نسخه چاپی

عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت و گو با نما:

جزئیات ایرادات شواری نگهبان به لایحه برنامه ششم توسعه / لایحه بودجه سال 96 كل كشور پس ازاتمام بررسی لایحه برنامه ششم در مجلس بررسی می شود

عکس خبري -جزئيات ايرادات شواري نگهبان به لايحه برنامه ششم توسعه / / لايحه بودجه سال 96 کل کشور پس ازاتمام بررسي لايحه برنامه ششم در مجلس بررسي مي شود

احمد امیر آبادی فراهان گفت: برخی از ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه ششم مربوط به مغایرت با اصول قانون اساسی است و 16 مورد را هم مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایر با سیاستهای كلی اقتصاد مقاومتی اعلام كرده است

احمد امیر آبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت و گو با خبرنگار نما با اشاره به جلسه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه برای رفع ایرادات شورای نگهبان گفت:به نظر می رسد با توجه به اینکه حجم لایحه برنامه ششم خیلی زیاد بود ایراداتی که شورای نگهبان گرفته بسیار محدود است شواری نگهبان 38 ایراد گرفته است که بخشی از آن ایرادات به واژه های لاتین است که در متن مواد مختلف و بندهای لایحه آمده که کمیسیون باید آنها را اصلاح کند.
برخی از ایرادات مربوط به مغایرت با اصول قانون اساسی است و 16 مورد هم مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده مغایر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بخصوص بند 16 سیاستها است که بار مالی برای کشور را در بخش هزینه های جاری افزایش می دهد.
این موارد از بحث های مطرح شده در کمسیون تلفیق برنامه ششم توسعه است
امیرآبادی افزود: همچنین گزارشی را کمیسیون تلفیق به صحن مجلس می دهد تا این ایرادات در صحن علنی نیز مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد و ما با خیالی آسوده با رفع ایرادات شورای نگهبان به سراغ بررسی لایحه بودجه سال آینده بریم.
عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: در بحث ایثارگران ایراد گرفته شده مربوط به کسر خدمت فرزندان عزیز جانبازان ،آزادگان و رزمندگان است که در مجلس تصویب شد که با تایید فرمانده معظم کل قوا باشد اما شورای محترم نگهبان اعلام کرده که ما باید ابتدا اذن رهبر انقلاب را در این موارد داشته باشیم و بعد قانون مقتضی را تصویب کنیم.

************

علی اصغر یوسف نژاد عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار نما، درباره برگزاری جلسه کمیسیون تلفیق برنامه با حضور برخی از اعضای شواری نگهبان گفت:آنچه که مسلم است قوانین بودجه سالانه باید بر مبنای قانون 5 ساله ششم نوشته شود ، قانون بودجه 96 باید با قانون برنامه تطبیق داده شود بنابراین قانون برنامه مقدم بر قانون بودجه است.
وی افزود : ایرادات شورای نگهبان در دو شیفت در مجلس بررسی می شود و در صحن علنی نیز دستور کار بررسی نخست نمایندگان خواهد بود و پس از اتمام بررسی آن در روز سه شنبه بودجه سال آینده در دستور کار نمایندگان قرار خواهد گرفت.
به طور حتم باید سایه ای از لایحه برنامه ششم در بررسی لایحه بودجه سال آینده لحاظ شود و در مجلس هم پیش بینی شده پس از اتمام کار لایحه برنامه نمایندگان به سراغ بررسی بودجه سال آینده بروند.

************

محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم نیز در گفتگو با خبرنگار نما با اشاره به برخی اختلاف نظرهای مجلس و شورای نگهبان بر سر برخی بندها و مواد لایحه برنامه ششم توسعه گفت:مواردی که کمیسیون تلفیق و مجلس اصرار دارد که آنها باید باقی بمانند و شورای نگهبان ایراد گرفته است اینها باید به مجمع تشخیص برود از جمله اینها موضوع فاینانس است که در برنامه پنجم توسعه نیز مجلس و شورای نگهبان اختلاف نظر داشتند و با مصوبه مجمع تشخیص رفع ایرادات شواری نگهبان برطرف شد.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد :یکی از موارد اختلافی دیگر ترکیب شورای پول و اعتبار و شواری معادن بود که شواری نگهبان اعلام کرده است به غیر از اعضای قوه مجریه عضویت سایر اعضا با اصل 60 قانون اساسی مغایرت دارد و در جای دیگر شواری فقهی که پیشنهاد شده به عنوان یکی از ارکان بانک مرکزی نیز در مواردی مورد سئوال و ایراد اعضای شواری نگهبان بود.
گفتنی است براساس اعلام هیات رئیسه مجلس به دلیل پایان نیافتن رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه در شورای نگهبان و نهایی نشدن لایحه بودجه 96 در کمیسیون تلفیق، رسیدگی به این دو لایحه مهم در دستور کار این هفته مجلس قرار ندارد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی (یکشنبه) پارلمان قرار بود ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه برنامه ششم توسعه را مورد بحث و بررسی قرار دهند اما به دلیل عدم اتمام رسیدگی به ایرادات برنامه ششم در کمیسیون تلفیق این لایحه، بررسی برنامه در نشست علنی امروز لغو شد.
اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه نتوانستند در جلسات روز گذشته خود بررسی برنامه ششم را به اتمام برسانند به همین دلیل رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه به جلسه علنی روز سه‌شنبه 26 بهمن‌ماه پارلمان موکول شده است

۱۳۹۵/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...