نسخه چاپی

اختصاصی نما:

اساس كار مسئولین باید صداقت و دوری از ریا باشد

عکس خبري -آتش زهد و ريا خرمن دين خواهد سوخت

شایسته است مؤمن قبل از هر اقدام نیت خود را خالص گرداند. یكى از راه هاى شناخت دقیق صفت عدم اخلاص را امام على علیه السلام بیان فرموده است: ریاكار سه نشانه دارد،١)وقتى چشمش به مردم مى افتد بانشاط مى شود؛٢) وقتى تنهاست كسلى و تنبلى مى ورزد ٣) دوست دارد كه در هر كارى ستایش شود.

مصطفی میرسلیم- پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: واى بر كسانى كه دين را وسيله كسب دنيا مى كنند و با زبان نرم خود در برابر مردم به لباس ميش در مى آيند، گفتارشان از عسل شيرين تر است و دلهايشان دل گرگ است. خداى متعال مى فرمايد: آيا به رحمت من مغرور مى شوند؟!
استفاده ابزارى از دين براى كسب مال و مقام و وجهه در دنيا مجاز نيست. چنان دينى آكنده از ريا است.
ذكر نمونه هايى در اين جا بى فايده نيست:
- چاپ و توزيع قرآن كار ارزنده اى است به شرط آن كه مبرا باشد از اغراض دنيوى؛ مثلاً چاپ قرآن صرفاً به قصد كسب مال ثوابى دربرندارد؛ همچنين است چاپ قرآن به قصد مشهور شدن مصداق واضح ريا است. نیزچاپ قرآن با قراردادن عكس خود در پشت أن به قصد تبليغات انتخاباتى كه استفاده ابزارى از مقدسات محسوب مى شود. البته صهيونيست ها نيز به خيال خام ايجاد انحراف در افكار عمومى و گمراهى و به قصدتفرقه اندازى بين مسلمانان و بدنام كردن أنها قرآن هاى دست كارى شده اى را به چاپ رسانده و لعنت الهى را براى خود خريده اند.
- بكار گيرى علنى و مكرر و شعارگونه ادعيه و متون مقدس به بهانه شروع هر سخنى و به منظور تظاهر به اعتقاد به پيامبر و ائمه اطهار عليهم السلام و بويژه امام زمان عجل الله ظهوره و با نيت عوام فريبى.
- طراحى و چاپ و الصاق آگهى هاى ديوارى و پرده آويزهاى شهرى در تمجيد فضائل و ملكات اخلاقى و تقبيح رذائل و صفات زشت، به نيت ستوده شدن و كسب بلندآوازگى، در عين ارتكاب تخلفات متعدد و تجاوز به حقوق عمومى.
- رفتن به زيارت ائمه اطهار و زيارت قبور شهدا و ديدار با خانواده آنها و دلجويى از آزادگان و جانبازان و تكريم رزمندگان و حضور جلوه گرانه در ميان آنها، سپس تأكيد بر تبليغ عمومى اين اقدامات با هدف نزديك نشان دادن خود به آنها.
- شركت در مراسم رسمى عزادارى يا جشن هاى مذهبى و نشستن در صدر مجلس براى تقيد نشان دادن نسبت به شعائر مذهبى.
- مشاركت علنى در خيرات و مبرات و رسيدگى به نيازمندان و همنشينى با محرومان و هزينه كردن براى مساجد و حسينيه ها و حوزه هاى علميه براى پيشقدمى ابراز كردن در خيرات و كسب شهرت....
اينها نمونه هاييست كه در سال هاى پس از پيروزى انقلاب مشاهده شده و همه آلوده به ريا و دنياطلبى است و در نتيجه ارزش اخروى ندارد والا فعال بودن در امور خير بويژه به صورت پنهانى يا حتى علنى و صرفاً به قصد تشويق عمومى به احسان و كار خير مذموم نيست و از مصاديق معروف به شمار مى آيد. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : (عبادت و حسنه) نهانى بهتر از آشكار است؛ علنى كردن آنها براى كسى (خوب) است كه بخواهد الگو قرار گيرد.
هركس خود مى داند چه نيتى دارد و ارزش اعمال افراد وابسته به نيت آنها است. امام على عليه السلام فرمود : چه زشت است كه آدمى باطنى بيمار و ظاهرى زيبا داشته باشد.
شايسته است مؤمن قبل از هر اقدام نيت خود را خالص گرداند. يكى از راه هاى شناخت دقيق صفت عدم اخلاص را امام على عليه السلام بيان فرموده است: رياكار سه نشانه دارد،١)وقتى چشمش به مردم مى افتد بانشاط مى شود؛٢) وقتى تنهاست كسلى و تنبلى مى ورزد ٣) دوست دارد كه در هر كارى ستايش شود.

۱۳۹۶/۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...