نسخه چاپی

مسئله سبك زندگی و وظیفه شاعران در قبال آن

عکس خبري -مسئله سبک زندگي و وظيفه شاعران در قبال آن

سبك زندگی اكنون عرصه‌ای بسیار حیاتی و راهبردی است كه در نبردهای تمدنی برای تسخیر و شكل دادن به آن تلاش می‌شود. از این رو، در حوزه سبك زندگی باید به اصول، ارزش‌ها و روش‌های انقلابی توجه داشت.

«مسئله سبک زندگی و وظیفه شاعران در قبال آن» بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با شاعران مذهبی‌سرا(۵/۱۲/۱۳۹۵) بود. ایشان در این زمینه فرمودند: «امروز در اروپا و آمریکا، مراکز و دستگاه‌هایی با هدف مشخص و اعلام‌شده برای تغییر سبک زندگی در کشورهای غیر غربی، به‌ویژه ایران اسلامی وجود دارد.» معظم‌له هدف از هجمه به سبک زندگی اسلامی را ایجاد عزم، اراده و حرکتی مطابق با میل دستگاه‌های غربی خواندند و خاطرنشان کردند: «در مقابل این هجمه، دفاع کردن و دور خود حصار کشیدن کافی نیست، بلکه می‌توان با تبیین سبک زندگی اسلامی و بیان مفاهیم و مبانی اخلاقی، سیاسی و فرهنگی در قالب شعر به وظیفه خود عمل کرد.»
سبک زندگی، بخش حقیقی و متن اصلی هر تمدنی را تشکیل می‌دهد؛ یعنی یک تمدن زمانی می‌تواند موجودیت و پایداری داشته باشد که در شکل دادن به الگوها و سبک زندگی موفق عمل کند. بر همین اساس، امروزه در عرصه‌های نبرد تمدنی، سبک زندگی به مثابه میدان نبردی تلقی می‌شود که تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های مختلف هر یک سعی می‌کنند ارزش‌ها، هنجارها و رفتارهای مطلوب خود را به این حوزه تحمیل کنند. به بیان دیگر، برخلاف گذشته که برای تسلیم رقبا از لشکرکشی نظامی و فتح سرزمینی استفاده می‌شد، امروزه سعی می‌شود با هجوم به سبک زندگی مردمان یک سرزمین، که عصاره ارزش‌ها، ایده‌ها، نگرش‌ها و در یک کلام هویت یک ملت است، آنها را از درون دچار استحاله و بی‌هویتی کنند. بنابراین، سبک زندگی اکنون عرصه‌ای بسیار حیاتی و راهبردی است که در نبردهای تمدنی برای تسخیر و شکل دادن به آن تلاش می‌شود. از این رو، در حوزه سبک زندگی باید به اصول، ارزش‌ها و روش‌های انقلابی توجه داشت.
در واقع، نکته مهم این است که انقلابی‌گری و انقلابی بودن افزون بر مبارزه با استکبار، شامل حوزه‌های مهمی چون سبک زندگی نیز می‌شود؛ یعنی در شرایط کنونی، یکی از مهم‌ترین ملاک‌های انقلابی بودن، داشتن سبک زندگی انقلابی و جهادی است. طبیعتاً در این زمینه، مسئولان به سبب جایگاه و اهمیت تأثیر عملکردشان، مسئولیت و رسالت بیشتری دارند.

۱۳۹۵/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...