نسخه چاپی

عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتگو با نما مطرح كرد:

اداره كشور به قاطعیت و برش نیاز دارد /پاس كاری مسئولان در اصلاح قانون انتخابات به صلاح نیست

عکس خبري -اداره کشور به  قاطعيت و برش نياز دارد /پاس کاري مسئولان در اصلاح قانون انتخابات به صلاح نيست

محمد دهقان گفت: شورای نگهبان به جهت اینكه عنوان می كرد كه شرایط برای ثبت نام ریاست جمهوری مندرج در اصل 115را فقط باید شورای نگهبان تشخیص دهد مجلس شورای اسلامی را در این زمینه فاقد صلاحیت برای قانون نویسی در این حدود می دانست.

محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما در خصوص لزوم تدوین قانونی منطبق با مفاد قانون اساسی برای شرایط ثبت نام کنندگان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری گفت: قانون نام نویسی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری باید هرچه زودتر تغییر کند تا دیگر شاهد نباشیم که این گونه افرادی بیایند برای ثبت نام و عنوان کنند که ما بیکار هستیم و آمده ایم برای ریاست جمهوری و یا موارد دیگری که مطرح کردن آن کار جالبی نیست.
این نماینده مجلس دهم اظهار داشت : واقعیت ماجرا این است که این مسئله به خاطر برداشتی است که شورای نگهبان از اصل 115 قانون اساسی دارد ، البته ما در این باره از مجلس هشتم دست به اقداماتی زدیم ، متنی را تنظیم کردیم ، شورای نگهبان به جهت اینکه عنوان می کرد که شرایط برای ثبت نام ریاست جمهوری مندرج در اصل 115را فقط باید شورای نگهبان تشخیص دهد و ما نیز نمی توانیم شرایط جدیدی را به آن اضافه کنیم،لذا مجلس شورای اسلامی را در این زمینه فاقد صلاحیت برای قانون نویسی در این حدود می دانست.
دهقان در ادامه افزود: البته به این معنا نیست که ما نتوانیم شاخص های مندرج در اصل 115 را تفسیر و تشریح کنیم که شورای نگهبان در این مورد نظر دهد.به نظر من این ایراد هم به ما بر می گردد یعنی به کمیسیون های ذی ربط ما و به مسئولانی که در اینجا از اختیار برخوردارند تا با شورای نگهبان رایزنی کنند و تا حدودی هم موضوع به شورای نگهبان باز می گردد که گفته است اگر آیین نامه ای را در مورد اصل 115 تصویب کنیم این در شان شورای نگهبان نمی باشد ولذا از نوشتن آیین نامه پرهیز کرده است .
نماینده مردم طرقبه و چناران اظهار داشت :اما با توجه به ابلاغ رهبر معظم انقلاب در سال 95 به شورای نگهبان این اختیارو بلکه این الزام را می دهد تا بتوانند آیین نامه بنویسد و شاخص های را مربوط به رجل سیاسی ،رجل مذهبی و مدیر و مدبر بودن را خود آنها تشخیص بدهند و ابلاغ کنند.
اگر این آیین نامه را شورای نگهبان می نوشت می توانست برای سایر دستگاهها لازم الاجرا باشد که باید این کار را شورای نگهبان انجام می داد اما ما باید این کمک را به شورای نگهبان می کردیم به ویژه شخص رئیس مجلس شورای اسلامی .
درست است که این اختلاف میان ماو شورای نگهبان وجود داشت ولی ما مجمع تشخیص مصلحت نظام را داریم ، همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در این خصوص از یکسری اختیاراتی برخوردار است که می توانست مشکلات را حل کند.
وی تصریح کرد: البته ما خودمان را نمی توانیم از این قضیه مبری بدانیم و تمام قصورات را متوجه شورای نگهبان کنیم هر چند که شورای نگهبان مسئولیت اصلی موضوع را بر عهده داشت .
دهقان با انتقاد از برخی کم کاری ها در اصلاح قانون مربوط به ثبت نام از دواطلبان ریاست جمهوری افزود : این موضوع مسئله ای که به راحتی می توان آن را حل کرد و با انگشت تدبیر و اقتداری که رئیس مجلس دارد برطرف گردد اما در این چهار سال گذشته کوتاهی شد دراین باره ،من هم به عنوان یک نفر از 290 نماینده مجلس شورای اسلامی این تقصیر به ما روا است هرچند که بازهم می گویم که اصل را شورای نگهبان باید در دست می گرفت.
نایب رئیس فراکسیون ولایی تصریح کرد: ما طرح های زیادی را در مجلس شروع کرده ایم که آماده است و نیاز به پشتیبانی دارد که متاسفانه بعضی ها دوست دارند که درآمدهای مسئولیت داشته باشند ولی هیچ هزینه ای برای آن مسئولیت نپردازند در صورتی که اداره کشور به یک قاطعیت و برشی نیاز است تا دچار مشکل نشویم.
دوستانی حاضر نیستند هزینه کاری را بدهند که ممکن است بعد از تصویب آن طرح حالا 5 نفرهم ناراحت شوند که این قضیه به عنوان مثال درمورد قانون ریاست جمهوری ،قانون تجارت و نیز تغییر کاربری اراضی کشاورزی صدق می کند.
گفتنی است که دراین دوره برای انتخابات ریاست جمهوری 1636 نفر ب ثبت نام کرده اند.در این دوره نیز تعداد ۱۳۷ نفر خانم و ۱۴۹۹ نفر آقا هستند.این درحالی است که در هفته های اخیر اغلب مسئولان و افکار عمومی نسبت به ضرورت اصلاح قانون انتخابات واکنش نشان دادند برای مثال نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با اشاره به ثبت‌نام تعداد قابل‌توجهی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری که واجد این امر نیستند، گفت: در برابر کشورهای خارجی از این بابت خجالت می‌کشیم بنابراین باید قانون اصلاح شود تا افراد باصلاحیت قادر به ثبت‌نام باشند باید داوطلبان انتخابات بر اساس مدارج تحصیلی، تخصص، تعهد و استعداد مدیریت رده‌بندی شوند و صلاحیت آنها از این حیث مورد بررسی قرار گیرد و در معرض انتخاب مردم قرار گیرند.

۱۳۹۶/۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...