نسخه چاپی

استیضاح دیرهنگام

عکس خبري -استيضاح ديرهنگام

این استیضاح در حالی صورت می‌گیرد كه كمتر از شش ماه تا پایان كار دولت یازدهم باقی مانده و بی‌شك تغییرات در وزارتخانه فوق چندان مؤثر نخواهد بود! و عملاً تا فرآیند انتخاب، رأی اعتماد و استقرار وزیر جایگزین طی شود، زمان برای دولت به پایان رسیده است! ضمن آنكه نباید فراموش كرد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در اردیبهشت ماه نیز فضای كشور را متأثر از خود خواهد كرد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در نشست علني روز گذشته از استيضاح وزير راه، در روز يکشنبه هفته آينده خبر داد. اين چهارمين وزيري است که تأیید صلاحيت وی برای ادامه حضور در وزارتخانه به رأی مجلس دهم سپرده شده است. عباس آخوندي در حالي به جلسه استيضاح مجلس دهم مي‌رود که پيش از اين نیز در مهرماه سال گذشته در مجلس نهم استيضاح شده بود؛ اما توانست با کسب ۱۵۹ رأي از ۲۸۴ رأي ماخوذه که افزايش ۱/۱۱ درصدي اعتماد نمايندگان به آخوندي نسبت به گذشته را نشان مي‌داد، تصدي وزارت مزبور را حفظ کند.
اين استيضاح پس از ماه‌ها فرازونشيب در دستور کار مجلس قرار گرفته است و موضوعاتي چون تداوم مشکلات مسکن مهر، اعتراض به عملکرد ناموفق مديريت سيستم ريلي و حوادث پيش آمده ناشي از آن، حمايت بي‌رويه از مديران خطاکار وزارتخانه، ابهام در فعاليت اقتصادي وزير و منسوبان به وي، مخفي ماندن توافقات خريد هواپيما، فعاليت‌هاي سياسي در وزارتخانه، نبود شفافيت در قراردادهاي شرکت فرودگاه‌هاي کشور و فقدان نظارت، عدم پاسخگويي صحيح در زمینه سوانح مرگبار هوايي و ريلي، از دست رفتن کريدورهاي هوايي بين‌المللي عبوري از ايران و عملکرد پرابهام مسئول حراست وزارتخانه، دلايل استيضاح وی برشمرده شده است.
اين استيضاح در حالي صورت مي‌گيرد که کمتر از شش ماه تا پايان کار دولت يازدهم باقي مانده و بی‌شک تغييرات در وزارتخانه فوق چندان مؤثر نخواهد بود! و عملاً تا فرآيند انتخاب، رأي اعتماد و استقرار وزير جايگزين طی شود، زمان براي دولت به پايان رسيده است! ضمن آنکه نبايد فراموش کرد برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در ارديبهشت ماه نيز فضاي کشور را متأثر از خود خواهد کرد.
تجربه دولت نيز حکايت از آن دارد که تغييرات، رو به جلو و مبتني بر کارآمدي نبوده و تفاوت چنداني بين وزراي جايگزين و قبلي وجود ندارد! که نمونه برجسته آن را مي‌توان در جايگزيني دانش‌آشتياني به جاي فاني در وزارتخانه آموزش و پرورش مشاهده کرد؛ وزيري که چند ماه بيشتر از انتخاب وي نمي‌گذرد؛ اما هم اکنون به دليل عملکرد پرابهام در صف استيضاح قرار دارد! از این‌رو به نظر مي‌رسد استيضاح در این فرصت باقی‌مانده کم تا پایان دولت یازدهم چندان مؤثر و موفق نخواهد بود!
منبع: بصیرت

۱۳۹۵/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...