نسخه چاپی

چند راهكار ساده برای درمان یبوست

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران گفت: استفاده از خوراكی‌ها و دمنوش‌های طبیعی یكی از راه‌های درمان یبوست است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر غلامرضا زمانی گفت: راه‌های درمان یبوست در حالت‌های شدید و متعادل تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و در دو بخش کلی دارویی و گیاهی تجویز می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از خوراکی‌ها و دمنوش‌های طبیعی یکی از راه‌های درمان یبوست است، ادامه داد: افراد مبتلا به یبوست که مشکل زمینه‌ای مانند انسداد روده ندارند، شب‌ها مقداری انجیر را در آب خیس کنند و صبح ناشتا این انجیرها را همراه آب آن بخورند. این کار کمک زیادی به رفع یبوست و سهولت دفع خواهد کرد.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران افزود: نوشیدن شربت خاکشیر قبل از صبحانه می‌تواند به رفع یبوست و جوش‌های صورت کمک کند و نوشیدن دمکرده گل گاو زبان قبل از خواب می‌تواند مثل یک داروی آرامبخش عمل کند.

زمانی گفت: خوردن سبزی و میوه در حد نرمال باعث متخلخل شدن مدفوع می‌شود و دست کم سه بار در هفته باید سبزی مصرف کرد.

وی ادامه داد: پس از خوردن موادی که یبوست می‌آورد، مانند ماکارونی، انار و دانه‌ انار، مواد فلفل‌دار و تند، استعمال تریاک یا مشروبات الکلی، کشک، دوغ، کاکائو و قهوه (به‌مقدار زیاد)،حتما سبزی، شیر و آب فراوان باید مصرف شود.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران اظهارکرد: افراد یبوست مزاج یا افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، باید صبح‌ها دو قاشق روغن زیتون را همراه آب یک لیموی کامل میل کنند.

زمانی ادامه داد: مخلوط یک قاشق غذاخوری خاکشیر، نصف لیوان آب جوش و دو حبه قند یا معادل آن شکر نیز تقریبا برای تمام مزاج‌ها به ویژه برای افرادی که شکم‌شان سخت کار می‌کند، مناسب است.

وی با اشاره به اینکه سبوس برنج، درمانی بی‌ضرر برای یبوست‌های بدون علت مشخص است، گفت: سبوس برنج و سبوس سایر غلات محتوی فیبر فراوان هستند و به عنوان یک درمان ساده و بی‌ضرر یبوست‌هایی که علت مشخصی ندارند، مطرح است.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران افزود: اگر یبوست خیلی شدید باشد از ترکیب ۵ واحد روغن بادام شیرین، ۲ واحد عسل، روزی ۲ قاشق غذاخوری می‌توان استفاده کرد.

زمانی اظهارکرد: انواع سیر، موسیر و والک از جمله گیاهان ضد یبوست است و کسانی که به طور دائمی مقدار کمی سیر، موسیر یا والک با غذای خود میل کنند، کمتر مبتلا به یبوست می‌شوند. برگ‌های تازه والک را می‌توان به همراه جعفری مانند سبزی خوردن تازه با غذا میل کرد. موسیر را می‌توان خشک کرده و به صورت پودر در غذا مصرف کرد.

وی با اشاره به اینکه تخم‌ شنبلیله برای یبوست مفید است، تصریح کرد: برای استفاده از تخم شنبلیله برای رفع یبوست باید مقدار کمی از آن را کوبیده و سه وعده در روز، صبح، ظهر و شب و در هر بار یک قاشق مرباخوری از این پودر میل کرد.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران، دم‌کرده گل سرخ (محمدی) را از دیگر روش‌های درمان یبوست دانست و گفت: دم‌کرده گل سرخ روزی یک لیوان به عنوان یک داروی ملین می‌توان استفاده کرد.

۱۳۹۶/۴/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...