نسخه چاپی

رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال در گفت و گو بانما:

باید تمركزمان را روی پیشرفت داوری بگذاریم

عکس خبري -بايد تمرکزمان را روي پيشرفت داوري بگذاريم

همیشه گفته‌ام كه داوران باید از حاشیه دور باشند ولی گاهی حاشیه برایشان ایجاد می‌شود. ما جوابگو هستیم اما بهتر است به جای پرداختن به این گونه مسائل، انرژی و تمركزمان را روی اصل موضوع یعنی پیشرفت داوری بگذاریم.

گفت و گو: علیرضاحاجی میرزابابا- حسن کامرانی فر رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال معتقد است: همه جای دنیا اشتباهات داوری وجود دارد. هیچ لیگی نیست که اشتباه داوری در آن رخ ندهد و به نوعی یکی از جذابیت های فوتبال همین اشتباهات است که این ورزش را جذاب و زیباتر می کند. ما هم هیچ وقت نمی توانیم بگوییم کاری می کنیم که اشتباهات داوری به صفر برسد اما می توانیم تلاش کنیم درصد این اشتباهات را کمتر کنیم و دراین راه بدون شک از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم. مشروح گفتگوی ما را با وی بخوانید.


 برای کمتر شدن اشتباهات داوری چه کارهایی کرده اید؟

از ابتدای فصل درباره عملکرد داوران به صورت شفاف گزارش دادیم. هفته به هفته با دقت تمام مسابقات آنالیز شد. همه می‌دانند که چه هجمه سنگینی علیه کمیته، دپارتمان و داوران ایجاد کرده بودند. جو واقعاً متشنج بود. با این وجود به کاری که می‌کردیم اعتقاد داشتیم و مطمئن بودیم که اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

اما این اشتباهات داوری نه تنها کم نشد بلکه بیشتر هم شد؟

همه جای دنیا اشتباهات داوری وجود دارد. هیچ لیگی نیست که اشتباه داوری در آن رخ ندهد و به نوعی یکی از جذابیت های فوتبال همین اشتباهات است که این ورزش را جذاب و زیباتر می کند. ما هم هیچ وقت نمی توانیم بگوییم کاری می کنیم که اشتباهات داوری به صفر برسد اما می توانیم تلاش کنیم درصد این اشتباهات را کمتر کنیم و دراین راه بدون شک از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم.


به نظر خودتان توانستید به نسبت گذشته درصد اشتباهات را کمتر کنید؟

هیچ‌کسی نمی‌تواند تضمین بدهد اشتباهات داوری تمام می‌شود. تمام تلاش ما این است که طوری کار و برنامه‌ریزی کنیم که ضریب خطای داوران و اشتباهات تأثیرگذار آنها در کمترین حد ممکن باشد اما اشتباه ممکن است بازهم پیش بیاید. تازه در همان مقطعی آن جو ملتهب علیه داوران ایجاد شده بود هم اشتباهات به قدری نبود که به آن پرداخته می‌شد. صرف اینکه یک مربی و بازیکن یا یک تیم به عملکرد داور به بدترین شکل ممکن اعتراض کند،‌ دلیلی بر درست گفتن آنها و مقصر بودن داور نیست.


 حقوق داوران در سال فوتبالی آینده اضافه می شود؟
 این مسئله اگر دست ما بود که در همان ابتدای فصل حقوق داوران را آنطور که باید افزایش می‌دادیم. بحث افزایش حقوق در مدیریت کلان فدراسیون باید بررسی شود. هیئت رئیسه فدراسیون باید این طرح رابه صورت رسمی مصوب کند و میزان افزایش دستمزد داوران را تعیین کند. من شخصاً صحبت‌‌‌های زیادی با تاج و کفاشیان درباره بحث افزایش دستمزد داوران داشته‌ام. نگاه رئیس فدراسیون خوشبختانه به داوری خیلی مثبت است.


 به نظر خودتان این افزایش چه میزان باید باشد؟
 نظر و انتظار شخصی من این است که پرداختی به داوران باید چند برابر مبلغی باشد که الان دریافت می‌‌کنند اما شرایط برای اجرایی شدن این خواسته فراهم نیست. کمیته داوران یک پیشنهادی به هیئت رئیسه ارائه می‌دهد اما اینکه تا چند درصد این پیشنهاد مورد موافقت قرار خواهد گرفت بستگی به شرایط اقتصادی فدراسیون و مذاکرات انجام شده دارد.


 گویا داورها به یک باوری رسیده‌اند که طارمی تمارض می‌کند و به همین خاطر خطاهایی که روی او اتفاق می‌افتد را پنالتی نمی‌گیرند؟ یا شما به داوران گفته اید که روی او بیشتر دقت کنند؟
 این شاید به خاطر رفتار خود طارمی باشد، اما نمی‌توان با قاطعیت گفت داورانی که پنالتی های روی او را می گیرند اشتباه می کنند یا درست رفتار می کنند . اما چیزی که مسلم است او هم مانند دیگر بازیکنان است و برای ما و داوران هیچ فرقی بین طارمی با دیگران وجود ندارد . اما سبک بازی طارمی به گونه ای است که روی او خطا زیاد می شود و بدون شک پنالتی های زیادتری روی او اتفاق می افتد و ما هم هیچ وقت به هیچ داوری در این موارد توصیه ای نمی کنیم.


آیا تطمیع داوران از سوی مسئولان تیم های لیگ برتری صحت دارد؟

به هیچ وجه این اتفاق رخ نداده و شاید مسئولان داوری برخی استان‌ها به رسم یادبود هزینه حضور در استان یا سوغاتی به داوران داده باشند، اما تاکنون سابقه نداشته که چنین مواردی به کمیته داوران گزارش کنند.


 تا چه حد از دپارتمان داوری رضایت دارید؟
 دپارتمان کارش را انجام می‌دهد و تاکنون باعث بیشتر شدن رضایت داوران شده است. هرچند هنوز رضایت ما از دپارتمان کامل نیست ولی با برنامه پیش می‌رویم و می خواهیم به رضایت صد درصدی برسیم و امیدوارم ابتدا به ساکن خودمان از کار خودمان رضایت کامل داشته باشیم و در وهله بعد مردم و جامعه فوتبال از کار ما رضایت کامل داشته باشند.


اگر حاشیه ای برای هر کدام از داوران بیافتد دپارتمان جوابگوست؟
 همیشه گفته‌ام که داوران باید از حاشیه دور باشند ولی گاهی حاشیه برایشان ایجاد می‌شود. ما جوابگو هستیم اما بهتر است به جای پرداختن به این گونه مسائل، انرژی و تمرکزمان را روی اصل موضوع یعنی پیشرفت داوری بگذاریم.

۱۳۹۶/۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...