نسخه چاپی

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما:

اراده ای برای مهار پدیده گرد و غبار خوزستان وجود ندارد

عکس خبري -اراده اي براي مهار پديده گرد و غبار خوزستان وجود ندارد

منشاء میزانی از این ریزگردها خارجی است اما در خصوص منشاء داخلی آن استنباط من این است كه تا امروز برای مقابله با آن اراده و عزم جدی وجود نداشته است

باید در خوزستان زندگی کرد تا دریافت این مردم مقاوم چه عذابی رابواسطه هجوم ریزگردها تحمل می کنند، عذابی که که این روزها با قطع مکرر آب و برق دو چندان شده و زندگی مردم شریف این خطه از کشورمان را از حالت عادی خارج کرده است. به عبارتی خوزستان دیگر نمی تواند نفس بکشد و خوزستانی هم نمی تواند به روال عادی زندگی اش ادامه دهد و همه نگاهها نیز به مسئولان دوخته شده تا برای رفع این مشکل چاره ای کنند اما ظاهرا ً از دست مسئولان نیز کاری بر نمی آید .
در این رابطه نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه معضل گرد و غبار و ریزگردها در استان خوزستان و برخی نواحی غربی کشور، مربوط به دوسه سال گذشته نیست اظهار داشت: گرد و غبار نزدیک به 15 سال است که جامعه شهروندی مردم خوزستان و استانهای غربی کشور را درگیر کرده است.
غلامرضا شرفی در گفت و گو با پایگاه خبر تحلیلی نما در تشریح علل گسترش هجوم ریزگردها به استان خوزستان گفت: این معضلی که امروز مردم خوزستان به آن مبتلا هستند دو دلیل عمده می تواند داشته باشد، یا اینکه ابزار لازم برای برخورد با آن و یا حداقل به کنترل در آوردن آن وجود نداشته و در اختیار متولیان امر قرار داده نشده که بودجه یکی از این ابزار است و یا اینکه کارآمدی علمی، توانائی فنی و مدیریتی متولیان امر با ضعف روبرو بوده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وضعیت این روزهای خوزستان هشداری است برای ماههای آینده که این مسئله زیستی شدت می یابد، افزود: خوشبختانه آن طور که شنیده ایم در جلسه ائی با ریاست آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای مقابله با این مسئله تدابیری اندیشیده شده که امیدواریم شاهد اتفاق مثبت و بسیج عمومی مسئولان کشوری و استانی در مقابله با ریزگردها و گرد و غبار باشیم.
وی ادامه داد: با آغاز فصل گرما شاهد وزش بادهای موسمی خواهیم بود که این امر، باعث افزایش ریزگردها و گرد و غبار در استان خواهد شود و علاوه بر زندگی مردم بر صنعت نیز تاثیر فراوانی خواهد گذاشت، لذا امید داریم در سایه تصمیمات دولتمردان شاهد کاهش چشمگیر این معضل باشیم.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه نگاه سیاسی به این مسئله دردی از مردم خوزستان چاره نخواهد کرد، گفت: درست که این دولت در مقابله با هجوم ریزگردها به کشور کوتاهی داشته اما دولتهای قبل نیز در افزایش این امر سهیم هستند. ما 15 و شانزده سال است که با این مسئله درگیریم، خشکسالی سالهای اخیر هم بر گسترش ابعاد این معضل بزرگ افزوده است.
شرفی تعیین درست اولویت ها از سوی مقامات برای حل معضلات را مهم ارزیابی کرد و گفت: من منکر ضرورت مبارزه با خشک شدن دریاچه ارومیه نیستم بهر حال آن نیز به عنوان یک زیستگاه محیطی در پیرامون خود بسیار مهم ارزیابی می شود، اما سئوال اینجاست که آیا مقابله با ریزگردهایی که زندگی مردم در مناطق شهری با جمعیت زیاد را مورد مخاطره قرار داده در اولویت است یا مبارزه با خشکی دریاچه ارومیه، بازهم تکرار می کنم آن هم در اولویت است اما به نظر می رسد مسئله خوزستان و استانهای غربی کشور اولویت بیشتری داشته باشد.
وی با بیان اینکه مردم خوزستان این روزها کلافه و هلاک شده اند، افزود: گرد و غبار باعث شده هزینه زندگی مردم افزایش پیدا کند، ریزگردها استهلاک وسائل مصرفی را بالا برده است، شستشوی چندباره محیط زندگی مصرف آب و به تبع آن آب بها را افزایش داده، هزینه درمان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده آن هم در زمانی که فقر و بیکاری و همچنین تورم مردم را در فشار قرار داده است. مجموع این موارد عرصه را بر این مردم شریف تنگ کرده است.
شرفی در پایان افزود: منشاء میزانی از این ریزگردها خارجی است اما در خصوص منشاء داخلی آن استنباط من این است که تا امروز برای مقابله با آن اراده و عزم جدی وجود نداشته است و این سئوال اساسی این روزهای مردم ما می باشد که چرا طی این سالها مسئولان نتوانسته اند یک راهکار موثر علمی برای کنترل این مسئله پیدا و اجرائی کنند

۱۳۹۵/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...