نسخه چاپی

واكنش هنرمندان و مردم به كارنامه جشنواره فیلم فجر:

فروش گیشه 96 سینمای ایران پربار نخواهد بود /تلخی در فیلم های جشنواره امسال موج می زد

عکس خبري -فروش گيشه 96 سينماي ايران پربار نخواهد بود /تلخي در فيلم هاي جشنواره امسال موج مي زد

بازیگر سینما و تلویزیون گفت:بعید است در سال 96 به مانند 95 گیشه سینما از فروش قابل توجهی برخوردار باشد .

پژمان بازغی بازیگر سینما و تلویزیون در مصاحبه با خبرنگار نما گفت: علی رغم اینکه در جشنواره سی و پنجم سلیقه های مختلفی از سوی کارگردانان برای مخاطبان در نظر گرفته شده بود،اما فضای عمومی فیلم ها به سمت تلخی رفته بود و احتمال فروش بالا گیشه سینماها به مانند سال 95 کم است .
این بازیگر سینما افزود: با تمامی این مسائل گرچه فضای عمومی فیلم ها به سمت تلخی رفته است اما مخاطبان نشان داده اند که اگر فیلم خوبی در پرده سینما باشد،مردم از آن استقبال خواهند کرد ،موضوعی که گیشه سال 95 هم به ما آموخت که فیلم الزاما نباید کمدی باشد، اگر فیلمی خوب باشد فروش خود را خواهد داشت .
همچنین وی افزود : امسال تا حدود زیادی ژانر فیلم ها متاثر از وقایع و اتفاقات تلخ سال 95 بود که در واقع فیلمسازی متاثر از این فضای جامعه شده بود و حوادث ماه های گذشته بر روی نگاه فیلمسازان کشور تاثیر گذاشته است . به هر حال امیدوارم که سا ل 96 سالی پر فروش برای سینمای کشور باشد .
در مقابل پردیس سینمایی آزادی نظر چند تن از مخاطبان پر و پا قرص سینما را هم در خصوص فیلم های این دوره از جشنواره فیلم فجر جویا شدیم .
حسین یکی از این افراد در گفتگو با خبرنگار نما گفت: تلخی و سیاه نمایی در فیلم های این دوره به شدت موج می زد ،از میان 13 فیلمی که در جشنواره امسال مشاهده کردم تنها یک فیلم طنز وجود داشت و مابقی فیلم ها به لحاظ محتوا کاملا از محتوایی تیره برخوردار بودند.
به نظر من جای تعجب است که که از میان 44 فیلمی که در جشنواره این دوره حضور داشتند ،تنها 2 یا 3 فیلم آن از محتوایی طنز برخوردار بودنند،در صورتی که فیلم طنز تا حدود بسیاری می توانست فضای این گونه فیلم های تلخ را تلطیف کند.
رضا دیگر مخاطب سینما در این باره می گوید: امسال جشنواره فیلم فجر متوسط بود ،فیلم های ضعیف امسال زیاد بودند ،اما در این بین 3 فیلم قوی هم که من آنها را دیدم وجود داشت ،از آن جمله می توان به فیلم ماجرای نیمروز اشاره کرد ،به نظر من 3 یا در خوشبینانه ترین حالت 4 فیلم بتواند تنور فیلم ها را برای سال آینده داغ نگه دارند.
وی افزود:اگر واقعا این فیلم ها بضاعت سینمای ایران باشد ،سال 96 فروش خوبی نخواهیم داشت ،مردم هم استقبالی از این فیلم ها نمی کنند مگر اتفاق خاصی بیافتد و مثل امسال که فیلم هایی که در جشنواره 94 حضور نداشتند به مانند فیلم فروشنده، فروش آن از مرز 15 میلیارد عبور کند .
حسین دیگر مخاطب سینما اظهار داشت : من اکثریت فیلم‌های جشنواره امسال را دیدم،در این آثار نه فقط فیلم‌هایی که غالباً فضای ناامیدکننده‌ای داشتند به وفور دیده می شد ، بلکه از فیلم هایی هم که امید رادر دل مردم زنده نگه دارد ،خبری نبود . موضوعی که بدجوری تماشاگران سینما را دلخور کرده است . بعضی فیلمسازان بخصوص جوان‌ تر ها که انگار می‌خواستند هر آنچه را که در تمام عمرشان قصد گفتن و ساختنش را دارند، به یک باره و در یک فیلم رو کنند آن هم بدون در نظر گرفتن ذائفه مخاطب در سینما ،این در حالی است در یک فیلم باید نقطه نظر تماشاگر وجود داشته باشد تا مردم هم آن اثر را برای دیدن انتخاب کند.
یک فیلم ابتدا باید جلب کننده باشد اما من این وجه سرگرمی را در غالب فیلم‌ها این دوره ندیده‌ام و برعکس شاهد یک تلخی هم بیهوده بودم. آثار تکراری با مفاهیمی که شبیه هم هستند و حتی گروه بازیگران هم در بعضی فیلم‌ها مشابه هستند، مرا خسته کرده است . البته دو سه فیلمی هم بودند که از این قاعده مستثنا بودند و آنها را با اشتیاق تماشا کردم.
وی عنوان داشت: به نظر من جشنواره فجر امسال یکی از تلخ‌ترین جشنواره طی سال‌های گذشته بود، چیزی که بعد از تماشای فیلم ها در وجودم رخ می داد، تلخی های داخل فیلم ها بود .اگر در جامعه ما غم و مشکلی وجود دارد باید فیلم هایی با تم امید،ساخته شود، نه اینکه به آن مشکلات دامن بزنیم و بیشتر سیاه نمایی کنیم. از نکات حائز اهمیت این جشنواره می توان به حضور جدی فیلمسازان فیلم اولی و جوان تراشاره کنم ، که بسیار خوشحال کننده بود.
محمد حسین نیرومند از کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص مضمون آثار سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت:انظار داریم که مدیران فرهنگی کشور حتما فیلم های جشنواره را ببینند ،اینجا مشخص می شود که واقعیت سینمای ایران چیست .
مجموع فیلم هایی که من در طول جشنواره دیدم امیدوار کننده نبود و سال به سال نشان می دهد که ما از اهداف اصلی جشنواره در حال فاصله گرفتن هستیم ،یعنی اگر سینمای ملی با رویکرد ایرانی اسلامی مورد توجه قرار می گرفت ، شاهد حضور چنین آثاری در جشنواره نبودیم ،امامجوعه این آثار متاسفانه گواه این ماجرا است که در این زمینه غفلت شده است

۱۳۹۵/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...