نسخه چاپی

بسیاری از نخبگان مثل مریم میرزاخانی مهاجرت كرده اند

به گزارش نما - روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی به قلم رضا امراللهی رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی نوشت:تربیت جوانانی که جوایز المپیاد را هر ساله گرفته‌اند و می‌گیرند و از بهترین مراکز دانشگاهی جهان بالاترین درجات علمی را کسب می‌کنند را کم نگیریم ولی کشور چه بهره‌ای برده است؟

مریم میرزاخانی امروز در میان ما نیست ولی تا ابد جایزه فیلدز بنام او ثبت شده است و تنها زنی است که تا امروز جایزه فیلدز را در سطح جهان دریافت داشته است.

همه می‌دانند وقتی جایزه نوبل توسط بنیانگذار این جایزه تعریف شد، رشته ریاضی در میان آن نبود و به همین دلیل جهان جایزه فیلدز را که هم عرض جایزه نوبل است برای ریاضیات پایه‌گذاری کرد
خوبست بدانیم اولین دانشمندی که در جهان توانست بخش‌های ریاضی را که به ظاهر از هم دور هستند پیوند بزند مریم میرزاخانی بود که جا دارد ریاضی دانان کشورمان بعد‌ها به آن بپردازند.
چیزی که قابل انکار نیست این است که سرکار خانم دکتر مریم میرزاخانی با اساتید برجسته ریاضی کشورمان و حتی با جوانان ریاضیدانی که با او مکاتبه داشتند در ارتباط بود و کمک هم می‌کرد و از این بابت هم مثال زدنی است.
مجسمه پاکی، صداقت، دانش و عزت نفس در غربت از میان ما رفت ولی انبوهی از مدال گرفتگان المپیادهای کشورمان امروز در کشورهای پیشرفته یا استاد دانشگاه یا کارآفرین هستند و متاسفانه بدلیل کم کاری ما تعداد انگشت شماری از آنها هم که برگشته‌اند در کشور گمنام هستند. برای ما افتخار نیست که در هر دانشگاه مهمی در جهان بیش از چند ایرانی به عنوان استاد داشته باشیم و اینهمه فارغ التحصیل بیکار.
بیاییم فکری بکنیم بلکه نفس قدسی مریم میرزاخانی کاری بکند. یادش را گرامی داشته، برایش فاتحه بخوانیم و یاد جوانان برومندی که در خوزستان در سانحه اتومبیل فوت شدند را هم زنده بداریم.
بیایید به سپاس خدمات این زن بزرگ بقیه دانشمندان کشورمان را دریابیم به امید آن روز.

۱۳۹۶/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...