نسخه چاپی

گزارش خبرنگار نما از نمایش مذهبی ایلیا؛

روایتی از فضایل زندگی امیر مومنان در قالب هنر نمایش/ جای خالی نمایش های مذهبی در تئاتر محسوس است

عکس خبري -روايتي از فضايل زندگي  امير مومنان در قالب هنر نمايش/ جاي خالي نمايش هاي مذهبي در تئاتر محسوس است

نمایش «ایلیا» به كارگردانی سیدجواد هاشمی و گروه تئاتر «یتیمان كوفه»از 20 خرداد ماه در تالار وحدت به روی صحنه رفته است .

به گزارش پایگاه خبری نما ؛این شب ها تالار وحدت میزبان نمایش مذهبی ایلیا است، نمایش «ایلیا» اثری از سیدجواد هاشمی و کاری ازگروه تئاتر «یتیمان کوفه»است که در ارتباط با ساحت حضرت علی (ع) در تالار وحدت اجرا می شود.
سید جواد هاشمی کارگردان و نویسنده نمایش مذهبی ایلیا در مصاحبه با خبرنگار نما گفت: رویگرد کلی این نمایش حول و حوش زندگی امیرالمومنین است که در آن قبل و بعد از شهادت حضرت علی (ع) و دوره حکومت 5 ساله ایشان روایت می شود.این بار دستمایه نمایش همان قصه معروف در آوردن خلخال از پای یک زن یهودی است، که زمانی که حضرت علی متوجه می شود که خلخالی در پای یک زن رفته است، این موضوع حضرت علی (ع) را آشفته می کند و به واسطه آن ما در حقیقت یک نمایشی را با رویکرد جنگ بزرگ خیبر و کندن در خیبر و جنگ مسلمانان با یهودیان دستمایه قرار دادیم.
این بازیگر تلویزیون و سینما درادامه افزود: بیش از 85 بازیگر و عوامل پشت صحنه در این نمایش فعالیت می کنند که ما به صورت نذری این کار را اجرا می کنیم و تماشای این نمایش برای علاقه مندان به صورت رایگان می باشد.
ما در حدود 24 سال است که نمایش های مختلفی را به صورت مداوم و مستمربا موضوعات مذهبی به روی صحنه برده ایم که در حدود 7 یا 8 نمایش آن را هم در سالن های مختلف تالار وحدت اجرا کردیم که در ماه رمضان امسال هم نمایش ایلیا را با گروه یتیمان کوفه اجرا می کنیم.
سعید بحرالعلومی بازیگر نقش ایلیا در گفتگو باخبرنگار نما گفت:داستان این نمایش درباره یک یهودی مسلمان شده است که محبت‌های حضرت علی (ع) زندگی او را متحول ساخته است.نمایش «ایلیا» به نوعی درباره یک یهودی مسلمان‌شده است که در واقع تشری به پیروان تندرو در هر دینی و به کسانی که مثلا با نام اسلام داعشی در صدد ضربه زدن به اسلام هستند را به صحنه می کشد.
این نمایش روایتی است از دختری که برای دیدن برادر خود که سالها پیش به جهت یکسری از حوادث از خانه فرار کرده است و مضمون این نمایش حول این محور می چرخد.من هم در این نمایش در نقش ایلیا ظاهر شده ام که به قولی در کودکی و از 10 سالگی به خاطر ترس از پدرش به جهت قتل مادر به دست پدر از اورشلیم به کوفه می آید و در دامن حضرت علی (ع) بزرگ می شود ونام ایلیا را هم حضرت علی (ع) برای این پسر انتخاب می کند.
این بازیگر تئاتر افزود: خوشبختانه در طول این چندین سالی که کار مذهبی انجام می دهیم، همیشه با استقبال بسیار خوبی ازسوی مردم مواجه می شویم .یک مزیتی که کارهای آقای جواد هاشمی دارد این است که تنها گریاندن مردم نمی باشد بلکه لحظاتی در نمایش های ایشان برای مخاطب ایجاد می گردد که پیام ها در بستری مناسب به خوبی به مخاطب انتقال می گردد.
سهیلا جوادی دیگر بازیگر این نمایش به خبرنگار ما گفت:این نمایش در واقع داستان یک فرد یهودی است که شیفته امام علی (ع) می گردد و بعد از آن مسلمان می شود،من هم نقش ساره را در نمایش ایلیا ایفا می کنم که ساره یک زن یهودی است که طبق روایتی که خلخال نقره را زا پای او درمی آورند و ساره بعد از تمام تلاش خود ر ابرای تبلیغ دین مبین اسلام در میان یهودیان انجام می دهد.
این بازیگر تئاتر که در حدود 25 سال است در گروه یتیمان کوفه در حال فعالیت است ،در خصوص پیام این نمایش مذهبی گفت:پیام اصلی این نمایش شناخت امام علی (ع) و معرفی فضایل آن امام بزرگوار شیعیان به جامعه است،به گونه ای که ما دراین نمایش تنها گوشهای از فضایل آن امام بزگوار شیعیان را در غالب هنر نمایش به تصویر کشیدیم.
یکی از تماشاگران در خصوص این نمایش به خبرنگار ما گفت:نمایش خوبی بود که بخشی از یک واقعه تاریخی در زمان حضرت علی را به خوبی به روی صحنه بردند،همیشه این گونه بوده است که تئاتر مذهبی و دینی با استقبال خوبی از سوی مخاطب مواجه شده است ،از این رو ساختن کار مذهبی و پرداختن به شخصیت امامان قابل تقدیراست .البته خلاء اجرای چنین نمایش هایی واقعا در جامعه حس می شود.امیدوارم که کارگردانان هنرهای نمایشی در ساخت تئاتر های مذهبی اهتمام ویژه ای داشته باشند.
وی افزود: هنر نمایش در معرفی زندگی و ویژگی های شخصیتی ائمه اطهار نقش بسزایی دارد که انشاءاالله شاهد کارهای فاخری در این عرصه باشیم.
گفتنی است که مرجان قمری، محمد مختاری، سعید بحرالعلومی، عارف برهمن، محمد علی کیانی، یوسف طاهریان، سیدعلیرضا موسوی، علی راسخ، سیدمحمد حسینی، سهیلا جوادی، حسین میرزایی، محمد پیرمرد، امیرحسین طاهریان و حسین افرادی از جمله بازیگران این نمایش هستند.
همچنین جلال خباز دستیار کارگردان، عباس دلدار مدیربرنامه‌ریزی، حسین عالم‌بخش طراح صحنه، سهیلا جوادی طراح گریم و لباس، شهروز حقی آهنگساز، کمال رضوی طراح حرکات موزون و ایرج طایفه مدیر تولید از دیگر عوامل نمایش هستند.

۱۳۹۶/۴/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...