نسخه چاپی

اختصاصی نما:

میراث چمران و خشم ترامپ

عکس خبري -ميراث چمران و خشم ترامپ

هیاهوهای تازه امریكایی ها درباره توان موشكی كشورمان ناشی از تفكری است كه محاسبات آنان را از ابتدای انقلاب تاكنون در هم ریخته و باید آن را میوه اندیشه راهبردی ابر مردانی چون شهید چمران دانست.

میثم پوراعظم_ به گزارش نما ،این روزها دوباره موضوع آزمایش های موشکی کشورمان نقل محافل سیاسی و خبری شده است. خوب یا بد، دلیل این امر هم واکنش‌های مقامات آمریکایی به توانایی های دفاعی کشورمان در این حوزه بود.
هر جا که بحث صنعت دفاعی به میان می آید، خاطره بزرگ مردی در اذهان زنده می شود که بسیاری او را در قامت یک عارف زاهد می‌شناسند. برخی دیگرهم او را چریکی می دانند که با طراحی‌های خارق العاده نظامی ای که از جبل عامل تا مریوان را شامل می شد، لرزه بر اندام صهیونیست‌ها و ضد انقلاب می انداخت.
شهید دکتر مصطفی چمران را باید به حق نماد نبوغ و مدیریت جهادی دانست. هرچند همه ملت ایران شهید سرلشکر حسن تهرانی مقدم را به دلیل فعالیت های جهادی آن بزرگ مرد در زمینه دانش موشکی به عنوان پدر این جوزه در کشورمان می‌شناسند، اما شاید کمتر کسی بداند که پایه گذار صنعت موشکی در کشور ما در واقع شهید دکتر چمران است.
اما چرا شهید چمران را باید پایه گذار صنعت موشکی در ایران دانست؟
مهندس مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و برادر شهید چمران درباره اقدامات ارزشمند برادر شهیدش در حوزه موشکی می‌گوید: "اولین موشک پرتابی ایران را او در "دُب حردان" آزمایش کرد و اولین زیردریایی ساخت ایران توسط او در آب‌های همین منطقه آزمایش شد که یک زیردریایی کوچک 6 متری چریکی بود. همچنین اولین موشک زیردریایی را که برای شکستن خاکریزهای دشمن بعثی در جلوی ساحل ایجاد شده بود را دکتر چمران مورد بهربرداری قرار داد و به شکل میدانی آزمایش کرد. این یک موشک 3 متری بود که بعدها 6 متری و 12 متری آن هم ساخته شد.
رییس شورای شهر تهران همچنین به نخستین ابتکارهای شهید چمران در تولید تجهیزات دفاعی هم اشاره می کند و ادامه می دهد: "اولین پل واقعی چریکی را در کشور ساخت. یک پل دست‌ساز که از تیوپ، چوب و طناب ساخته شد و ما در منطقه عباسی از آن برای عبور خودرو استفاده کردیم. نمونه این پل در منطقه سوسنگرد و نیز نوع نفررو آن هم در عملیات فتح‌المبین در منطقه "جسر نادری" مورد استفاده رزمندگان اسلام قرار گرفت. او از اولین خودروی نیمه شنی داخلی هم بر روی تپه‌های ماسه‌ای "الله اکبر" در منطقه"شُحِیطیه" استفاده کرد. خودرویی که با ابتکار وی از دل یک جیپ لندرور بیرون آمده بود."
اما نکته ظریفی در سیره عملی شهید چمران است که با عمق نگری در آن، راز خشم امروز دولتمردان امریکا از توانایی های دفاعی کشورمان روشن می شود.
*شکرگذاری به خاطر تحریم
مهدی از لحظه‌ای می‌گوید که خبر تحریم‌های نظامی آمریکا علیه ایران را به برادر شهیدش داد. او بیان می‌کند: "خاطرم هست در آن لحظه دو دست خود را بلند کرد و گفت: "الهی شکر" به او گفتم: دکتر! ما را تحریم کرده‌اند، شما شکر می‌کنید؟! او گفت: برای اینکه هرچه می‌گفتم خودتان تجهیزات مورد نیازتان را بسازید جواب می‌دادند حالا که دارد می‌آید، برای چی به خودمان زحمت بدهیم، ولی حالا مجبوریم تا خودمان هرچه نیاز داریم را بسازیم."
آری! این همان اصل قضیه است. یعنی به عبارت دقیق تر، مطلبی که در واقع مقامات امریکایی از آن خشمگین هستند نه شلیک چند فروند موشک بلکه نتیجه اشتباه محاسبات سیاسی آنان است که در ابتدای انقلاب فکر می‌کردند با قطع حمایت‌های تسلیحاتی از نیروهای مسلح ایران کمر توان دفاعی جمهوری اسلامی خواهد شکست.
اما نهضت علمی و صنعتی که نابغه ای همچون شهید چمران آنرا آغاز کرده و در ادامه راه ارو بزرگان چون شهید حسن تهرانی مقدم ادامه دهنده راهش شدند، به کلی تمامی استراتژی های شیطان بزرگ را در هم ریخت.
*اشتباه دشمن در نشناختن روحیه ایرانی
سردار شکارچی معاون سابق سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به اشتباه محاسباتی دشمنان در ابتدای جنگ تحمیلی در همین رابطه اشاره می کند و می گوید: "شما به صحبت صدام که چند سال‌ پس از جنگ گفت خوب دقت کنید.
او اعتراف کرد که ما اگر با ارتش شاه روبرو بودیم می‌توانستیم یک ماهه جنگ را ببریم و کار را تمام کنیم. این یعنی چه؟ یعنی اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران مثل ارتش شاه نبود، سپاه مانند ارتش شاهنشاهی عمل نمی‌کرد.
اصلا این مردم، مردم زمان دوران شاهنشاهی نبودند ، دشمنان این را در برآورد اطلاعاتی خود به کل ندیده بودند. تصورشان این بود که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در این وضعیت لقمه راحتی برای بلعیدن‌ هستند در حالی که این رخ داد بدین معنی بود که ما توانسته ایم بیشتر نیازهایمان را خودمان ظرف یک سال در داخل تأمین کنیم و هفت سال از دوران دفاع مقدس را در موضع قدرت قرار بگیریم. اصلأ این را بگویم که ما در جنگ به این نتیجه رسیدیم که باید روی پای خود بایستیم. این همان فرموده امام خمینی (ره) بود."
آنچه که از سخنان برادر شهید چمران و سردار دوران دفاع مقدس بر می آید، ما را به این نتیجه می‌رساند که امریکایی ها به دلیل عدم برآورد درست از توانایی های ذاتی ملت ایران به یک اشتباه راهبردی دچار شدند و حال که می بینند رفتارشان بازخوردی متفاوت از آنچه که تصورش را در ذهن داشتند به آنان داده،به شدت خشمگین شده اند.
از سوی دیگر میراث تفکر انقلابی کسانی چون شهید چمران بازدارندگی بی نظیری در زمینه دفاعی برای ما به ارمغان آورده است. تا آنجا که بنا به فرموده فرماندهی معظم کل قوا اندک جسارت رژیم صهیونیستی پاسخی کوبنده را به دنبال دارد که با خاک یکسان شدن حیفا و تلاویو را نتیجه اش خواهد بود.
از همین رو هوچی گری های ترامپ و تیم کم تجربه وی در موضوع موشکی تنها برای التیام بخشی به داغ سر نشدنی حرامیان صهیونیست است. داغی که به یقین نه تنها سرد نشده بلکه روز به روز بر حرارت آن افزوده می شود

۱۳۹۵/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...