نسخه چاپی

شلیكی دیگر بر پیكر بی جان برجام

عکس خبري -شليکي ديگر بر پيکر بي جان برجام

كمیته روابط خارجی سنای آمریكا طرح جامع تحریم‌های ایران، موسوم به «قانون مقابله با فعالیت‌های برهم‌زننده ثبات ایران ۲۰۱۷» را تصویب كرد.


کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طرح جامع تحریم‌های ایران، موسوم به «قانون مقابله با فعالیت‌های برهم‌زننده ثبات ایران ۲۰۱۷» را تصویب کرد. این کمیته روز پنج‌شنبه در جلسه‌ای به ریاست سناتور باب کورکر طرح مذکور را با هجده رأی مثبت در برابر سه رأی منفی تصویب کرد. در این طرح، اعمال تحریم‌ها علیه ایران به سبب برنامه موشکی بالستیک این کشور، ادعای حمایت از فعالیت‌های تروریستی بین‌المللی و همچنین ادعای نقض حقوق بشر و موارد دیگر مدنظر قرار گرفته است.
تصویب تحریم‌های جدید ضد ایرانی در سنای آمریکا نشان دهنده تداوم سیاست تخاصمی این کشور علیه ایران است؛ از این رو در این زمینه توجه به دو نکته ضروری است:
۱ـ درست در شرایطی که یک دولت بین‌الملل‌گرا و طرفدار مذاکره در ایران روی کار است و همین دولت برای بار دوم نیز موفق به جلب‌نظر موافق مردم شده است، سفر ترامپ به منطقه و مواضع و اقدامات ضد ایرانی وی و همچنین تصویب تحریم‌های مذکور حکایت از تغییر نکردن نگاه و سیاست آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارد و از این‌ رو، دیدگاهی که در داخل کشور، حل مشکلات را به مذاکره و توافق با آمریکا منوط می‌داند، باید به خود آید.
۲ـ در حالی که جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا، نسبت به طرح این تحریم‌ها و عواقب تصویب آن، هشدارهایی به سنا داده بود، اما این موضوع نه از سوی جراید و رسانه‌های کشورمان مورد توجه جدی قرار گرفت و نه مقام‌های دولتی نسبت به آن موضع‌گیری عزتمندانه داشتند. به نظر می‌رسد تکرار بیش از حد تحریم ایران از سوی آمریکا سبب عادی شدن این پدیده برای مقامات کشورمان و در نتیجه، بی‌تفاوتی نسبت به آن شده است؛ حال آنکه هر یک از این تحریم‌ها به نوبه‌ خود محدودیت‌هایی را برای کشورمان ایجاد می‌کنند که برای خنثی‌سازی آنها اولاً باید آنها را محکوم کرد، ثانیاً باید برای برون‌رفت از چالش‌های آنها چاره‌ای اندیشید و ثالثاً در واکنش به آنها اقدام متقابل انجام داد؛ واضح است مسئولانی که هنوز قدم اول را برای خنثی‌سازی تحریم‌ها بر نمی‌دارند، ناتوان از برداشتن قدم‌های بعدی هستند.

۱۳۹۶/۳/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...