نسخه چاپی

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما:

دولت در خصوص برجام متناقض عمل می كند

عکس خبري -دولت در خصوص برجام متناقض عمل مي کند

دولت یازدهم یك استراتژی مشخصی در خصوص برجام ندارد، با علم اینكه كه می دانند بخش اعظمی از تحریم های اصلی بر سر جای خود مانده است و مبادلات بانكی همچنان با مشكلات بزرگی روبرو ست اما ادعا می كنند كه برجام ما را از ركود خارج كرده و اقتصاد ما را نجات داده است.

یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سخنان رئیس جمهور در مجمع سالانه بانک مرکزی که گفته بود برجام افتخار ایران است، اظهار داشت: در خصوص برجام ما شاهد یک موضع گیری متناقض از سوی دولتمردان تدبیر و امید هستیم. از سوئی اعلام می کنند تحریم ها برداشته نشده است، آمریکا بدعهدی کرده و تحریم های ایسا را دوباره برای ده سال دیگر تمدید کرده و به همین خاطر به کمیسیون مشترک برجام شکایت می کنند و حتی خود رئیس جمهور به صراحت اعلام می کند که نقض فاحش برجام رخ داده و از سوئی دیگر آن را افتخار ایران می خوانند. این یک تناقض آشکار است.
ابراهیم کارخانه در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی نما با اشاره به سخنان عراقچی در تائید بدعهدی های آمریکا افزود: مذاکره کننده ارشد ما می گوید آمریکا فضائی را بوجود آورده که بانکهای بزرگ می ترسند با ایران معامله بکنند، این مطلب را خود صاحبان بانک های خارجی و شرکت های بزرگ و حتی سران کشورهای مذاکره کننده و برخی کشورهای اروپائی مانند رئیس جمهور اتریش نیز می گویند، اما اعضای دولت با یک برخورد سیاسی و دوگانه برجام را فتح الفتوح می خوانند و از دستاوردهایش دفاع می کنند.
نماینده مردم همدان در مجلس نهم با بیان اینکه دولت در خصوص برجام با یک سردرگمی روبرو است، گفت: دولت یازدهم یک استراتژی مشخصی در خصوص برجام ندارد، با علم اینکه که می دانند بخش اعظمی از تحریم های اصلی بر سر جای خود مانده است و مبادلات بانکی همچنان با مشکلات بزرگی روبرو ست اما ادعا می کنند که برجام ما را از رکود خارج کرده و اقتصاد ما را نجات داده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم در تشریح چرائی برخورد دوگانه دولت با برجام گفت: دولت از ابتدای کار در خصوص نتایج برجام در کشور بزرگنمائی کرد به نحوی که طرف مقابل و آمریکائی ها اگربه تمام تعهداتشان در برجام به طور کامل عمل می کردند باز هم نتایج برجام تا آن میزانی که دولت می گفت، فاصله بسیار زیادی داشت.
وی ادامه داد: دولت یازدهم رفع همه مسائل کشور حتی آب خوردن و محیط زیست را به برجام گره زده بود، به همین جهت الان در یک تناقض گیر افتاده اند. آن موقع اشتباه کردند و هنوز هم دارند همان اشتباه را تکرار می کنند.
کارخانه در پاسخ به این سئوال که چرا انتظارات ما از برجام برآورده نشده، اظهار داشت: کار از پایه ایراد داشت. در توافق ژنو که زیر بنای برجام محسوب می شود تعهدات ایران کاملا ً شفاف و وروشن بیان شده بود اما تعهدات طرف مقابل مبهم و قابل تفسیر بود. به همین خاطر مقام معظم رهبری تاکید داشتند که تعهدات طرف مقابل نیز باید شفاف، صریح و غیر قابل تفسیر باشد، اما متاسفانه برعکس عمل شد.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برجام تعهدات جمهوری اسلامی کاملا ً شفاف و غیر قابل تفسیرشد، گفت: در نقطه مقابل تعهدات طرف مقابل مبهم بیان شد، به گونه ائی که هر بند را بر اساس تفسیر خود بیان می کنند.
ابراهیم کارخانه میزان ذخیره اورانیوم ایران در برجام را شاهدی بر تعهدات غیر شفاف طرف مقابل در برجام خواند و افزود: علیرغم تصریح برجام مبنی بر اینکه ایران می‌تواند 300 کیلوگرم مواد غنی‌شده 3.67 درصد داشته باشد، شاهدیم که آمریکا با دبه کردن در این مسئله به دنبال کاهش مواد ذخیر شده به میزانی بسیار کمتر از 300 کیلوگرم است. آن ها می گویند که مجموع 300 کیلوگرم اورانیوم ذخیره شده ایران باید با احتساب اورانیوم ها رسوب شده در لوله های سانتریفیوژ محاسبه شود، در حالی که اگر مسئولان ما در برجام به طور شفاف تاکید می کردند که این 300 کیلو گرم باید شامل محصول نهائی باشد، آنها امروز نمی توانستند به ما فشار وارد کنند.
وی در پایان به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص هوشمندی در مذاکرات اشاره کرد و گفت: معظم له در جلسه ائی با حضور مسئولان آقای صالحی را خطاب قرار داده و تاکید می کنند که "توقعات طرف مقابل را در زمینه‌ی «الیاف کربنِ دارای کاربرد در ساخت سانتریفیوژها» و درخصوص «اندازه‌گیری 300 کیلو مواد هسته‌ای» مطلقاً قبول نکنید و زیر بار آنها نروید." ولی متاسفانه دقت لازم دراین باره صورت نگرفت.

۱۳۹۵/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...