نسخه چاپی

عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با نما:

هیئت نظارت بر برجام تماشاچی نباشد اقدام كند /آمریكایی ها برجام را دوباره زیر پا گذاشتند

عکس خبري -هيئت نظارت بر برجام تماشاچي نباشد اقدام کند /آمريکايي ها برجام را دوباره زير پا گذاشتند

عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولین و به خصوص هیئت نظارت بر برجام باید تصمیم نهایی را بگیرد و آن چه را كه منافع ملی و مصالح كشور است با پشتوانه 80 میلیون ایرانی به اجرا بگذارد و هراسی نداشته باشد.

مسعود رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما درباره تصویب تحریم های جدید علیه ایران از سوی آمریکا اظهار داشت: آمریکایی ها شکست های پیاپی که در سیاست های منطقه ای شان داشتند و همه این ها را در حوزه اثرگذاری نفوذ جمهوری اسلامی ایران می بینند.
وی با اشاره به اینکه آمریکایی های کینه و دشمنی خودشان را با تصویب تحریم ها نشان می دهند، گفت: هیئت نظارت بر برجام و مسئولین با توجه به اینکه عملا آمریکایی ها برجام را زیر پا گذاشتند و از آن عبور کردند و حتی اروپایی ها عملی نسبت به رفتار آمریکایی ها نداشتند نشان می دهد چیزی از برجام باقی نمانده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسئولین و به خصوص هیئت نظارت بر برجام باید تصمیم نهایی را بگیرد و آن چه را که منافع ملی و مصالح کشور است با پشتوانه 80 میلیون ایرانی به اجرا بگذارد و هراسی نداشته باشد.
رضایی با بیان اینکه آمریکایی های قابل پیش بینی نیستند، ادامه داد: سایر طرف ها در برجام معتقدند که اگر آمریکا این روند را در پیش بگیرد به سمت انزوا پیش می رود و البته مشکل این است که سایر کشورهای 1+5 به غیر از آمریکا چندان عزم و راده ای برای حفظ برجام ندارد و تلاشی از خود نشان نمی دهد.
وی با اشاره به اینکه برجام برای مسئولین یک تجربه بود، گفت: در برجام یک طرف ما هستیم و طرف دیگر کشورهای گروه 1+5 که با از بین رفتن برجام همه طرف ها آسیب می بینند اما ما آسیب های جدی ای خواهیم دید.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمریکایی ها به عربستان به چشم یک طعمه نگاه می کنند، افزود: عربستان یک رفیق و همراه راهبردی برای آمریکا نیست بلکه آمریکایی های می خواهند منابع مالی عربستان را به دست آورند و همانطور که ترامپ اشاره کرد منابع مالی را از آنها خواهد گرفت و بعد حذف شان خواهد کرد این آخرین جمله است که آمریکایی ها خطاب به عربستانی ها گفتند که واقعا تحقیر کننده است.
رضایی اظهار داشت: آمریکایی در حدی که منابع مالی عربستان را جذب کنند آنها را همراهی خواهند کرد و خیلی خودشان را به عربستان و سایر کشورهای عربی متعهد نمی دانند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکایی ها برای جذب منابع بیشتر از آمریکایی ها چنین تحریم هایی را علیه ایران تصویب می کنند، گفت: قطعا چنین فضایی وجود دارد و عربستانی ها علاقه دارند و البته فضای مدیریتی که در عربستان حاکم است بعید نیست و می تواند موثر باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال منابع مالی سرشاری که عربستان دارد و آمریکایی ها می توانند از آنها بگیرند، آمریکایی ها یک بازی را تدارک می بینند تا این منابع را از این کشور بگیرند و تا زمانی که این منابع را بتوانند چپاول کنند این کار را ادامه خواهند داد.
سنای آمریکا طرح تحریم جدید ایران را تصویب کرد. 98 سناتور به این طرح رای مثبت و 2 سناتور رای منفی دادند.
این طرح سپس باید به تایید مجلس نمایندگان آمریکا برسد و پس از آن برای تایید نهایی، نیازمند امضای رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.بر اساس این طرح در صورت تصویب در صحن سنا، دولت آمریکا ظرف مدت 90 روز، باید تحریم های جدیدی علیه افراد و نهادهای فعال در توسعه برنامه های موشکی ایران تصویب کند.
همچنین بر اساس یکی دیگر از طرح ها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طور مستقیم تحت تحریم قرار خواهد گرفت. در صورت تصویب این اولین بار خواهد بود که سپاه تحریم می شود. آمریکا پیشتر در سال 2007 نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرده بود.
این تحریم‌ها به دلیل توسعه موشک‌های بالستیک ایران، ادعای حمایت از تروریسم و گروه‌های شبه‌نظامی و نقض حقوق بشر در کشور در نظر گرفته شده است که نمایندگان مجلس سنا آن را به تصویب رساندند.
پس از تایید سنا اکنون این طرح در مجلس نمایندگان برای رای‌گیری مطرح خواهد شد. در صورت تصویب مجلس نمایندگان، این طرح با امضای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تبدیل به قانون خواهد شد.
سنای آمریکا با اکثریت قاطع یک متمم به طرح تحریم‌های ایران تصویب کرد که بر اساس آن تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه اعمال خواهد شد. این مصوبه رییس جمهوری آمریکا را موظف می‌کند برای کاهش تحریم‌های روسیه از کنگره اجازه بگیرد.
برنی سندرز، سناتور مستقل مجلس سنا، با تاکید بر این که معتقد است «این
تحریم‌های جدید می‌تواند توافق هسته‌ای بسیار مهم آمریکا و متحدانش با ایران در سال ۲۰۱۵ را به خطر بیندازد» نوشته است:« این خطری است که ارزش تجربه کردن ندارد به ویژه در زمانی که تنش میان ایران و عربستان سعودی و متحدانش تشدید شده است.

۱۳۹۶/۳/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...