نسخه چاپی

سرپرست حجاج ایرانی در نشست خبری:

اعلام جزئیات اعزام زائران به حج تمتع سال آینده

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسكربا اشاره به گفتگوهای صریح و منطقی هیئت ایرانی با وزیر حج و عمره عربستان اظهار داشت: برای تشرف حدود ۸۶ هزار نفر به حج سال ۹۶ توافق شده است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و آقای حمید محمدی سرپرست سازمان حج و زیارت درنشست خبری که بعدازظهر امروز به فاصله یک روز پس از اعلام رسمی توافق ایران و عربستان برسرحضور زائران ایرانی درحج تمتع انجام شد ، جزئیات بیشتری از این توافق را تشریح کرده و به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های ایرانی و عربی پاسخ دادند.

نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت دراین نشست خبری، با تبریک میلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن اظهار داشت: در روایات ازفریضه حج به عنوان رکن دین یاد شده است و شیعیان و اهل تسنن اهتمام فراوانی به انجام این فریضه دارنداما به دلیل مشکلاتی که درحج سال گذشته رخ داد، مردم ما یک سال از انجام فریضه حج محروم ماندند.

وی افزود:امسال باگفتگوهای صریح ومنطقی که باوزیرحج عربستان صورت گرفت، توافق شد که درسال ۹۶، حدود۸۶ هزارنفربرای انجام مناسک حج به عربستان اعزام شوند.

وی گفت:‌ دراین مذاکرات خواسته‌های مردم، مسئولان و در راس آن مقام معظم رهبری در اولویت قرار داشت و بیشتر این خواسته‌ها درتوافق نهایی محقق شد.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه گفتگوها با استدلال ومنطق انجام شد، افزود: در موضوع حفظ عزّت ، کرامت و مراعات امنیت زائران ایرانی، مشکلاتی که در سال‌های گذشته داشتیم مطرح و در تفاهم نامه‌ای که امضا شد، آن‌ها اذعان کردند که راحتی، عزّت، کرامت و امنیت حجاج را در زمانی که در عربستان هستند، تامین می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر همچنین درباره برگزاری دعای کمیل و مراسم برائت ازمشرکین نیزگفت: کلیات آنچه که مورد نظربوده درتوافق‌نامه وزارت حج عربستان و سازمان حج و زیارت ایران لحاظ شده است که براساس آن برگزاری مراسم دعا در محل سکونت و جاهایی که متعلق به زائران ایرانی است بلامانع بوده، ولی در دور بعدی مذاکرات ، این مسائل جزئی‌تر مطرح و بحث خواهد شد تا با توافق صورت گرفته و تفاهم در آینده ، مشکلات از سر راه برداشته شود.

نماینده ولی فقیه دربخش دیگری ازاین مصاحبه درباره دیه شهدای مسجدالحرام و منا، گفت: ما درگیر دو مسئله شهدای مسجدالحرام و منا بودیم. درمورد شهدای مسجدالحرام بنا برقول پادشاه عربستان به صورت قطعی هدیه‌ پرداخت می شود و دیه‌ای هم ازطرف شرکت بن لادن به حادثه‌دیدگان مسجدالحرام قراربوده پرداخت گردد که این کار را هم شروع کرده‌اند.

وی اضافه کرد: پرونده فاجعه منا به دلیل قطع روابط سیاسی دو کشور راهی برای پیگیری نداشت و اگر می‌خواستیم از طریق محاکم بین‌المللی پیگیری کنیم با پروسه ای طولانی روبرو می‌شدیم هر چند که در وزارت امورخارجه، دادستانی ، سازمان حج و بنیاد شهید کارهای گسترده ای دراین زمینه انجام شد و در دو ماه گذشته وکیلی اختیارکردند که طبق قرارداد امضاء شده، قراراست امور را دنبال کند.

سرپرست حجاج ایرانی بیان کرد: ما در پیگیری فاجعه منا کارهای گسترده‌ای انجام داده ایم و با بیش از ۸۰۰ شاهد مصاحبه کردیم که اسنادش موجود و قراراست ایران مستندات خود در باره این حادثه را به طرف مقابل ارائه دهد و بررسی کمیته حقیقت‌یاب ادامه یابد.

وی گفت: به خانواده‌های داغ‌دیده فاجعه منا و مسجدالحرام این بشارت را می‌دهم که با تلاش هیأت اعزامی ایران به عربستان مقرر شد در حج امسال به هر خانواده شهید این دو حادثه دو سهمیه حج تمتع داده شود که در حج پیشرو اعزام می‌شوند.

نماینده ولی فقیه درباره تضمین امنیت زائران درعربستان گفت: ممکن است در هر کشوری حوادث غیرمترقبه پیش بیاید و نمی‌توان در موارد ناخواسته تضمینی گرفت؛ اما درباره آنچه قابل پیش بینی است امنیت، عزت و کرامت زائران در تفاهمنامه آمده است.

وی درباره آخرین وضع دو کارمند خاطی فرودگاه جده نیزگفت: چهارسال زندان ، هزار ضربه شلاق و اخراج از کارحکم قضایی بوده است و آنها هم اکنون در زندان هستند، هر چند درمذاکرات نیز طرف سعودی مطرح کرد ما خواستار اشد مجازات برای آن‌ها بودیم و این حکم سه قاضی بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر درباره نحوه انتقال حجاج ایرانی به عربستان اظهارداشت: همانند سالیان گذشته نیمی از زائران با پروازهای ایرانی و نیمی با پروازهای سعودی اعزام می‌شوند و ازهفته آینده کارشناسان ما به عربستان می روند تا درباره جزئیات گفتکو کنند.

وی تاکید کرد: تمهیدات لازم درمسائل اجرایی اندیشیده شده است وعلاوه برآموزش‌ الکترونیک، جلسات حضوری بیشتری برای زائران برگزار خواهیم کرد.

۱۳۹۵/۱۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...