نسخه چاپی

برنامه گسترده آمریكا برای جاسوسی از كره شمالی

واشنگتن برای اطلاع فوری از آزمایش اتمی احتمالی كره شمالی، از هواپیماهای جاسوسی و پهپاد استفاده می كند.

به گزارش نما به نقل از پرس تی وی، گزارش‌ها حاکی است امریکا برای اطلاع فوری از آزمایش اتمی احتمالی کرۀ شمالی یک فروند هواپیمای «دابلیو سی-۱۳۵ کنستانت فونیکس» را به کار گرفته که کارش جمع‌آوری نمونه‌ها در جوّ زمین برای تشخیص، کشف و ردیابی انفجارهای هسته‌ای است.

امریکا همچنین از هواپیماهای جاسوسی U-2 و پهپادها برای اطلاع از آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ استفاده می‌کند.

نیروی هوایی امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد هواپیمای «دابلیو سی-۱۳۵ کنستانت فونیکس» برای انجام مأموریتی عادی در شمال شرقی آسیا مستقر شده است. این هواپیما حدود 150 مأموریت در سال در مکان‌های مختلف سراسر جهان انجام می‌دهد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه اطلاعاتی که این هواپیما جمع‌آوری می‌کند، «دقیق» هستند آمده است هدف از این اقدام جاسوسی و نظارتی واشنگتن، اطمینان از انطباق فعالیت‌های اتمی کرۀ شمالی با معاهدات بین‌المللی است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا ادعا کرده‌اند کرۀ شمالی در انجام آزمایش هسته‌ای در مرحلۀ «آماده‌سازی» است و قادر است آن را هر زمان که بخواهد، بدون هیچ‌گونه اخطار قبلی انجام دهد.

این مقامات حاضر نشدند تأیید یا رد کنند که ایالات‌متحده نشانه‌هایی مبنی بر آزمایش هسته‌ای قریب‌الوقوع پیونگ‌یانگ یافته است یا خیر.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، پنجشنبه کره شمالی را یک «تهدید» توصیف و ابراز اطمینان کرد که چین، کره شمالی را متقاعد کند که دست از آزمایش هسته‌ای بردارد.

ترامپ گفت متقاعد کردن پیونگ‌یانگ برای کنار گذاشتن آزمایش‌های هسته‌ای کار «بسیار دشواری» است؛ اما وی مطمئن است که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در این خصوص تلاش بسیاری خواهد کرد.

کرۀ شمالی طی چند سال اخیر چندین آزمایش هسته‌ای و موشکی انجام داده که نگرانی کشورهای منطقه و امریکا را برانگیخته است.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور امریکا نیز، چهارشنبه ‌گفت این کشور به هرگونه حمله از سوی کره شمالی پاسخی «قاطع و مؤثر» خواهد داد.

این مقام ارشد دولت امریکا پیش‌تر به کرۀ شمالی هشدار داده بود «تمام گزینه‌ها روی میز است».

در پی بالا گرفتن تنش میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن، امریکا ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» را به‌منظور آمادگی برای مقابله با کره شمالی به این سواحل ژاپن فرستاده است.

هانگ سون ریول، معاون وزیر امور خارجۀ کرۀ شمالی، هشدار داده است تا وقتی امریکا به خصومت خود علیه پیونگ‌یانگ ادامه می‌دهد، کرۀ شمالی به‌هیچ‌وجه از برنامۀ موشکی خود کوتاه نمی‌آید و اگر کاخ سفید اقدامی علیه کره شمالی انجام دهد، «جنگی تمام‌عیار» رخ خواهد داد.

بااین‌حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز به واشنگتن در مورد هرگونه «اقدام یک‌جانبه» علیه کره شمالی هشدار داده است.

۱۳۹۶/۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...