مسئولیت‌ پذیری است و همین ویژگی، اصلی‌ترین پشتوانه برای تداوم حضور فعال زنان در عرصه‌های مختلف کشور محسوب می شود.

جهت تبیین جایگاه ارزشمند زنان ایرانی در عصر انقلاب اسلامی، به اصولی از قانون اساسی که ثمره ی خون هزاران هزار شهید و زحمات نخبگان و شهدایی گرانقدری همچون آیه الله بهشتی و دیگر علمای برجسته است، اشاره می شود؛

اصل بیستم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح می نماید «همه ی افراد ملت اعم از زن و مرد به طور یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه ی حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند»

در اصل بیست و یکم نیز آمده «دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و امور زیر را انجام دهد:

_ ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او ؛

_ حمایت مادران ، بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند و حمایت از کودکان بی سرپرست ؛

_ ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده ؛

_ ایجاد بیمه ی خاص بیوگان و زنان سالخورده در صورت نبودن ولی شرعی

هدف از تصویب و اجرای این اصول، احیای حقوق زنان در جامعه اسلامی است بنحوی که زن به حق انسانی و حقیقی خود به عنوان یک انسان برسد و استعدادهای او شکوفا شود.

این اصول بر حرکت و تکلیف نظام مردمسالاری دینی در جهت احقاق حقوق زنان در جامعه اشاره و بر جهت گیری های کلی نظام برپایه رشد و تکامل زنان جامعه در چارچوب ارزشهای دینی، تاکید دارد.

اهمیت دادن به نهاد «خانواده» و نقش مؤثر زن در تحکیم آن به عنوان عنصر اصلی و فعال و سرنوشت ساز از اهداف دیگری است که میتوان از اصول قانون اساسی استنتاج نمود.

مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای درباره اهمیت و نقش زنان در نظام تربیتی انسان می فرمایند: «مادر از هر سازنده ایی، سازنده تر و با ارزش تر است.

بزرگترین دانشمندان ممکن است یک ابزار بسیار فوق پیچیده ی الکترونیکی را مثلا به وجود بیاورند، موشک های قاره پیما را به وجود بیاورند، ولی هیچکدام از این ها اهمیت ندارد که کسی یک انسان والا به وجود بیاورد و چنین کاری تنها از مادر ساخته است، این الگوی زن اسلامی است»

نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام مردمسلاری دینی، رعایت حقوق خاص زنان در عرصه های متعدد اجتماعی و فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فراهم ساختن زمینه ی حضور موثر این قشر در عرصه های مختلف را از وظایف اساسی خود قرار داده و تلاش بر این است که در برنامه ریزی و تصویب قوانین، این هدف مدنظر قرار گیرد.
بر پایه این اصول، حقوق زنان جامعه باید در چارچوب شریعت اسلامی و با در نظر گرفتن تمام زوایای شخصیتی و ابعاد و ویژگی های وجودی آنان رعایت شود.

حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، از نخستین روزهای نهضت مردمی خود بر اهمیت و جایگاه زنان در جامعه اسلامی اعتقاد داشته و همواره بر استیلای کامل حقوق زنان تاکید می نمودند.

ایشان در همین راستا می فرمایند: «همان طور که حقوق مردها در اسلام مطرح است، حقوق زن ها هم. اسلام به زن ها بیشتر عنایت کرده است تا به مردها، اسلام زن را بیش تر حقوقشان را ملاحظه کرده است تا مردها» و در جایی اظهار می دارند: «از نظر اسلام، زن باید تمام مراحل کمال را طی کند و زن همانند مرد می تواند به عنوان یک دانشمند، مخترع، فیلسوف و عنصر فعال در صحنه های سیاسی، اداری و دولتی به جامعه خدمت کند»

زنان ایرانی نیز شایستگی خود را بارها و بارها به اثبات رسانده و در نیم قرن اخیر بویژه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، با ایمانی راسخ و مستحکم به راه انتخاب شده، ادامه داده و از آزمون های مختلف سربلند بیرون آمده اند.

زنان مومن و فداکار ایرانی با رعایت آموزه های دینی و حفظ حریم شخصیتی، همواره در عرصه های مختلف فردی و اجتماعی، تربیتی و فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و دیگر عرصه ها فعالیت نموده و برای اعتلای میهن و رسیدن به جامعه ی آرمانی اسلام تلاش بی شائبه ای از خود نشان داده اند.

امروزه حضور زنان در جایگاههای مدیریتی و اجرای، قانونگذاری و سیاست گذاری، پژوهش و تحقیق، هنر و ورزش و … کاملا مشهود بوده و در حال تعمیق است که می تواند الگویی تربیتی و اجتماعی برای زنان سایر جوامع باشد.

حضرت آیه الله العظمی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در این باره می فرمایند: «زن مسلمان، آن زنی است که هم دین خود را، حجاب خود را، زنانگی خود را، ظرافت ها و رقت ها و لطافت های خود را حفظ می کند، هم از حق خود دفاع می کند، هم در میدان معنویت و علم و تحقیق و تقرب به خدا پیشروی می کند و شخصیت های برجسته یی را نشان می دهد و هم در میدان سیاسی حضور دارند، این می شود الگویی برای زنان»

بدیهی است که تداوم این مسیر روشن و امید بخش، نیازمند حضور قوی تر و سازنده تر زنان در خانواده و عرصه های مختلف اجتماعی است و بر قوای سه گانه کشور، فرض است که زمینه این حضور را بیش از پیش مهیا سازند.

۱۳۹۵/۱۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...