نسخه چاپی

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در گفتگو با نما :

روحانی فروردین ۹۶ به مسكو می رود /رئیس جمهور آذربایجان برای امضا چند سند همكاری به تهران می آید

عکس خبري -روحاني فروردين ?? به مسکو مي رود /رئيس جمهور آذربايجان براي امضا چند سند همکاري به تهران مي آيد

ابراهیم رحیم‌ پور گفت :روابط ما بعد از امضا برجام با روسیه رشد چشمگیری نداشته است برجام مانع روابط ما و روسیه نبوده قبلا از اینكه تحریم ها برداشته شود نیز با روابط خوبی با مسكو داشتیم

ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار نما در خصوص سفر رئیس جمهوردر فرودین سال 96 به روسیه گفت:مدتی است رئیس جمهور برای سفر به مسکو به وزارت امور خارجه دستوراتی دادند ما در حال پیگیری این سفر هستیم ، همچنین در حال آماده کردن محورهای مذاکراتی هستیم اسناد مختلف منطقه ای ،دوجانبه و چند جانبه ای در این سفر خواهیم داشت ، پنج توافقنامه و یادداشت تفاهم در سفر رییس‌جمهور به مسکو نهایی خواهد شد،انشالله در اوایل سال آینده این سفر انجام خواهد شد.
معاون وزیر خارجه در ارزیابی از روابط تهران و مسکو گفت :روابط ما بعد از امضا برجام با روسیه رشد چشمگیری نداشته است برجام مانع روابط ما و روسیه نبوده قبلا از اینکه تحریم ها برداشته شود نیز با روابط خوبی با مسکو داشتیم ،درصد افزایش روابط تجاری و اقتصادی ما نیز خوب بوده و هردو کشور راضی هستند، البته نسبت به بزرگی دو کشور حجم مناسبات اقتصادی چندان مطلوب نبوده است.
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه تاکید کرد: برای مثال ما با چین روابط اقتصادی گسترده ای داریم روابط ما با روسیه می توانیم بگوئیم یک دهم روابط با چین است و برای همین عزمی در دو کشور وجود دارد که کارهای مشترک زیربنایی ،اقتصادی راهبردی،سرمایه گذاری و در موضوع انرژی داشته باشیم.
معمولا کشورهای که دارای ذخایر نفت و گاز سرشار هستند با هم کار نمی کنند اما ما در موضوع تبادلات انرژی نیز مسیر خوبی را شروع کردیم،ما در تابستان تعداد پروازهایمان به سن پترزبورگ و مسکو ،آستارخان 17 پرواز بود قبلا ما 4 یا 5 پرواز داشتیم لذا افزایش اعزام تجار،توریسم ،و دانشجو نشان دهنده افزایش میزان روابط است.
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه درباره انجام برخی تسهیلات در صدور ویزا نیز افزود : حذف صدور ویزا برای تورهای دسته جمعی نیز بنظرم بزودی انجام خواهد شد دادن ویزای مولتی برای تجار نیز بزودی انجام خواهد شد در مجموع تسهیلاتی برای ویزای دسته‌جمعی، کرو پروازی، تجار و دانشگاهی انجام می شود.
همچنین در روزهای اخیر محمود واعظی رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان از سفر رئیس جمهور این کشور طی ۱۵ اسفندماه جاری به تهران خبر داد.
رحیم پور معاون وزیر خارجه در این ارتباط گفت: الهام علی اف نیز برای سومین بار به تهران می آید و این سفر یک روزه خواهد بود ، دو بار آقای روحانی در این مدت به آذربایجان رفتند در مجموع 5 بار سفر بین دو روسای جمهور نشان دهنده این است که با آذربایجان هم کارها خوب پیش می رود.
وی درباره امضای اسناد هم اشاره کنم که اسناد میان دو کشور خیلی امضا شده و بخشی از آنها نیز اجرایی شده است در این سفر چند سند از جمله سندی نیز درباره تامین اعتبار خط آهن رشت آستارا امضا خواهد شد.
17 مرداد ماه سالجاری حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به کشور آذربایجان سفر کرد و شش سند همکاری بین ایران و جمهوری آذربایجان به امضاء رسید.

۱۳۹۵/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...