نسخه چاپی

فرزند قذافی از زندان فرار كرد

خبرگزاری فرانسه روز شنبه از طرابلس گزارش داد كه نیروهای دولتی لیبی دیشب در حمله به زندان 'الحضبه' در جنوب این شهر آن را كاملا تسخیر كردند و فرزند قزافی نیز كه در این زندان دوران حبس خود را می گذارند، موفق به فرار شد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، این گزارش به نقل از هشام بیشر، از مقامات امنیتی دولت وفاق ملی تحت حمایت سازمان ملل اعلام کرد که نیروهای دولت وفاق ملی شب گذشته موفق شدند با حمله به گارد زندان 'الحضبه' در جنوب طرابلس که بیش از 30 مقام وفادار به قذافی در آنجا نگهداری می شدند، دو تن از آنها را کشته، بقیه را مجبور به عقب نشینی کرده و این زندان را کاملا به تسخیر خود در آورند.

وی امروز در گفت وگو با این خبرگزاری گفت: زندان الحضبه محل نگهداری بیش از 30 تن از مقامات ارشد وفادار به معمر قذافی از جمله عبدالله بغدادی المحمودی آخرین نخست وزیر لیبی و عبدالله سنوسی، رییس اطلاعات و امنیت او بود که البته هر دوی آنها در سال 2015 به مرگ محکوم شده بودند.

یک مقام امنیتی دیگر لیبی که خواست نامش فاش نشود نیز به نقل از یک بیانیه مشترک وزارت کشور و دادگستری لیبی از سلامتی زندانیان این زندان خبر داد و اعلام کرد که آنها بدون هیچ مناقشه ای تحویل نیروهای دولتی قرار شدند.
این زندان از سال 2014 در کنترل گروه ائتلافی شبه نظامی فجر قرار دارد، گروه اتلافی که از آن زمان تحت رهبری 'خلیفه غویل' یک دولت مستقل در این منطقه ویلایی تشکیل داده است.

دولت وفاق ملی لیبی دیروز با صدور بیانیه ای ضمن حمله به این ائتلاف تحت رهبری غویل و 'صلاح بعدی' دیگر رهبر این ائتلاف اقدامات خشونت بار چند ماه اخیر این گروه شورشی را به شدت محکوم کرد.
البته برخی منابع موثق نیز گزارش دادند که در حمله مسلحانه دیشب به این زندان تعدادی از عناصر برجسته رژیم قذافی از جمله پسر او از زندان فرار کرده‌اند.

پایگاه رأی‌الیوم اعلام کرد که از جمله این افراد السنوسی، الساعدی القذافی، پسر معمر قذافی، أبوزید عمر دورده و البغدادی المحمودی که بارزترین رهبران دوره قذافی هستند موفق شدند از این زندان فرار کنند.

این منابع از افشای جزئیات فرار این افراد خودداری کرده و تنها گفتند که فراریان در مکانی امن در حال استراحت هستند.
انتشار خبر فرار شماری از رهبران سابق لیبی از زندان در حالی است که از بامداد جمعه (دیروز) درگیری‌های مسلحانه در منطقه أبوسلیم، مشروع الهضبه الخضراء و منطقه هتل الریکسوس بین گروه‌های مسلح وابسته به غنیوه الککلی و هیثم التاجوری از یک سو و گروه‌های البرکی وابسته به گردان‌های مصراته از سرگرفته شد.

هدف از این درگیری‌ها نیز تسلط بر منطقه أبوسلیم و طرابلس و بازپس‌گیری مقر ریکسوس عنوان شده که گروه‌های غنیوه الککلی پیشتر آن را از گردان‌های مصراته گرفته بودند.

'صلاح بعدی' فرمانده شبه‌نظامیات مصراته نیز از آغاز عملیات نظامی تحت عنوان 'فخر لیبیا' با هدف آزادسازی پایتخت از اشغال گروه‌های غنیوه الککلی و هیثم التاجوری و سیطره بر تمامی پایگاه‌های مهم حکومتی در طرابلس و در نهایت براندازی دولت وفاق ملی خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه همچنین ساعاتی قبل گزارش داد که در درگیری هایی که از سحرگاه دیروز در جنوب طرابس آغاز شد تا صبح امروز، حداقل 52 تن کشته و 128 نفر زخمی شدند.

طرابلس که از زمان سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور معدوم لیبی در سال 2011 به کمک نیروهای تحت امر سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در معرض ناامنی مداوم است، همچنان تحت کنترل دهها گروه شبه نظامی قرار دارد.

۱۳۹۶/۳/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...